Vaizdo įrašų svetainė „YouTube“ kiekvienais metais sukuria filmuką „YouTube Rewind“, į kurį pabando sutalpinti pačius svarbiausius besibaigiančių metų įvykius. Bet panašu, kad šiemet šio filmuko kūrėjai nepataikė į svetainės lankytojų širdis. Labai stipriai nepataikė – „Youtube Rewind 2018“ tapo oficialiai pačiu nemėgstamiausiu įrašu visoje svetainėje, rašo „The Verge“.
Iki šiol šią ne itin garbingą poziciją buvo tvirtai užėmęs Justinas Bieberis – jo daina „Baby“ buvo sukaupusi beveik 10 mln. paspaudimų „Nepatinka“. Rimtas pasiekimas. Bet nė iš tolo neprilygsta naujausiam „YouTube“ šedevrui, kuris 10 milijonų „nepatikimų“ ribą viršijo vos per 8 dienas nuo paskelbimo.
Atrodo ganėtinai keista – kaip, atrodytų, nekaltas vaizdo įrašas, sukurtas „YouTube“ rinkodaros grupės ir skirtas reklamos užsakovų sužavėjimui, gali taip smarkiai nepatikti svetainės lankytojams. Nuo pat vaizdo įrašo paskelbimo gruodžio 6 d. socialiniuose tinkluose kalbos apie jį netyla.
Įrašui nusifilmavę turinio kūrėjai – tokie, kaip Marquesas Brownlee – aptarinėjo ne pačią maloniausią situaciją, o kiti turinio kūrėjai nusprendė sukurti savo įrašus, kurie labiau atitiktų realybę. Mat pagrindinis trūkumas, kliūvantis visiems „YouTube Rewind“ žiūrovams – tai praraja tarp paprastų svetainės turinio kūrėjų kultūros ir nulaižytos kultūros versijos, kurią į viešumą bando prakišti „YouTube“.
„Manau, kad „YouTube Rewind“ problema yra ganėtinai paprasta. Svetainės lankytojai ir kūrėjai šį filmuką vertina vienaip, o už jo kūrimą atsakinga „YouTube“ grupė jį mato visiškai kitaip“, – svarstė M. Brownlee.
Norint suprasti, kokia yra „Rewind“ įrašo svarba, reikėtų prisiminti visą šių filmukų istoriją, prasidėjusią 2011 metais. Debiutinis „Rewind“ buvo tarsi metų santrauka, sudaryta iš pačių populiariausių tų metų įrašų, be jokių pagražinimų ir bandymų pridengti kontroversijas. Tai buvo tiesus tarsi strėlė išaiškinimas, kas tais metais buvo populiaru.
Iki 2014 metų „Rewind“ filmukas vis dar nebuvo nutolęs nuo „YouTube“ naudotojų kultūros – tai buvo filmukai, kuriuose buvo įamžintos svarbiausios metų akimirkos, įtakingiausi turinio kūrėjai, juokingiausi memai. Bet nuo 2015 metų prasidėjo pokyčiai. Mat pati „YouTube“ platforma pradėjo keistis – vietoj mėgėjų sukurto turinio joje pradėjo dominuoti profesionalų sukurta produkcija.
2017 ir 2018 metais ši tendencija pasidarė itin aiški ir nemaloni: „YouTube“ metų santraukoje neliko vietos kūrėjams, kurie anksčiau būdavo išryškinami. „Žmonės klausia: „Kur PewDiePie“ – arba jis pats, arba jo dvikova su „T-Series“? Kur Shane'as Dawsonas, kuris patalpino turbūt populiariausią šių metų filmuką? O kaip dėl KSI ir Logano Paulo paminėjimo už tai, kad jie suorganizavo vieną didžiausių visų laikų už peržiūras apmokamą renginį“, – savo vaizdo įraše svarstė laidų vedėjas ir komentatorius Philipas DeFranco.
Anot P. DeFranco, visai gali būti, kad „YouTube“ įmonės atstovai tiesiog nežino, kuo užsiima jų „tikroji bendruomenė“. Bet taip pat įmanoma tai, jog šis vaizdo įrašas buvo sąmoningas spjūvis. „Buvo iškelta hipotezė, kad „YouTube“ tokiu būdu bando atsiriboti nuo bet kokių kontroversijų“, – sakė komentatorius.
O kontroversijų, kurios baigėsi reklamos užsakovų masiniais išėjimais, pastaraisiais metais tikrai nestigo. Iš pradžių populiariausias „YouTube“ vaizdo įrašų kūrėjas buvo viešai vanojamas už antisemitinę kalbą jo kanale. Vėliau Loganas Paulas išplatino vaizdo įrašą apie savo apsilankymą Japonijos Aokigaharos miške. Bėgant reklamos užsakovams, „YouTube“ vadovai nusprendė daugiau dėmesio skirti „saugiam“ turiniui, kurį kūrė JAV televizijų tinklų vakaro šou vedėjai. Tuo metu mažesnieji „YouTube“ kūrėjai pasijuto nebereikalingi.
O šių metų „Rewind“ yra visų šių jausmų kulminacija: kūrėjų bendruomenė, kuria „YouTube“ kadaise galėjo didžiuotis, nebesijaučia kultūros, kurią nori skatinti „YouTube“, dalimi. Dabar dar neįmanoma pasakyti, kaip į tokią aršią reakciją atsakys svetainės vadovai, tačiau aišku viena – „YouTube Rewind“ jau nėra visos „YouTube“ bendruomenės laukiama metų įvykių santrauka.