Šiemet Lietuvoje ir toliau bus aktyviai plėtojami ir diegiami dirbtinio intelekto, debesų kompiuterijos, daiktų interneto ir kiti panašūs sprendimai. Specialistų teigimu, mažmeninė prekyba yra sritis, kurioje šios tendencijos bus matomos bene ryškiausiai. Savo ruožtu, bendrovės „Dineta“ produkto vadovas Giedrius Židonis išskiria tris pagrindines tendencijas, kurios šiemet vyraus lietuviškame mažmenos sektoriuje.
Savarankiškas apsipirkimas
G. Židonio teigimu, šiemet Lietuvos mažmenininkai ir toliau stengsis kaip įmanoma labiau palengvinti klientų apsipirkimo procesą, todėl, visų pirma, turėtų augti savitarnos kasų skaičius.
„Kompanijos „Technavio“, užsiimančios technologiniais tyrimais ir konsultavimu, duomenimis, 2016 m. pasaulyje buvo maždaug 240.000 savitarnos aparatų. Prognozuojama, kad iki 2021 m. šis skaičius beveik padvigubės. Neabejoju, kad panašų augimą pastebėsime ir Lietuvoje“, – pasakoja specialistas.
Tačiau greta vartotojams jau įprastų savitarnos kasų, bus plėtojami ir nauji sprendimai.
„Pavyzdžiui, prekybos prekybos tinklo „Maxima“ atstovai paskelbė, jog jau vasario pradžioje savo klientams pasiūlys savarankiško prekių skenavimo sprendimą. Žmogus pats skenuos prekes, dėdamas jas į krepšelį pačioje parduotuvėje. Atėjus prie kasos, visų prekių nebereikės iškrauti ir jų skenuoti savitarnoje ar įprastoje kasoje“, – aiškina G. Židonis.
Anot jo, savarankiškas prekių skenavimas bei savitarnos kasos yra investicijos į mažmenos procesų automatizavimą, o tai, savo ruožtu, yra viena iš pagrindinių šio sektoriaus įmonių veiklos ir vystymosi tendencijų.
Pardavimai įvairias kanalais
Lietuvos mažmenininkai vis daugiau dėmesio skiria daugiakanališkumui, tai yra galimybės vartotojams įsigyti prekes, naudojantis įvairiais kanalais, suteikimui. Pavyzdžiui, savitarnos parduotuvėje, interneto svetainėje, net tiesiogiai per socialinius tinklus „Facebook“ ar „Instagram“, išmaniuosius telefonus.
„Vadinamasis daugiakanališkumas lemia ir sprendimus kuriančių specialistų darbotvarkę. Turiu mintyje, dabar mums vis svarbiau sukurti ne tik fizinėse parduotuvėse procesus automatizuojančius sprendimus, bet ir kuo efektyvesnius būdus, kuriais būtų galima automatizuoti būtent elektroninį apsipirkimą,“ – pastebi UAB „Dineta“ produkto vadovas.
Pasaulio tendencijos
Pasak G. Židonio, bene didžiausią iššūkį mažmenininkams visame pasaulyje metė kompanija „Amazon“, atidariusi „Amazon Go“ parduotuves: jose klientams suteikiama galimybė apskritai atsisakyti skenavimo, kasininkų ir savitarnos kasų. Apsipirkimui pakanka telefone įsidiegti „Amazon Go“ išmaniąją programėlę, kurioje esantį QR kodą pirkėjas turi nuskenuoti įeidamas į šią parduotuvę.
Sukurta technologija veikia dėl įdiegtų jutiklių, kurie registruoja pirkėjų pasirenkamas prekes ir sudeda jas į virtualųjį pirkinių krepšelį. Jeigu pirkėjas kokią nors prekę padeda atgal ant lentynos, ji iš pirkinių krepšelio automatiškai pašalinama. Pasirinkę visas norimas prekes, pirkėjai iš parduotuvės paprasčiausiai išeina, o programėlė pirkinių sumą nurašo iš jų sąskaitos.
„Kaip aiškina šios technologijos kūrėjai, kad sprendimas veiktų, buvo sukurta sistema, kuriai reikalingos vaizdo kameros, jutikliai ir dirbtinis intelektas. Šis sprendimas kol kas susilaukė teigiamų klientų atsiliepimų, todėl jį bando kopijuoti ir kiti, tai sau leisti galintys, prekybininkai. Tuo tarpu visos mažesnės žuvys šiemet dar tik stebės, kaip ši tendencija veikia ir kaip jai sekasi įsitvirtinti rinkoje“, – prognozuoja G. Židonis.