Didžiausio pasaulyje socialinio tinklo „Facebook“ struktūroje trečiadienį po ilgų derybų tarp „Facebook“ ir pagrindinių žiniasklaidos bendrovių pagaliau pasirodė jau ilgą laiką aptarinėta paslauga „Instant Articles“.
Su „Facebook“ sutarė devyni žiniasklaidos kanalai, kurie iš vienos pusės nori sudominti milžiniškus „Facebook“ naudotojų srautus, iš kitos – baiminasi tarsi ant mielių augančios socialinio tinklo galios, rašo nytimes.com.
Nepaisant baimės, kad ilgainiui toks susitarimas gali pakenkti pačios žiniasklaidos verslui, sąraše susitarusiųjų su „Facebook“ – „NBC News“, „The New York Times“, „National Geographic“, „The Atlantic“, „BuzzFeed“, „The Guardian“, BBC, „Spiegel Online“ ir „Bild“.
Naujoji „Facebook“ paslauga „Instant Articles“ prasidės nuo kelių straipsnių, bet netrukus turėtų smarkiai plėstis. Per ją „iPhone“ naudotojai galės skaityti žinias „tarsi žurnaluose blizgiais viršeliais“, tik smagiau: su įžanginiais vaizdo įrašais ir nuotraukomis, kurių fotografavimo vietos sužymėtos žemėlapyje. Anot „Facebook“, svarbiausia šiuo atveju bus tai, kad straipsniai bus užkraunami iki 10 kartų greičiau nei įprastai, nes jie bus siunčiami tiesiai iš „Facebook“ – vartotojai nebus nukreipinėjami į atitinkamo žiniasklaidos šaltinio svetainę.
O kalbant apie pinigus, naujienų šaltiniams pasiūlyta rinktis vieną iš dviejų variantų: arba, kaip ir iki šiol, patiems pardavinėti reikalams bei gauti visas pajamas už jų parodymus tekste, arba leisti reklamų organizavimo darbą atlikti „Facebook“ ir už tai socialiniam tinklui atiduoti 30 proc. pajamų iš reklamų tuose tekstuose. Be to, „Facebook“ palieka galimybę žiniasklaidos bendrovėms rinkti duomenis apie tekstus skaitančius skaitytojus, kaip tai buvo daroma ir jų pačių svetainėse.
Žiniasklaidos bendrovėms ši „Facebook“ pasiūlyta iniciatyva yra tarsi egzistencinio balansavimo veiksmas. Jokia kita interneto paslauga neturi tiek naudotojų kaip „Facebook“ – visame pasaulyje jų net 1,4 mlrd., didelė dalis naudojasi mobiliaisiais įrenginiais. Nemaža dalis socialinio tinklo naudotojų čia atranda ir visas juos dominančias naujienas.
Buvusi NBC, „The New York Times“ ir „Twitter“ vadovų komandos narė Vivian Schiller tvirtina, kad žiniasklaidos kanalai yra tiek įsprausti į kampą, kad pasirinkimo – bendradarbiauti su „Facebook“ ar ne – jie iš esmės neturėjo. „Ten yra visa auditorija. Socialinis tinklas tiesiog per didelis, kad jį būtų galima ignoruoti“, – sakė dabar žiniasklaidos įmonių konsultavimu užsiimanti V. Schiller.
Ir nors „Facebook“ galia pritraukiant skaitytojus yra neabejotina, patiems žiniasklaidos atstovams tai kelia nerimą. Baiminamasi, kad ilgainiui nepaisant darbo, įdėto į kokybiškų, gilių straipsnių rašymą, lankytojų tikslas bus būtent „Facebook Instant Articles“, o ne straipsnių autorių atstovaujamos svetainės. Ir tai savo ruožtu mažins skaitomumą bei pajamų iš reklamos srautus.
„The Atlantic“ vyr. redaktorius Jamesas Bennetas sako, kad tekstų publikavimas per „Instant Articles“ paslaugą iš esmės reiškia „informacijos skleidimo kontrolės praradimą“. Kita vertus, jis pridūrė: „bandome paskleisti žinias kuo platesnei auditorijai ir tuo pačiu metu formuoti lojalių, entuziastingų skaitytojų branduolį“.
„Facebook“ naudojami informacijos matomumą įvykių sraute lemiantys algoritmai kartais būna modifikuojami – o tie pokyčiai turi galią tiesiog sugriauti nuo matomumo priklausomus verslus. Štai ilgametė „Facebook“ draugystė su socialinių žaidimų kūrėjais „Zynga“ baigėsi tuo, kad „Facebook“ prislopino informacijos apie naudotojų žaidžiamų žaidimų skleidimą tų žmonių draugams, o „Zynga“ dėl to neteko didelės dalies savo naudotojų (ir pajamų).
Praėjusiais metais „Facebook“ nusprendė „prisukti kranelį“ vadinamajam virusiniam turiniui – mielų kačiukų vaizdo įrašams ir panašiai – bei suteikti pirmumą „aukštos kokybės turiniui“. O praėjusį mėnesį vėl šis tas pasikeitė – daugiau dėmesio suteikta socialinio tinklo naudotojo draugų ir šeimos kuriamiems įrašams.
„Facebook“ vadovas produktams Chrisas Coxas aiškino, kad visi šie pokyčiai yra įmonės bandymas kuo geriau patenkinti naudotojų norus.
„Mes manome, kad mūsų pagrindinė užduotis yra padėti žmonėms bendrauti su draugais ir šeima. Antrasis tikslas – padėti žmonėms gauti informacijos apie juos supantį pasaulį“, – sakė C. Coxas.
„The Atlantic“ redakcijos vadovas susitarimą su „Facebook“ vertina blaivai: jis puikiai supranta, kad jeigu socialinio tinklo svarba leidėjams išaugs, vieną dieną „Facebook“ gali padiktuoti ne tokias palankias sąlygas.
Visos devynios jau minėtos su „Facebook“ sutarusios žinių bendrovės socialiniame tinkle kiekvieną trečiadienį publikuos po vieną naujovišką formatą atitinkančią medžiagą. Naujienų publikavimas įprastinėse šių žiniasklaidos kanalų „Facebook“ paskyrose liks nepasikeitęs.
Oficialiai tai – tik bandomasis „Facebook“ projektas. Ilgainiui prie jo gali būti prijungti nauji leidėjai, be to, naujove galbūt galės pasinaudoti ne tik „iPhone“ naudotojai.
„Facebook“ leidėjams suteikė naujų įrankių papuošti savo darbus – interaktyvius žemėlapius, galimybę tekstus iliustruoti didelės raiškomis nuotraukomis, kurias vartotojai galės priartinti ar apžiūrėti bet kokiu kampu.
„Jokiu būdu nesiūlome „Facebook“ vertinti kaip jūsų mylimo laikraščio ar radijo arba televizijos laidos pakaitalo. Galime būti kaip papildinys“, – ramino C. Coxas.
Leidėjai vienu balsu tikina, kad bent jau pradžioje neketina naujuoju formatu leisti daugiau nei po kelis tekstus per savaitę.
„Facebook“ tikina, kad nori būti geru naujienų bendrovių partneriu. Šią idėją jie su maždaug 20 stambiausių pasaulyje žiniasklaidos grupių pradėjo aptarinėti praėjusių metų rugpjūtį, buvo bandoma išsiaiškinti ir pašalinti veiksnius, kurie žiniasklaidai kelia daugiausiai susirūpinimo.
„Pradedame nuo to, kas, mūsų manymu, yra veiksminga kai kuriems leidėjams, kai kuriems straipsniams ir kai kuriems verslo modeliams. Tikrai nebandome susiurbti ir praryti viską“, – tikino C. Coxas.