Analitikai ir rinkos ekspertai žino, kad per „debesis“ teikiamos paslaugos yra įvairios, plačiai taikomos ir gali uždirbti gausybę pinigų. Kita vertus, terminas „debesis“ naudojamas taip plačiai, kad ne visi jį supranta vienodai, rašo mobiliųjų ir „debesų“ programėlių vystytojas Davidas Keyesas.
Anot jo, „debesų“ panaudojimo galimybes galima suprasti geriau, kai „debesis“ naudojančias skirtingas rinkas įsivaizduoji kaip gabalėlį picos. Jos viršūnė yra verslo sprendimai vartotojui (B2C), vidurys – verslo sprendimai verslui (B2B), o centras – infrastruktūros sprendimai.
Traški ir patraukli išorė
Viršutinioji picos dalis iš pirmo žvilgsnio atrodo labiausiai viliojanti. Pačios patraukliosios „debesų“ aplikacijos (SaaS, „Software as a Service“) skirtos eiliniams vartotojams. Kiekviena bendrovė nori būti naujuoju „Facebook“ ar „Instagram“. Socialiniai tinklai yra visur, apie juos kuriami filmai, jų kūrėjai tampa žinomi visame pasaulyje.
Be to, jų teikiamomis paslaugomis naudojasi vis daugiau žmonių. Šiuo metu „Facebook“ tinkle užsiregistravo jau beveik penktadalis žmonijos (1,23 mlrd. vartotojų). Mažesniame bet taip pat įspūdingame „Twitter“ tinkle yra užsiregistravę apie 650 mln. vartotojų.
Kai paslaugomis naudojasi tiek daug žmonių, lengva iš jų uždirbti pinigų. Prognozuojama, kad bendros šios rinkos pajamos 2018 metais sieks 43 mlrd. JAV dolerių.
Kadangi privačių vartotojų skaičius kasdien auga, vietos naujiems rinkos dalyviams pakaks dar ilgam. Šiuo metu populiariausios paslaugos yra susijusios su paieška, socialiniais tinklais, el. paštu ir duomenų saugojimu.
Tačiau ant šio pačio didžiausio picos gabalėlio yra uždėtas ir skonį gadinantis ančiuvis. Šio sektoriaus verslai iki šiol ieško būdų, kaip sukurti veikiantį verslo modelį: klientams siūloma pirkti „profesionalias“ programų versijas, prenumeruoti paslaugas arba gyvenama iš reklamos.
Kelios pačios didžiausios kompanijos (pavyzdžiui, „Google“) gauna apčiuopiamą pelną, o mažesnės įmonės pirmais veiklos metais net nesitiki uždirbti – jos tik augina vartotojų bazę.
Viduryje – visas turinys
Nors centrinė picos dalis atrodo ne taip patraukliai, kaip viršutinė, joje slepiasi visos gėrybės. Prognozuojama, kad 2017 metais verslo išlaidos „debesų“ technologijoms viršys 235 mlrd. JAV dolerių. Vien verslui skirta „debesų“ pagrindu veikianti programinė įranga (SaaS) 2017 metais turėtų uždirbti iki 75 mlrd. JAV dolerių.
Įdomu, kad šioje rinkoje pakanka vietos ne tik didelėms įmonėms, bet ir mažiems, nišiniams rinkos dalyviams. Iš didžiųjų sprendimų teikėjų galima paminėti tokias bendroves kaip „Oracle“, „Salesforce“ ar SAP, kurios teikia plačius ir daugybei skirtingų įmonių tinkančius „debesų“ sprendimus.
Iš mažųjų kompanijų sėkmingai veikia tos, kurios sugeba patenkinti specifinius verslo poreikius. Pavyzdžiui, 2012 metais prekybą akcijomis pradėjusi bendrovė „WageWorks“ teikia asmeninių lėšų tvarkymo paslaugas darbuotojams ir darbdaviams. Per kelis metus bendrovės vertė išaugo 6 kartus.
Dar vienas dalykas, kuris patraukia dėmesį nagrinėjant picos gabalėlio vidurinę dalį, – čia veikiančios bendrovės ilgainiui pradeda teikti paslaugas, kurios paprastai priklauso picos centrui. Šiam sektoriui priklauso integruotos platformos kaip paslaugos (IPaaS), platformos kaip paslaugos (PaaS) ir infrastruktūros kaip paslaugos (IaaS) sprendimai.
To priežasčių toli ieškoti nereikia. Teikiant SaaS paslaugas greit atsiranda verslo klientų, kurie turi platesnių poreikių. Štai keli pavyzdžiai:
- „Dalis mano programinės įrangos yra ne „debesyje“ ir noriu, kad tokia situacija išliktų.“
- „Jūsų programinė įranga atlieka beveik visas užduotis, kurių mums reikia. Ar įmanoma ją kiek priderinti prie mūsų poreikių?“
- „Dalį paslaugų perku iš „Salesforce“, o dalį – iš „Oracle“. Kaip man padaryti, kad jos darniai veiktų kartu?“
Didžioji dalis jau perpildyta
Į „picos“ gabaliuko didžioji dalis, kuriame yra „debesų“ platformų ir infrastruktūros sprendimai, agresyviai veržiasi naujos kompanijos, norinčios šiuos sprendimus pasiūlyti savo klientams. Šiame sektoriuje veikiančios bendrovės dažniausiai teikia skaičiavimo, duomenų apdorojimo, savų aplikacijų kūrimo paslaugas. Prognozuojama, kad šioje rinkoje 2017 metais bus gaunama apie 15 mlrd. JAV dolerių pajamų.
Pradėti veiklą šioje srityje sudėtinga, nes reikia didelių pradinių ir ilgalaikių investicijų. Be to, didelė rinkos dalis priklauso „Amazon“, kuri neplanuoja užleisti pozicijų. 2013 metais bendrovė gavo 3,2 mlrd. JAV dolerių pajamų. Į šį sektorių veiklą plečia ir tokios „vidurinio gabalėlio“ įmonės kaip IBM, „Salesforce“, „Oracle“, SAP, norinčios pasiūlyti papildomų paslaugų esamiems klientams. Galimybių naujiems ir nišiniams rinkos dalyviams čia yra, tačiau tai labiau pavieniai atvejai.