Maždaug vienas iš septynių šios Žemės gyventojų naudojasi socialiniu tinklalapiu „Facebook“. Bendrovės įkūrėjas ir vadovas Markas Zuckerbergas užsibrėžė tikslą įtraukti į „Facebook“ gyvenimą likusią žmoniją, įskaitant ir tuos keturis milijardus, kurie iki šiol neturi prieigos prie interneto, rašo „The New York Times“.
Trečiadienį „Facebook“ ketina pristatyti planą, pagal kurį artimiausiais metais bus siekiama drastiškai sumažinti interneto paslaugų kainą mobiliuosiuose įrenginiuose. Bendrovė ruošiasi itin didelį dėmesį skirti besivystančioms šalims.
Tokie technologijų milžinai kaip „Samsung“, „Nokia“, „Qualcomm“, „Ericsson“ bei kiti sutiko prisidėti prie „Facebook“ iniciatyvos Internet.org. Technologijų bendrovės ketina kurti paprastenes mobiliasias programėles, kurioms reikėtų mažiau interneto išteklių. Be to, žadama tobulinti mobiliuosius įrenginius ir siekti, kad perduodant didesnius duomenų kiekius būtų sunaudojama mažiau energijos nei šiandien. Suburdamas tokią technologinių bendrovių koaliciją M. Zuckerbergas kuria internetinio verslo lyderio įvaizdį ir siekia pademonstruoti, kad humanitariniai tikslai gali būti suderinami su pelno troškuliu.
Duodamas interviu M. Zuckerbergas pripažino, kad nors internetas yra inovacijų garvežys, tačiau kažkas turi jį vystyti ir šią plėtrą gali išjudinti tik komercinės paskatos. Technologijų bendrovių siekis skverbtis į besivystančias rinkas atspindi Volstrito nuotaikas.
Akcijų rinkos tikisi, kad tokios bendrovės kaip „Facebook“ sugebės pritraukti daugiau klientų. JAV ir Europos rinkos jau užkariautos, todėl natūralu, kad tokių bendrovių akys krypsta į likusį pasaulį.
Skirtumas tas, kad besivystančios šalys visų pirma laukia ne socialinių tinklų, bet pačios interneto infrastruktūros bei pigaus interneto ryšio. Dėl šios priežasties technologijų bendrovėms teks padėti tokioms valstybėms kurti tai, kas Vakarų šalyse buvo pateikta ant sidabrinės lėkštutės.
Pernai interneto paieškos lyderė „Google“ pradėjo bendradarbiauti su kai kuriais mobilaus ryšio operatoriais ir išsiderėjo sąlygas, kurių pagrindu dalis klientų besivystančiose šalyse galės nemokamai naudotis „Gmail“ eletroniniu paštu, „Google“ paieška bei nemokamai atsiversti pirmą paieškos rezultatuose pasirinktą interneto puslapį. Be to, „Google“ siekia aprūpinti civilizacijos pamirštas vietoves interneto ryšiu, kurį užtikrintų aukštai atmosferoje skraidantys oro balionai. Tuo tarpu pirminiam viešam akcijų siūlymui (IPO) besiruošianti „Twitter“ sutarė su pustrečio šimto ryšio operatorių daugiau nei 100 valstybių dėl galimybės nemokamai naudotis jos socialiniu tinklu net ir paprasčiausiuose mobiliuosiuose telefonuose.
Technologijų bendrovių šuolį į besivystančias rinkas diktuoja neišvengiamas poreikis rasti naujų klientų. Daugiau nei pusė amerikiečių bent kartą per mėnesį naudojasi „Facebook“. Likusiame Vakarų pasaulyje šis nuošimtis yra panašus. Šiuo metu veikiančių mobiliųjų telefonų kiekis pasaulyje prilygsta Žemės gyventojų skaičiui. Telefonų gamintojai ir ryšio operatoriai susiduria su plėtros iššūkiais.
Skurdesnės Afrikos, Azijos ir Lotynų Amerikos rinkos suteikia galimybes plėstis. Šių šalių gyventojams tereikia suteikti pigų interneto ryšį. „Facebook“ koalicijos tikslas – per ateinančius penkis ar dešimt metų sumažinti mobilaus interneto tiekimo kaštus 99 proc. Be to, bendrovės tikisi sukurti naujus verslo modelius, kurių dėka klientai galėtų nemokamai naudotis tokiomis internetinėmis paslaugomis kaip elektroninis paštas, socialiniai tinklai bei internetinė paieška. Anot M. Zuckerbergo, nė viena bendrovė nėra pajėgi vien tik savo jėgomis įgyventinti tokius tikslus, todėl būtina sutelkti bendras pastangas.
Šiuo metu „Facebook“ tobulina savo paslaugas ir siekia, kad duomenų srautas, kurį per dieną socialiniame tinkle sunaudoja vidutinis bendrovės klientas „Android“ mobiliojoje platformoje sumažėtų nuo 12 iki 1 megabaito. „Qualcomm“ sėkmingai kuria talpesnes telefonų baterijas, mažina duomenų kiekį, būtiną norint persiųsti vaizdo siužetą, bei gerina mobilaus ryšio skverbtį. Tuo pat metu koalicijos partneriai ieško naujų verslo modelių, kurie suteiktų galimybę mažinti įkainius už atsisiųstus duomenis ir tuo pačiu išlaikyti esamas pajamas arba jas padidinti.
Neseniai „Nokia“ drauge su „Facebook“ ir Meksikos ryšio operatoriumi „Telcel“ atliko ekperimentą, kurio metu „Asha“ telefonai buvo pardavinėjami drauge su nemokamu „Facebook“ duomenų srautu. Eksperimentas pasiteisino, pardavimai išaugo ženkliai, todėl toks pat verslo modelis bus pritaikytas ir Afrikoje bei Indijoje.
Ilgainiui „Facebook“ tikisi išplėsti šią koaliciją, įtraukti nacionalines vyriausybes, ryšio operatorius bei „Microsoft“. Vis dėlto panašu, kad „Google“ stengsis savarankiškai skatinti inteneto plėtrą ir prie koalicijos neprisidės. Tuo tarpu Billas Gatesas duodamas interviu gana skepiškai atsiliepė apie koalicijos planus. Anot jo, tokie projektai nėra pats geriausias būdas padėti skurstančių šalių gyventojams. „Jokia interneto svetainė nepalengvins sergančio vaiko kančių“, – sakė B. Gatesas, duodamas interviu „Bloomberg BusinessWeek“.
Savo ruožtu M. Zuckerbergas pripažįsta, kad sveikatos apsauga yra esminė tokių šalių problema, tačiau anot jo, žmogui, kuris turi galimybę įsigyti mobilųjį telefoną turėtų būti smagu ir naudinga naudotis interneto ryšiu. Besivystančiose šalyse egzistuoja nemenkas internetinio verslo potencialas.
Puikiausias pavyzdys – Filipinai. Šije šalyje ryšio operatorius „Globe Telecom“, norėdamas padidinti pardavimus, pasiūlė nemokamą prieigą prie „Facebook“, „Twitter“ ir „Google“. Prieš du metus retas bendrovės vartotojas užsisakydavo mobilaus interneto planą. Šiandien net 20 proc. bendrovės klientų užsisako papildomą interneto planą. Didžiausią „Facebook“ pajamų dalį sudaro mokesčiai už internetinę reklamą.
Anot M. Zuckerbergo, trumpuoju laikotarpiu išplėtus interneto prieigos galimybes skurdesnėse šalyse bendrovės pajamos padidėtų minimaliai, tačiau ilgesnėje perspektyvoje atsiveria neblogos galimybės. „Pradėjome šį projektą, nes manome, kad interneto plėtra prisidės prie pasaulio gerovės, vargu ar šis projektas ženkliai padidins mūsų pelną“, – tvirtina M. Zuckerbergas.