Vis dažniau, kalbant apie modernias technologijas, girdime apie blokų grandinės (blockchain) technologiją. Beveik kasdien pasigirsta vis naujų pranešimų, apie blockchain technologijos pritaikymą naujose gyvenimo srityse. Pripažįstama, jog šiuo metu blockchain technologija yra pradinėje raidos stadijoje, o ateityje šios technologijos plėtra gali prilygti interneto „revoliucijai“, iš esmės pakeitusiai visuomenės funkcionavimo metodus. Ne išimtis ir švietimo sistemos visame pasaulyje. Čia taip pat vis dažniau randama būdų, kaip panaudoti blockchain technologiją.
Esminiai blokų grandinės privalumai švietime
Nors pavienių iniciatyvų pritaikyti blokų grandinės technologiją švietime vis atsiranda, kol kas pasigendama plataus suvokimo, kokie yra šios technologijos socialiniai privalumai bei potencialas švietime.
Manoma, kad netolimoje ateityje blockchain technologijos panaudojimas žada daug permainų švietime. Ši technologija spręs daugybę problemų, su kuriomis šiandien susiduria švietimo sistemos visoje Europoje. Tokių išvadų prieita išsamioje studijoje, kurią atliko Europos Komisijos specialistai.
Studijoje teigiama, kad socialinėse srityse, o taip pat ir švietime, blockchain technologija ir, ypatingai, duomenų perkėlimas į blockchain pagrįstas duomenų bazes leis padidinti vartotojų savarankiškumą, taip pat padės sustiprinti pasitikėjimą, nes techninė blockchain infrastruktūra ir yra grįsta pasitikėjimu. Taip pat tikimasi, kad ši technologija suteiks skaidrumo duomenų įkėlimo į sistemas procesui ar sandoriams bei garantuos duomenų patikimumą, nes į blockchain įkelti įrašai negali būti modifikuoti. Ši technologija, planuojama, leis sumažinti centralizaciją ir efektyvinti bendradarbiavimą, nes blockchain technologija panaikina prižiūrinčių institucijų ar trečiųjų šalių tarpininkavimo poreikį.
Studijos autoriai tikisi, kad Europos Sąjungos mastu vis daugiau švietimo politikos formuotojų atkreips dėmesį į vertes, kurias gali sukurti blockchain technologijos sprendimai švietime. Valstybės narės raginamos dalintis sėkmingais technologijos taikymo pavyzdžiais, siekti įstatymų bazėje apibrėžti blockchain technologijos panaudojimo galimybes bei plėsti techninę bazę, atveriančią kelią šiam procesui.
ODEM platforma atvira visuomenei
Vasario 28 d. Vilniaus universitete vykusio Lietuvos mokytojų forumo metu viena sėkmingiausiai blockchain technologiją švietimo sektoriuje taikančių įmonių amerikiečių kompanija ODEM pristatė globaliai visuomenei atvirą švietimo platformą. Anot ODEM vadovo Richard Maaghul, tai yra pirmoji pasaulyje rinkos poreikiais paremta mokymosi platforma, kuri siekia maksimaliai išplėsti studentų galimybes įgyti aukštos kokybės išsilavinimą ir žinias už prieinamą kainą, skatina pedagogus vystyti akademines programas per ODEM platformą bei įgalina darbdavius stebėti potencialių darbuotojų tobulėjimo procesą bei prie jo prisidėti. „Naudodama blokų grandines, ši platforma siekia suteikti galimybę studentams ir dėstytojams bendrauti tiesiogiai, dalyvauti švietimo ir mokymosi procese be tarpininkų įsitraukimo ir taip pagerinti sąlygas siekiantiems kokybiško išsilavinimo“, – sakė R. Maaghul.
Pasak platformos kūrėjų, „blockchain“ ir dirbtinio intelekto susijungimas leidžia sukurti interaktyvią švietimo rinką, kurioje studentų poreikiai gali būti susieti su konkrečiais programos dalykais, mokytojų teikiamais pasiūlymais, saugiai sudaromos prievolės, taip pat atliekami mokėjimai, kai suteikiamos sutartos paslaugos. Efektyvus tinklas turėtų sumažinti švietimo sąnaudas, kartu automatizuojant ir individualizuojant programų kūrimą ir išlaikant aukštą skaidrumo lygį.
Reaguodami į rinkos poreikius ODEM kūrėjai atkreipia dėmesį, jog švietimo sistema visame pasaulyje susiduria su aibe iššūkių: daugybė žmonių neturi galimybių mokytis dėl fizinių, finansinių, geografinių priežasčių. Be to, pradėjus karjerą, ją vystyti tinkama kryptimi yra sunku, nes rinkos poreikiai šiandien gali keistis labai sparčiai, tad į juos reaguoti greitai gali būti sudėtinga. ODEM misija paprasta – kartu su studentais ir pedagogais siekti, kad aukštasis mokslas būtų prieinamas tiek geografiškai, tiek ir finansiškai. „Pavyzdžiui, ODEM platformos studentams bus suteikiama galimybė pasiūlyti, kokią kainą jie nori ir gali mokėti už konkrečią akademinę programą. Savo ruožtu dėstytojai paskelbs minimalų įkainį, kurį jie nori gauti. Toks procesas leis studijas padaryti sklandesnes, reaguoti į studentų poreikius. Tokia tarpusavio sąveika sukuria ir tam tikrą užsakymų knygą, kuria remdamiesi pedagogai gali kurti rinkai reikalingas studijų programas“, – pasakoja R. Maaghul.
Pasak ODEM atstovo, platesnį priėjimą prie švietimo sistemos reikėtų suteikti ne tik studentams, bet ir kandidatų kvalifikaciją norintiems pasitikrinti darbdaviams. Būtent tam šiandien ir reikalinga globali sistema. Vizijoje – globali švietimo sistema ODEM ateities švietimo vizija paprasta – globali studentų ir profesionalų duomenų bazė, kurioje bus prieinama informacija apie studijas, mokymus ar bet kokią kitą akademinę veiklą. Remiantis kompanijos prognozėmis, švietimo srityje dar labiau išaugs darbdavių vaidmuo – analizuojant verslo poreikius einamuoju laikotarpiu, kiekvienas galės pasiruošti ateinančioms galimybėms bei planuoti savo karjerą. „Manome, kad blockchain technologija yra galimybė tobulinti švietimo sistemą visame pasaulyje, vystyti pasauliniais skaičiais, pasaulinėmis tendencijomis paremtas mokymo programas. Institucijoms šie pokyčiai leis atnaujinti mokomąją medžiagą daug greičiau nei kada nors anksčiau, užmegzti glaudesnį ryšį tarpusavyje ir išnaudoti technologijas sėkmingam gyvavimui bei auditorijos augimui“, – įsitikinęs ODEM vadovas.
Numatyta, kad studentai, norintys naudotis platforma, turės sumokėti tam tikrą depozitą, kaip įsipareigojimo programai simbolį. techniškai šioje platformoje bus ypatingai naudojamasi blockchain technologijoje populiariais „išmaniaisiais kontraktais. Toks modelis leis užsiregistravusiems mokytojams sužinoti, kokių švietimo programų labiausiai reikia ir būtent juos pasiūlyti mokestį sumokėjusiems studentams.