Socialiniame tinkle „Facebook“ paskyras turinčios įmonėms teko susidurti su staigiu lankytojų srauto mažėjimu – po paskutinių tinklo veikimo pakeitimų kilo grėsmė visai socialinės medijos rinkodaros pramonei.
Mėnesio pradžioje „Facebook“ pakoregavo algoritmus, kurie lemia, kurie „pranešimai“ pasirodo vartotojo „Naujienų sraute“ (News Feed).
Naujienų srautas – tai centrinė turinio kolona, kurią matome atsidarę „Facebook“ kompiuteryje arba kuomet įsijungiame „Facebook“ programėlę mobiliajame įrenginyje, rašo businessinsider.com.
Permainą rimtai įvertino daugelis šioje rinkoje dirbančių žmonių – jie iškart po pakeitimų pradėjo skųstis, jog tai pakenks kai kurioms įmonėms, kurių verslas yra priklausomas nuo „Facebook“. Paaiškėjo, kad šie rinkos ekspertai buvo teisūs tik iš dalies – permainos iš tiesų pakenkė verslui. Bet buvo suklysta vertinant problemos mastą.
Be to, ekspertai tikriausiai neatspėjo ir „Facebook“ motyvo įdiegti pakeitimus.
Gruodžio 2 dieną „Facebook“ savo tinklaraštyje pareiškė, kad į naujienų srautą dabar pateks daugiau naujienų iš naujienų šaltinių, o jų parodymai priklausys nuo to, kaip dažnai kiekvieno vartotojo draugai spaudė konkrečią naujieną.
„Facebook“ skelbė, kad pirmenybę teiks „aukštos kokybės straipsniams“, o ne „naujausioms mėmėms“ (angl. meme).
Daugelis ekspertų manė, kad šie pakeitimai būtų siaubinga naujiena tiems naujienų šaltiniams, kuriems didelę srauto dalį generuoja „mėmės“ ir kitas „virusinis turinys“ – pavyzdžiui „Buzzfeed“ ir „Upworthy“. Vėliau „AllThingsD“ žurnalistas Mike'as Isaacas paskelbė, jog už „Facebook“ naujienų srautą atsakingas Chrisas Coxas abiejų minėtų svetainių nemėgsta. Tuomet atrodė, jog jų ateitis „Facebook“ tinkle labai liūdna. Bet paaiškėjo, kad „Buzzfeed“ ir „Upworthy“ nebuvo pirmosios „Facebook“ pakeitimų aukos.
Labiausiai šie pokyčiai kirto per pakinklius „socialinės medijos rinkodarininkams“ – žmonėms, kurie didelėse įmonėse prižiūri „Facebook“ paskyras.
Praėjus maždaug savaitei po pakeitimų, socialinės medijos rinkodaros bendrovė „Ignite“ analizavo 21 įmonės paskyros 689 įrašus. Nustatyta, kad vos per vieną savaitę kiekis žmonių, mačiusių šių bendrovių pranešimus, vidutiniškai susitraukė visais 44 procentais, o „kai kurių paskyrų matomumas sumažėjo net 88 procentais“.
Taigi, koks iš tiesų buvo „Facebook“ naujienų srauto pakeitimo tikslas?
Norint atsakyti į šį klausimą reikia prisiminti, kas tiksliai yra įmonių „Facebook“ paskyros.
Tai yra įmonių naudojamas nemokamas būdas skelbti apie save klientams ir tokiu būdu skatinti savo pardavimus. Kitaip tariant, tai yra nemokama reklama.
Na, beveik nemokama. Netgi nemokama rinkodara reikalauja žmogiškų išteklių. Kažkas turi atlikti kūrybinį darbą. Kažkas turi užtikrinti, kad kūrybinis darbas atliktų savo vaidmenį – kad įmonė pritrauktų daug „palaikinimų“. Todėl ir egzistuoja tokios „socialinės medijos rinkodaros“ įmonės, kaip „Ignite“.
Todėl „BusinessInsider“ kelia hipotezę: „Facebook“ naujienų srauto pakeitimų tikslas – ne tik pagerinti naujienų srauto turinio kokybę. Ne mažiau svarbus rezultatas buvo nemokamų reklamų per „Facebook“ sumažinimas. Todėl dabar įmonės, kurios norės būti matomos per „Facebook“, turės mokėti pinigus socialiniam tinklui.
Todėl esminiai pokyčiai, išaiškėsiantys dėl socialinio tinklo permainų, bus šie:
Socialinės medijos rinkodaros įmonėms teks įgyti naujų kompetencijų arba pasitraukti iš verslo;
„Facebook“ analitikai Volstrite netrukus pastebės, jog įmonė aptiko naują būdą stiprinti pardavimus tuo pačiu sumažinus reklamų kiekį naujienų sraute.
Ir nors atrodo, kad socialinės medijos rinkodaros bendrovėms gresia greita pragaištis, per daug dėl jų baimintis nereikia: tai ne pirmas toks išbandymas.
Kadaise buvo periodas, kuomet „Google“ pakoregavo savo paieškos algoritmus, kurių įgyvendinimas neleido įvairioms bendrovėms „apgaudinėti sistemos“ ir nemokamai išsikelti savo nuorodas į paieškos rezultatų pirmąsias pozicijas.
„Google“ tokioms bendrovėms pareiškė: jeigu norite patekti į „Google“ viršutines pozicijas, liaukitės mokėję pinigus „paieškos variklių optimizuotojams“. Jeigu norite kažką parduoti mūsų naudotojams, apsiskaičiuokite investicijų grąžą ir prisipirkite kiek galima daugiau „Google“ reklamų – nesigailėsite.
Ir kai taip nutiko, tūkstančiai „paieškos variklių optimizuotojų“ (SEO), daugybę laiko skyrę „Google“ veikimo principų analizei, staiga tapo „socialinės medijos rinkodarininkais“ (SMM), analizuojančiais „Facebook“ veikimą.