54 proc. pasaulio darbuotojų iki 2022 m. būtinai prireiks kvalifikacijos kėlimo, norint įgyti ateityje būtinų skaitmeninių įgūdžių, prognozuoja Pasaulio ekonomikos forumas. Be jokios abejonės, technologinis raštingumas inovacijų ir skaitmenizacijos eroje turėtų būti vienas pagrindinių kiekvieno asmens ir organizacijos prioritetų. Bet nuo ko pradėti kelionę skaitmeninių įgūdžių link ir kaip savo darbuotojams gali padėti darbdaviai?
Asociatyvi „Pixabay“ nuotr.
Į šį klausimą pranešime spaudai atsako Simonas Černiauskas, „Microsoft“ vadovas Lietuvoje:
Tenka sutikti su Pasaulio ekonomikos forumu, jog norint būti sėkmingu ir produktyviu nepakanka tik technologijų išmanymo. Tai tik viena iš svarbiausių įgūdžių lygties dalių – ne ką mažiau svarbus ir kūrybiškumas, originalumas ir iniciatyvumas, kritinis mąstymas, derybų gebėjimai. Taip pat dėmesys detalėms, emocinis atsparumas, lankstumas ir gebėjimas spręsti sudėtingas problemas. Nepaisant to, ir technologinis raštingumas yra vienodai svarbi šios lygties dalis. Šiandien darbuotojai privalo gebėti valdyti nuotolinio darbo, duomenų analizės ar informacijos paieškos įrankius.
Būtina suprasti šio įgūdžių rinkinio svarbą – tai pirmas žingsnis teisinga linkme. Bet kaip šį suvokimą išnaudoti praktikoje ir padėti savo darbuotojams įgyti ateityje būtinų technologinių kompetencijų?
4 darbuotojų grupės: išsiaiškinkite, kur esate
Norint sėkmingai įgyvendinti pokyčius, svarbu suprasti, kokioje situacijoje kaip organizacija esate ir ko siekiate, turint omenyje darbuotojų skaitmeninių įgūdžių lavinimą. Suvokti savo pradinę poziciją padės paprasta sistema – pirmiausia, visus savo darbuotojus pabandykite suskirstyti į keturias grupes.
Pirmoji – skaitmeninių piliečių grupė. Jai priklausantys žmonės jau kompetentingai naudojasi skaitmeninėmis technologijomis ir priklauso interneto bendruomenėms. Geba naudotis nuotoliniais įrankiais, žino atsakingo ir saugaus dalyvavimo skaitmeninėje erdvėje principus, pasižymi kritiniu mąstymu ir problemų sprendimo įgūdžiais.
Antroji – bendradarbiautojai, kurie produktyviai naudojasi skaitmeninėmis technologijomis ne tik darbo, bet ir gyvenimo klausimais. Trečiuosius vadinkime novatoriais, kurie technologijas naudoja kūrybiniais ir analitiniais tikslais, kuria skaitmeninį turinį, aktyviai diegia ir naudoja skaitmeninius įrankius bei platformas.
Galiausiai, kiekvienoje komandoje galima rasti kūrėjų, kurie technologijas naudoja kuriant arba plėtojant naujas skaitmenines programas – tai programuotojai, sistemų projektuotojai, naujų technologijų išradėjai.
Kiekvienai šių grupių priskirkite savo darbuotojus – ar visi jau gali vadintis skaitmeniniais piliečiais? Kiek turite novatorių ir kūrėjų? O svarbiausia – atsakykite į klausimą, kur kaip organizacija norite būti?
Suvokimas, kurį atneša šis pratimas, svarbus, nes retai visi įmonės darbuotojai gali vadintis novatoriais ar kūrėjais, tad norint tobulinti komandos skaitmenines kompetencijas, būtina atsižvelgti į kolegų dabartinį lygį ir skirtingiems žmonėms pritaikyti skirtingus mokymus. Tuomet galima žengti į kitą etapą – apibrėžti mokymosi kelią kiekvienai iš šių keturių grupių ir nuspręsti, kaip įgytos žinios ir įgūdžiai bus pritaikomi jų kasdienybėje.
Mokymosi kelias: įgytas žinias taikykite praktikoje
Mokymuisi galite susikurti savitas sistemas, tačiau į pagalbą galite pasitelkti ir jau esamas. Pavyzdžiui, platformą „Microsoft Learn“, kur galite mokytis pagal sau patogų tvarkaraštį, naudoti iš anksto nustatytą mokymosi kelią arba apsibrėžti naują, pritaikytą specialiai jums ar įmonei.
Čia galėsite išmokti, kaip sukurti komandos virtualią darbo vietą, kaip dirbti kartu su tuo pačiu dokumentu, nesiunčiant visos versijos el. laišku visai komandai. Sužinosite, kaip pridėti prie komandos virtualios darbo vietos pardavimo ataskaitas, kuriose bus rodomi naujausi duomenys kiekvieną kartą, kai kas nors iš komandos ją atidarys. Susipažinsite su kitomis debesijos teikiamomis galimybėmis.
Tyrimų bendrovės „IDC“ analizė nustatė, kad IT specialistai turėtų kasmet sulaukti mažiausiai 10 valandų su jų darbo pozicija susijusių mokymų, kad išliktų aktualūs. Tad inovatorių ir kūrėjų grupei kaupti asmeninį žinių kapitalą verta naudojant sertifikavimo galimybes. Tyrimų duomenimis, sertifikavimo programos taip pat gali būti patikimo plėtros plano dalis, padedanti organizacijoms ugdyti įgūdžius kiekviename transformacijos kelionės etape.
Kiekvienai organizacijai ir asmeniui, pradedančiam kvalifikacijos kėlimo kelionę, reikia atsiminti vieną pagrindinį dalyką – jei ką nors išmokote, pabandykite tai pritaikyti savo darbe. Nuspręskite, kad kompanijoje nuo šiol pradėsite kitaip organizuoti savo virtualų darbą. Visuotinis naujų sistemų įvedimas būtinas, antraip, paliekant vietos asmeniniam pasirinkimui, jas sėkmingai įgyvendinti ir žinias pritaikyti praktikoje bus sudėtinga.