Lietuvos verslas ir viešojo sektoriaus organizacijos prognozuoja spartų duomenų kiekio didėjimą, tačiau investuoti į informacinių technologijų (IT) plėtrą labiau pasiryžusios verslo įmonės. Vis dėlto perkeliant vis daugiau informacijos į skaitmeninę erdvę ir populiarėjant e. paslaugoms, valstybės institucijos turės investuoti į duomenų sprendimus.
77 proc. valstybės institucijų per ateinančius trejus metus prognozuoja, kad apdorojamų, saugomų ir siunčiamų duomenų kiekis smarkiai išaugs (59 proc. respondentų tvirtino, kad duomenų kiekis augs 40–80 proc., o 18 proc. tikisi dvigubo ar net dar spartesnio duomenų kiekio augimo). 23 proc. apklaustų viešojo sektoriaus organizacijų žymaus duomenų kiekio augimo neprognozuoja. Tokius rezultatus parodė IT ir telekomunikacijų bendrovės „Technologijų ir inovacijų centras“ atlikta Lietuvos viešojo sektoriaus IT vadovų apklausa.
Tačiau gegužės mėnesį atlikta analogiška verslo įmonių IT vadovų apklausa parodė, kad duomenų kiekio augimas verslui yra didesnis iššūkis nei viešojo sektoriaus organizacijoms. Net 86 proc. vadovų tvirtino, kad duomenų kiekis per trejus metus gerokai išaugs (45 proc. vadovų mano, kad duomenų kiekis jų įmonėje išaugs dvigubai ar dar daugiau, o 41 proc. vadovų prognozuoja, kad duomenų kiekis augs 40–80 proc.)
Spręsti augančių duomenų kiekio problemą tiek viešasis sektorius, tiek verslo įmonės ketina investuodamos į informacines technologijas. Investicijas į IT plėtrą planuoja 77 proc. verslo įmonių ir 68 proc. valstybės institucijų.
„Akivaizdu, kad duomenų kiekis valstybės institucijose augs, nes jau dabar vykdoma daug įvairių informacijos perkėlimo į virtualią erdvę projektų, pavyzdžiui, skaitmenizuojamos knygos ir muziejinės vertybės. Be to, gyventojams suteikiama vis daugiau elektroninių paslaugų, o tai didina kaupiamų duomenų kiekį. Taigi, valstybės institucijos turės investuoti į pažangius duomenų sprendimus“, – prognozavo „Technologijų ir inovacijų centro“ Paslaugų vystymo vadovas Edvinas Bakanas.
IT ir duomenų reikšmė svarbesnė verslui
Tyrimas taip pat parodė, kad verslas ir viešasis sektorius skirtingai vertina techninės įrangos (serverių) nepertraukiamą darbą. Jei net 73 proc. verslo atstovų nepertraukiamas darbas yra kritiškai svarbus ir kiekviena prastovos sekundė reiškia nuostolius, tai tarp viešojo sektoriaus organizacijų tokį požiūrį išreiškė 32 proc. respondentų. Tiesa, 64 proc. valstybės institucijų nurodė, kad techninės įrangos nepertraukiamas darbas yra svarbus, tačiau kelios minutės ar keliolika minučių neveikimo per mėnesį nieko nepakeistų.
Paprašius įvertinti duomenų saugumo (konfidencialumo ir duomenų išsaugojimo prasme) svarbą, 50 proc. viešojo sektoriaus organizacijų nurodė, kad tai kritiškai svarbu, nes saugomi duomenys yra itin konfidencialūs ir ginami įstatymo (pvz., asmens duomenys), o atgaminti prarastus duomenis yra labai brangu arba neįmanoma. Tarp verslo atstovų tokį požiūrį išsakė kur kas daugiau respondentų – 68 proc.
„Pastarosios kibernetinės atakos parodė, kad verslas ir valstybės organizacijos yra pažeidžiamos, todėl būtina skirti daugiau dėmesio ir resursų duomenų apsaugai ir virtualių grėsmių prevencijai. Tai ypač svarbu viešojo sektoriaus organizacijoms, nes pažeidus jų informacines sistemas, gali sutrikti valdžios institucijų darbas, iškyla grėsmės dėl duomenų praradimo ar pasisavinimo“, – komentavo „Technologijų ir inovacijų centro“ Paslaugų vystymo vadovas Edvinas Bakanas.