Kai prieš trejus metus „Facebook“ paklojo 2 mlrd. JAV dolerių už kompaniją „Oculus VR“, daugybė rinkos analitikų kilstelėjo antakiais: ką gi Markas Zuckerbergas sugalvojo daryti su šia dar nieko gero neparodžiusios virtualiosios realybės technologija? Dabar jo mintys pradeda aiškėti, rašo engadget.com.
„Oculus VR“ įsigijimo metu dar netgi buvo sunku prognozuoti, ar virtualioji realybė šį kartą pavirs tikra, pinigus kuriančia pramonės šaka, ar po kelių pabandymų vėl išsikvėps, kaip kad jau keletą kartų buvo praeityje. Tuo metu „Sony“ dar nebuvo pristatę savo VR šalmo kompiuteriui „Playstation 4“, neegzistavo „Google Cardboard“, o „Valve“ ir HTC partnerystės vaisius „Vive“ gimė tik metais vėliau.
Virtualioji realybė prieš trejus metus buvo savo ankstyvos kūdikystės stadijoje, bet juos prarijęs socialinis tinklas pažadėjo, kad pasiūlys kompiuterinių žaidimų ir „daug kitokių patirčių“.
Kompiuterinių žaidimų iš „Oculus“ ir „Facebook“ vis dar laukiame, o štai kitokių patirčių jau, panašu, sulaukėme – „Facebook“ trečiadienį pristatė socialinio tinklo virtualių erdvių („Spaces“) bandomąją versiją. Tai yra pirmas „Facebook“ bandymas socialinio tinklo funkcijas perkelti į virtualią realybę.
Kol kas šios erdvės, prieinamos išskirtinai tik „Oculus Rift“ turėtojams, gali talpinti iki trijų žmonių. Šiose erdvėse galima susikurti savo skaitmeninį kūną (avatarą) ir bendrauti su savo draugų avatarais, taip pat turinčiais „Oculus Rift“ šalmus. Šiose erdvėse galima kalbėtis, piešti įvairius objektus, žiūrėti 360 laipsnių kampu užfiksuotus filmus ir netgi pasinaudojus virtualia asmenukių lazda užfiksuoti asmenukę. Tiesa, kol kas tai – ir viskas.
Kol kas „Spaces“ yra tik ankstyvose vystymo stadijose esantis karkasas, o „Facebook“ tvirtina, kad tai, ką galima pamatyti dabar, tėra tik 1 procentas numatyto galutinio produkto. Kitaip tariant, tai yra pirmas žvilgsnis į didžiąją virtualią M. Zuckerbergo viziją. Būtent tą „Facebook“ ir norėjo pagaminti už 2 mlrd. dolerių, išleistų už „Oculus VR“ – virtualias asmenukių lazdas.
2014 metais M. Zuckerbergas apie virtualią realybę rašė taip: „Tai yra nauja bendravimo platforma. Jausdamiesi, tarsi iš tiesų būtumėte ten, galėsite dalintis neribotomis erdvėmis ir patirtimis su jums svarbiais žmonėmis. Įsivaizduokite, kad su savo draugais internetu galite pasidalinti ne tik savo gyvenimo nuotrupomis ir akimirkomis, bet visomis patirtimis ir nuotykiais“.
Būtent toks ir yra „Facebook Spaces“ tikslas: tai būdas pasidalinti savo patirtimis su draugais – net jeigu tie draugai gyvena kitoje pasaulio pusėje. Ir net jeigu ta patirtis kol kas yra tik bendra nuotrauka. Bet „Spaces“ yra kur kas daugiau galimybių teikiančios ateities pamatas: po kurio laiko virtualioje erdvėje galėsime kartu žaisti VR žaidimus ir vykdyti bendrus projektus. Tad M. Zuckerbergo tikslas aiškus: aiškią ribą, skiriančią realų pasaulį nuo virtualaus, ištrinti ir paskatinti žmones kartu laiką leisti ne realybėje, o virtualybėje, kur juos galėtų lengvai pasiekti reklamos pirkėjai, už šią galimybę sumokantys „Facebook“ tinklui.
Žinoma, apie „Facebook“ virtualios realybės realizavimą galima būtų kalbėti tik tuo atveju, jeigu „Oculus Rift“ kiekvienuose namuose bus galima rasti taip pat lengvai, kaip ir kompiuterį. O kol kas iki šio tikslo dar labai toli. Oficialių „Rift“ šalmų pardavimų duomenų „Oculus“ neatskleidžia, tačiau trečiųjų šalių duomenys leidžia spręsti, kad 2016 metais parduota nuo 250 000 iki 400 000 šių įrenginių. Net įvertinus paklaidos galimybę, tai „Facebook“ nieko gero nežada – konkurentai „HTC Vive“ ir „PlayStation VR“ socialinio tinklo akinius lenkia šimtais tūkstančių po pasaulį išplatintų virtualios realybės aparatų.
Paminėti verta ir tai, kad be įprastinės kainos už „Oculus Rift“ (ji yra apie 600 eurų), norint naudotis „Facebook Spaces“ dar reikės įsigyti ir „Oculus Touch“ valdiklius, kurie kainuoja apie 120 eurų. Tikriausiai būtent tokia ganėtinai silpna „Facebook“ pozicija žvelgiant iš techninės įrangos pusės privertė priimti ir kompromisinį sprendimą: turintieji „Oculus Rift“ ir naudojantys „Spaces“ galės paskambinti savo draugams per „Facebook Messenger“ vaizdo skambučius ir kalbėtis su jais virtualios realybės pasaulyje – draugui nebus būtina turėti virtualios realybės akinius.
Tikriausiai be tokio „hibridinio“ sprendimo neįmanoma būtų išsiversti tol, kol standartizuota VR įranga neatsiras kiekvienuose namuose. Arba kol grėmėzdiški VR šalmai apskritai neišnyks – galbūt juos ateityje pakeis tokios masinės papildytosios realybės technologijos, kaip „Microsoft HoloLens“ arba „Google Glass“.
Tad visai nenuostabu tai, kad „Microsoft“ užmetė savo meškeres ir į papildytosios realybės pasaulį – socialinio tinklo atstovai paskelbė apie „Camera Effects“ platformą, kuri skirta programėlių kūrėjams, kad šie galėtų virtualius objektus, informaciją ir filtrus užkloti ant realaus pasaulio objektų. Nestebina ir tai, kad „Facebook“ vienu metu domisi ir virtualia, ir papildyta realybe – abi technologijos užima itin svarbią vietą artimiausio dešimtmečio socialinio tinklo planuose.