El. verslas žavi savo inovatyvumu, plačiomis galimybėmis. Tačiau ne visos el. parduotuvės suburia savo klientų ratą ir tampa sėkmingomis. Intensyvi konkurencija rinkoje lemia, kad didelė dalis tokių el. parduotuvių veiklą pabaigia vos ją pradėjusios. Ką svarbu žinoti prieš žengiant į el. verslo platybes, kaip jame išlikti ir kokias klaidas daro tie, kurie iš jo netrukus pasitraukia?
„Išanalizavus rinką, jos poreikį, įvertinus savo galimybes ir tvirtai apsisprendus kurti el. parduotuvę, prieš tai reikėtų kruopščiai atlikti namų darbus, kad įdėtos pastangos atsipirktų ir netrūktų pirkėjų, o pardavimai augtų“, – sako „DPD Lietuva“ pardavimų ir rinkodaros vadovas Baltijos šalims Gabrielius Bilevičius.
Pasak G. Bilevičiaus, dažnai pradedantys el. verslą klaidingai įsivaizduoja, kad sukūrus el. parduotuvę, klientai patys ims į ją plūsti. Tam, kad taip nutiktų, reikia suplanuoti klientų aptarnavimo ir logistikos procesus bei detaliai apgalvoti el. parduotuvę.
Taigi, ką konkrečiai būtina gerai apmąstyti kuriant el. verslą, kad jis būtų sėkmingas, ir kokių klaidų derėtų vengti?
Asortimentas. Neretai el. parduotuvėse tam tikrų kategorijų prekės tai atsiranda, tai dingsta. Neturėdami aiškios vizijos, kuo prekiauja, tokių parduotuvių savininkai sukelia sumaištį ir rizikuoja prarasti klientus. Nuspręskite, koks bus jūsų prekių asortimentas ir aiškiai jį apsibrėžkite. Tai svarbu tiek planuojant prekių logistikos procesus, tiek kuriant el. parduotuvės dizainą.
Pristatymas. Neaiškios prekių pristatymo sąlygos, nežinia, per kiek laiko jos pasieks gavėją... Tai – tik keletas būdų, kaip atbaidyti el. parduotuvės klientus. El. parduotuvėje aiškiai nustatykite siuntų pristatymo terminus ir leiskite klientams pasirinkti iš įvairių prekių pristatymo variantų. Užtikrinkite galimybę klientui jūsų el. parduotuvėje pasitikrinti siuntos buvimo vietą – tai padės sutaupyti laiko, kurį skirtumėte susirašinėjimams ar pokalbiams su pirkėjais šiuo klausimu. Klientams taip pat svarbu žinoti viską apie prekių pristatymo sąlygas iki apmokant už jas ar pateikiant užsakymą, todėl būtina kuo aiškiau pateikti su pristatymu susijusias sąlygas ir jas nurodyti pagrindiniame puslapyje arba lengvai randamame polapyje. „DPD Lietuva“ duomenimis, net 92 proc. pirkėjų teigia esantys linkę pakartotinai pirkti el. parduotuvėje, kurioje anksčiau buvo patenkinti įsigytų prekių pristatymu.
Grąžinimas. Prašyti susimokėti už grąžinamas el. parduotuvėje įsigytas prekes – dažna verslininkų klaida. Net 74 proc. pirkėjų teigia, kad yra linkę nebepirkti toje pačioje el. parduotuvėje, jei anksčiau už prekės gražinimą teko susimokėti. Verslui vertėtų įsisąmoninti, kad grąžinimų kaštai yra verslo plano dalis ir juos derėtų padengti iš savo lėšų. Pirkėjams itin svarbus visas prekės grąžinimo procesas – jei jis sklandus, didelė tikimybė, kad klientas sugrįš, todėl derėtų el. parduotuvėje aiškiai nurodyti grąžinimo sąlygas.
Atsiliepimai. Pirkėjų atsiliepimai el. parduotuvėje ar socialiniuose tinkluose apie vėluojančias prekes ar nepatenkinamą jų kokybę – viena efektyviausių antireklamų verslui. Saugokite savo prekės ženklo reputaciją ir nenumokite ranka į neigiamus komentarus – stenkitės greitai sureaguoti ir draugiškai išspręsti kilusį konfliktą su klientu.
Mokėjimo būdai. Neįsprauskite pirkėjų į kampą palikdami vos kelis atsiskaitymo už prekes būdus. Pravartu suteikti galimybę klientams pasirinkti iš įvairių variantų. Ne visi linkę už pirkinį sumokėti iš anksto, todėl svarbu suteikti galimybę atsiskaityti grynaisiais ar mokėjimo kortele. „Tai ypač naudinga pirkėjams, kurie jūsų el. parduotuvėje lankosi pirmą kartą – jie saugiau jausis galėdami atsiskaityti tada, kai siuntą jau laikys savo rankose“, – pastebi G. Bilevičius.
Matomumas. Kad pirkėjai imtų aktyviai lankytis el. parduotuvėje, neužtenka vien ją sukurti ir laukti rezultatų sudėjus rankas. Tapti matomiems internetinėje erdvėje – ne visada lengvas uždavinys. Kad el. parduotuvė būtų lengvai randama, ji turi būti draugiška paieškų sistemų robotams, pavyzdžiui, kiekvienas jos puslapis turi turėti unikalų pavadinimą, reikėtų vengti daug „Flash“ turinio. Pritraukti pirkėjus į el. parduotuvę padeda įvairiausios strategijos: reklamos skydeliai, reklama socialiniuose tinkluose, naujienlaiškiai ir kt. – tereiks pasirinkti tinkamiausią priemonių rinkinį pagal efektyvumą ir turimą biudžetą.
Dizainas. Visomis vaivorykštės spalvomis mirganti el. parduotuvė, „rėkiantys“ užrašai skirtingais šriftais, nuolat iššokantys reklaminiai skydeliai – toks el. parduotuvės dizainas atbaido dalį pirkėjų ir sutrumpina jų apsilankymo laiką. El. parduotuvės dizainui skirkite ypatingą dėmesį. Tvarkinga, graži ir moderni el. parduotuvė padės kurti malonias emocijas ir kvies pirkėją čia sugrįžti dar kartą.
Patogi struktūra. Apsipirkimui el. parduotuvėje neretai koją pakiša komplikuota prekių paieška, kai šios nebūna suskirstytos kategorijomis arba yra randamos į paieškos langelį suvedus tik tikslų pavadinimą, o ne jo fragmentą. Nuodugniai apgalvokite el. parduotuvės struktūrą ir idėją įgyvendinkite su profesionaliais programuotojais. „Vienas jūsų tikslų turėtų būti sukurti klientams draugišką el. parduotuvę. Reikiamą informaciją el. parduotuvėje pirkėjas turėtų rasti intuityviai, be didelių pastangų, o pats apsipirkimas vykti sklandžiai ir greitai“, – sako „DPD Lietuva“ atstovas.
Paprastumas. Turbūt kiekvienam, apsipirkusiam internetu, teko ne kartą susidurti su privaloma registracija el. parduotuvėje, prašymu įvesti pašto kodą, kurio niekad neprisimena ar laidinio telefono numerį, kurio net neturi. Siekite sukurti tokią el. parduotuvę, kuriame klientas galėtų apsipirkti sugaišdamas kuo mažiau laiko. Tam pasitarnauja, pavyzdžiui, galimybė užsisakyti prekę be būtinos registracijos ar pagal kliento įvestą adresą siuntai pristatyti automatiškai sugeneruojamas pašto kodas.