Pastaruoju metu kaip ant mielių augantis IT sektoriaus specialistų poreikis patraukia dažno karjeros krypties ieškančio jaunuolio ar ją norinčio keisti darbuotojo dėmesį. Darbas IT turi daugiau nei dvi dešimtis skirtingų pareigybių, todėl išsirinkti tokią, kuri patiktų ir būtų perspektyvi, gali būti ne taip ir paprasta. Tad ką iš tiesų veikia skirtingi IT specialistai ir kaip nepaklysti IT specialybių meniu?
Kad IT krypties pasirinkimas gali būti svarbus sprendimas, kalba ir profesinį kelią besirenkantys jaunuoliai, ir darbuotojų kaitos statistika. Savanoriškos IT darbuotojų rotacijos lygis Lietuvoje yra nemažas – pernai jis siekė apie 15 procentų. Dalis darbą keičiančiųjų yra vadinamieji „turistai“, kurie ieškodami geresnio atlyginimo ilgai vienoje vietoje neužsilaiko. Tačiau visgi darbą keičia ir subrendę specialistai, supratę, kad užduočių pobūdis neatitinka jų lūkesčių.
Norėdami rasti atsakymą, pirmiausia turėtumėte atsakyti į kelis klausimus. Koks darbo pobūdis artimesnis jūsų charakteriui – individualus ar komandinis, labiau techninis ar vadybinis ir organizacinis? IT specialistų darbo reikšmė įmonėse auga, todėl keičiasi ir reikalavimai jiems. Turėti vien gerus techninius įgūdžius šiandien jau nebeužtenka. Darbdaviai vis daugiau dėmesio pradeda skirti ir vadinamosioms „minkštosioms“ savybėms: gebėjimui dirbti komandoje, norui mokytis, atvirumui pokyčiams ir panašiai.
Kitas klausimas, kurį turėtumėte užduoti rinkdamiesi darbą IT sektoriuje – kuri iš pagrindinių specializacijų domina labiausiai. IT techninės įrangos kūrimas ir gamyba, IT infrastruktūra ar IT vystymas? Šiuo metu Lietuvos IT darbo rinka daugiausia galimybių siūlo pastarųjų dviejų specializacijų atstovams.
IT infrastruktūros specialistai rūpinasi įmonės duomenų centruose esančiais serveriais, tinkline įranga, duomenų bazėmis, duomenų masyvais, atsarginėmis kopijomis. Jie atsakingi už įrangos stabilumą, jos konfigūravimą, atnaujinimus, saugumą, sprendžia įvairius incidentus. Nors jiems keliami aukšti techninių žinių reikalavimai, tačiau dar gilesnių žinių reikalauja IT architekto ir IT saugumo specialistų pozicijos. IT infrastruktūros priežiūrai kuriami sprendimai vis automatizuojami bei sudėtingėja, todėl reikalauja mažiau, tačiau labiau kvalifikuotų specialistų.
Kiek kitokį darbą atlieka IT palaikymo specialistai – pagalbos vartotojams, IT darbo vietų priežiūros bei monitoringo specialistai. Vieni yra atsakingi už pagalbą įvairiais IT klausimais, tačiau jei negali patys padėti, turi gerai išmanyti IT organizacijos struktūrą užduoties perdavimui. Monitoringo specialistai stebi IT sistemas ir operatyviai reaguoja į sutrikimus klientams dar nepajutus paslaugos sutrikimo – tam reikalingos atsakingumo bei pastabumo savybės.
Pagalbos vartotojams specialisto bei monitoringo specialisto darbas laikoma optimaliausia startine pozicija, kurioje lengviausia startuoti naujokui, turinčiam tik bendrų IT žinių bagažą. Pagilinus žinias dirbant šioje tarpinėje pozicijoje ir susipažinus su IT darbo virtuve, bus paprasčiau apsispręsti, kurlink judėti toliau. Likti šioje specializacijoje ar grįžti prie labiau techninio darbo, o gal pasirinkti dar daugiau vadybinių įgūdžių reikalaujančią poziciją IT vystymo srityje?
IT vystymo sritis, apimanti ir naujų produktų ir sprendimų kūrimą, ir jau sukurtų tobulinimą, yra viena iš didžiausių IT sričių, vertinant pagal dirbančiųjų skaičių. Lietuvoje šios srities specialybės sulaukia didžiausio abiturientų bei persikvalifikuoti norinčių darbuotojų susidomėjimo. Šios krypties specialistams keliama dar daugiau papildomų reikalavimų – be gerų specialybinių žinių ir minėtų „minkštųjų“ kompetencijų, taip pat tikimasi analitinio mąstymo, gebėjimo kūrybiškai spręsti problemas, profesinio smalsumo.
Kokybės užtikrinimo specialistas, paslaugų vadovas, „scrum master“, sistemų analitikas, programinės įrangos administravimo specialistas – pozicijų šioje specializacijoje yra daug ir įvairių, todėl susitelkti ties vienintele programuotojo pozicija neverta. Programuotojas turi išmanyti bei esant poreikiui persijungti į dar bent vieną papildomą gretutinę sritį. Pavyzdžiui, „Swedbank“ naudojame „agile“ produktų vystymo metodiką ir triname griežtas specializacijų ribas.
IT vystymas tai pat tobulėja ir atsiranda naujų aukštesnio lygio programavimo aplinkų. Jos leidžia programuotojams žymiai greičiau pasiekti norimą rezultatą, tačiau vis dar reikalauja IT architektūros suvokimo. Tiesa, jau yra ir kito žingsnio užuomazgų – programavimo dirbtinio intelekto pagalba, tačiau prireiks tikrai nemažai metų, kad jis būtų plačiai praktiškai pritaikomas. Vien dėl to IT vystymo specialisto pozicija dar ilgai išliks paklausi.
Didelės organizacijos, pavyzdžiui, „Swedbank“ turi platų specializacijų spektrą – nuo IT infrastruktūros iki IT vystymo. Tai suteikia plačias galimybes lygiagrečiai keisti pozicijas, ir rinktis specializaciją, kuri labiausiai atitinka ne tik technines žinias, tačiau ir asmenines darbuotojo savybes.
Tad kokios specializacijos IT profesionalo perspektyvos geriausios? Iš patirties „Swedbank“ galiu pasakyti, kad užimama pozicija nėra pats svarbiausias dalykas. Jei šalia pagrindinių savo kompetencijų IT specialistas nuolat stengsis plėsti kompetencijų portfelį, domėsis ir išmanys kitas IT sritis, jis bus tikrai vertinamas. Tad labai gerai žinoma frazė „mokytis, mokytis ir dar kartą mokytis“ puikiai tinka ir nuolat besikeičiančiai IT sričiai.