Informacinių technologijų UAB „Santa Monica Networks“ (SMN) dalyvauja nacionalinės mobiliųjų ir bevielių komunikacijų platformos vystyme Lietuvoje. SMN numato ateities tendencijas mobilių paslaugų rinkoje, atlieka analitikų, ekspertų mobilumo ir saugumo klausimais vaidmenį, konsultuoja verslo įmones kaip saugumo sprendimų ekspertai.
Europinių platformų atsiradimas paskatino ir Lietuvoje plėsti mokslinių tyrimų kryptis – imtis iniciatyvos sukurti nacionalinę mobiliųjų ir bevielių komunikacijų technologinę platformą. Šios platformos vystyme tarp verslo įmonių ir Lietuvos universitetų kaip IT saugos kompanija dalyvauja ir „Santa Monica Networks“. Jei Europos, o kartu ir Lietuvos mobiliųjų ir bevielių komunikacijų technologinių platformų įgyvendinimo strategijos bus vykdomos sėkmingai, iki 2020 metų Lietuva bus apsirūpinusi visur esančiu mobiliuoju ir bevieliu ryšiu bei intelektualaus turinio paslaugomis, bei susidurs su mobilumo ir saugumo iššūkiais.
Mobilumas šiandien ir rytoj
Mobiliosios technologijos ateityje, turės tenkinti tiek individualius, tiek profesinius, tiek grupinius interesus vienu metu. Tai padiktuoja paslaugų, pagrįstų konkretaus asmens informacija, poreikį, kuris savo ruožtu yra betarpiškai susijęs su turiniu ir jo apimtimi bei perdavimo tinklais ir technologijomis. Tokių vizijų įgyvendinimui šiandieninį mobilumo apibūdinimą „bet kur ir bet kuriuo metu“ reikalinga transformuoti į „bet kuriuo įrenginiu, bet kuriame tinkle, reikiamas turinys būtiname kontekste saugiu ir patikimu būdu“.
Mobilumo ir saugumo dilema
Iš esmės mobilumas sąlygoja individualumą ir nepriklausomumą, o tai saugumo požiūriu reiškia galimas grėsmes, neleistinus veiksmus. Taigi saugumas tampa vienu iš esminių mobiliųjų paslaugų vystymo komponentų. Galima teigti, jog kol nebus integralaus saugumo informacijos kelyje nuo individo iki reikiamo tikslo, mobiliųjų technologijų ir paslaugų vystymas yra sunkiai įsivaizduojamas.
Naudojant esamas saugumo technologijas, o vėliau atsiradus ir naujoms, programėlės ir dauguma paslaugų iš esmės gali tapti plataus vartojimo ir pritaikomumo paslaugomis. Ateityje bus galima: nustačius vartotojo tapatumą skaitmeninių sertifikatų pagalba suteikti vartotojui konkrečių paslaugų paketą; balso atpažinimo mechanizmų mobiliuose terminaluose pagalba efektyvinti apmokėjimo arba automatizavimo programėles; biometriniu vartotojo identifikavimu užtikrinti tapatumo nustatymą ir perduodamos informacijos arba informacijos, susietos su individo poreikiais, saugą; esant integruotiems saugumo sprendimams tinkluose, naudoti paslaugos „perkėlimą“ (roaming) ne tik balso paslaugoms kaip yra šiandien, bet ir paslaugoms bei programėlėms bendrai.
Technologiniai iššūkiai
Įrenginiai, apimantys reikiamas technologijas, kol kas nėra sukurti, paslaugos taip pat nėra pakankamai išvystytos, trūksta administruojančių priemonių, be to, reikia plėsti ir tobulinti įstatyminę bazę.
Vis dėlto jau dabar reikia įvertinti šiuos technologinius ir saugumo aspektus: saugūs ir patikimi tinklų sujungimo protokolai ir programėlės, užtikrinančios vartojimo paprastumą ir pasitikėjimą vykdoma transakcija; šifravimo ir kriptografiniai mechanizmai bei algoritmai, tinkami skirtingų tipų galiniams įrenginiams ir tinklams; autentiškumas ir autorizacija skirtingais įrenginiais ir perdavimo terpėmis; saugi, įskaitant operacinę sistemą, programinės įrangos ir programėlių vykdymo aplinka; terminalinių, tinklo įrenginių apsauga nuo kenkėjiškų procesų (virusai, „DoS“ atakos, slapukai) ir apsauga nuo įsibrovimų; tapatybės valdymas ir privatumo užtikrinimas; unifikuotas skaitmeninių teisių valdymas; aiškios ir lanksčios paslaugų pateikimo sutartys tarp paslaugų operatorių ir vartotojų; saugumo valdymas ateities komunikacijose turi būti suderinamas su saugumo taisyklėmis ar įstatymais.