Elektronika.lt
 2024 m. spalio 10 d. Projektas | Reklama | Žinokite | Klausimai | Prisidėkite | Atsiliepimai | Kontaktai
Paieška portale
EN Facebook RSS

 Kas naujo  Katalogas  Parduotuvės  Forumas  Tinklaraščiai
 Pirmas puslapisSąrašas
 NaujienosSąrašas
 StraipsniaiSąrašas
 - Elektronika, technika
 - Kompiuterija
 - Telekomunikacijos
 - Įvykiai, visuomenė
 - Pažintiniai, įdomybės
 Vaizdo siužetaiSąrašas
 Nuolaidos, akcijosSąrašas
 Produktų apžvalgosSąrašas
 Naudingi patarimaiSąrašas
 Vykdomi projektaiSąrašas
 Schemų archyvasSąrašas
 Teorija, žinynaiSąrašas
 Nuorodų katalogai
 Įvairūs siuntiniai
 Bendravimas
 Skelbimai ir pasiūlymai
 Elektronikos remontas
 Robotų kūrėjų klubas
 RTN žurnalo archyvas






 Verta paskaityti
Spalio 10 d. 14:25
„Renault Emblème“ koncepcija verčia naują lapą automobilių istorijoje
Spalio 10 d. 12:18
Nuo motociklų iki NASA teleskopų ir juodųjų skylių: „Caltech“ profesorius Jonas Žmuidzinas apie Visatos principus
Spalio 10 d. 10:13
„Nivel System“: moderni matavimo įranga jūsų projektų sėkmei
Spalio 10 d. 08:11
Šilumos siurbliai: nauda ir privalumai
Spalio 9 d. 20:50
Lietuvių įrengta 375 kW saulės elektrinė aprūpins elektra pabėgėlių stovyklą Sakartvele
Spalio 9 d. 17:30
Iš tekstų į transliacijas ir „Snapchat“ vykdoma „TikTokizacija“: kas vyksta su dabartiniais socialiniais tinklais?
Spalio 9 d. 14:09
SAP papildo DI asistentą „Joule“ bendradarbiavimo galimybėmis
Spalio 9 d. 11:20
„Portathon 2024“ sprendimai – alternatyviai energijai įdarbinti uostuose ir jūriniame sektoriuje
Spalio 9 d. 08:26
BMW pristatė laukiamiausią sezono motociklą „BMW R 1300 GS Adventure“
Spalio 8 d. 20:20
Kam elektromobiliui gali reikėti vidaus degimo variklio?
FS25 Tractors
Farming Simulator 25 Mods, FS25 Maps, FS25 Trucks
ETS2 Mods
ETS2 Trucks, ETS2 Bus, Euro Truck Simulator 2 Mods
FS22 Tractors
Farming Simulator 22 Mods, FS22 Maps, FS25 Mods
VAT calculator
VAT number check, What is VAT, How much is VAT
LEGO
Mänguköök, mudelautod, nukuvanker
Thermal monocular
Thermal vision camera,
Night vision ar scope,
Night vision spotting scope
FS25 Mods
FS25 Harvesters, FS25 Tractors Mods, FS25 Maps Mods
Dantų protezavimas
All on 4 implantai,
Endodontija mikroskopu,
Dantų implantacija
FS25 Mods
FS25 Maps, FS25 Cheats, FS25 Install Mods
GTA 6 Weapons
GTA 6 Characters, GTA 6 Map, GTA 6 Vehicles
FS25 Mods
Farming Simulator 25 Mods
Reklama
 Straipsniai » Kompiuteriai, IT Dalintis | Spausdinti

Technologijos programavime: į ką svarbu atkreipti dėmesį programuotuojams

Publikuota: 2013-04-07 07:45
Tematika: Kompiuteriai, IT
Skirta: Mėgėjams
Autorius: Donatas Azaravičius
Aut. teisės: ©Technologijos.lt
Inf. šaltinis: Technologijos.lt

Nepriklausomai nuo to, ar esate profesionalūs programuotojai, ar tik šiek tiek išmanote programavimą, o gal tiesiog norėtumėte išmanyti, neišvengiamai teks susidurti ir įsisavinti įvairias programavimo technologijas. Programavimo technologijomis galime laikyti visas priemones ir būdus, kurių reikia norint sukurti veikiančią programą: pirminį matematinį algoritmo modelį; programinį algoritmą, pagal kurį veiks mūsų programa; programavimo kalbą; programavimo kalbą palaikančią ir kompiliavimą atliekančią programą; programavimo kodo formatą ir t. t.

 Rodyti komentarus (3)
Įvertinimas:  1 2 3 4 5 

Nepriklausomai nuo to, ar esate profesionalūs programuotojai, ar tik šiek tiek išmanote programavimą, o gal tiesiog norėtumėte išmanyti, neišvengiamai teks susidurti ir įsisavinti įvairias programavimo technologijas. Programavimo technologijomis galime laikyti visas priemones ir būdus, kurių reikia norint sukurti veikiančią programą: pirminį matematinį algoritmo modelį; programinį algoritmą, pagal kurį veiks mūsų programa; programavimo kalbą; programavimo kalbą palaikančią ir kompiliavimą atliekančią programą; programavimo kodo formatą ir t. t. Dažnai manoma, jog profesionaliam programavimui užtenka geros programavimo kalbos išmanymo, tačiau kaip matome iš gilesnio žvilgsnio į programavimo technologiją, reikia kur kas platesnių žinių.

Technologijos programavime: į ką svarbu atkreipti dėmesį programuotuojams

Kad būtų paprasčiau suprasti, kuo svarbus atskirų programavimo technologijų išmanymas, šiame straipsnyje pristatysiu vieną konkretų pavyzdį, iš kurio labai aiškiai matysis atskiros programavimo technologijos ir jų pritaikymo nauda. Paimkime labai paprastą užduotį, kurią paprastai gauna tik pradedantys mokytis programavimo jaunieji programuotojai. Tai yra pirminių skaičių radimas. Ir mūsų užduotys skambės taip: „Parašykite algoritmą kuris nustatytu ar duotasis natūralusis skaičius yra pirminis ar sudėtinis“.

Norint atlikti šią užduotį, visų pirma reikia išsiaiškinti, kas yra pirminis skaičius – kitaip tariant, sudaryti pirminį matematinį modelį.

Pirminis skaičius yra bet kuris natūralusis skaičius, didesnis už 1, kuris dalinasi tik iš vieneto ir savęs. O visi natūralus skaičiai, kurie nėra pirminiai skaičiai, vadinami sudėtiniais skaičiais. Vienetas nelaikomas nei pirminiu skaičiumi, nei sudėtiniu. Pirminio skaičiaus pavyzdys yra skaičius 11, nes jis be liekanos dalinasi tik iš 1 ir iš savęs. Tuo tarpu skaičius 8 nėra pirminis skaičius, nes jis dalinasi ne tik iš vieneto ir savęs, bet ir iš skaičių 2 ir 4.

Dabar, kai išsiaiškinome kas yra pirminis skaičius, galime pereiti prie programos algoritmo ir galiausiai pradėti rašyti pačią programą, kuri surastu pirminį skaičių. Šiam tikslui aš naudosiu C++ kalbą.

Tą patį rezultatą galima gauti rašant labai įvairų programinį kodą. Visą programą galima sutalpinti į vieną funkciją arba naudoti kelias funkcijas. Kaip rašyti kodą irgi yra vienas iš technologinių pasirinkimų. Nors iš pirmo žvilgsnio jis gali atrodyti ir nereikšmingas, bet iš tiesų jis yra labai svarbus programavime.

Funkcija yra programavimo kalbos vienas iš smulkiausių struktūrinių blokų. Kuo programa labiau struktūrizuota pagal jos loginį veikimą, tuo lengviau skaityti ir suprasti programinį kodą.

Žemiau yra visas veikiantis programos kodas, nustatantis ar duotasis skaičius yra pirminis.




#include <iostream> #include <math.h>

bool isPrime(unsigned number) {
    for (unsigned i = 2; i < number; ++i) {
        if (number % i == 0) {
            return false;
        }
    }
    return true;
}

int main() {
    unsigned x = 0;
    std::cout << "Enter a number: ";
    std::cin >> x;
    
    if (x < 2) {
        std::cout << "Invalid input. Number must be greater than 1" 
                       << std::endl;
    }
    else if (x == 2) {
        std::cout << x << " is a prime number." << std::endl;
    }
    
    if (isPrime(x)) {
        std::cout << x << " is a prime number." << std::endl;
    }
    else {
        std::cout << x << " is not a prime number." << std::endl;
    }
    
    return 0;
}

 

Šis programos kodas turi du struktūrinius blokus – main() ir isPrime(). Funkcija main() atsako už bendravimą su programos vartotoju, o isPrime() funkcija atsakinga už nustatymą ar duotasis skaičius yra pirminis ar ne. Galima butu sujungti main() ir isPrime() funkcijas į viena funkciją, bet kai kodas padalintas į atskirus funkcinius blokus, jį yra žymiai lengviau skaityti bei kaip pamatysime vėliau – tai taip pat padeda lengviau keisti ir tobulinti kodą.

Jei bandytume šioje programoje aprašytą algoritmą paaiškinti paprastais žodžiais, tai skambėtų taip: skaičius x yra pirminis, jei jis didesnis arba lygus 2 bei nesidalina iš natūraliųjų skaičių esančių intervale nuo 2 iki x-1. Šis algoritmas sėkmingai atlieka savo funkciją. Tai yra, nustato ar duotasis skaičius yra pirminis ar ne. Bet jis labai neefektyvus. Nes jei skaičius yra pirminis, algoritmas atliks x-2 skaičiavimų, kad pasakytų, jog tai pirminis skaičius. Bet algoritmą galima nesunkiai patobulinti, kad skaičiavimų sumažėtų dvigubai.

Jei tikrinsime ar skaičius 11 yra pirminis ar ne, naudodami aukščiau minėtą programą, algoritmas atliks 9 skaičiavimus, kad pasakytu jog skaičius 11 yra pirminis. Pažiūrėkime kokie skaičiavimai atliekami.


11 / 2 = 5,5
11 / 3 = 3,666
11 / 4 = 2,75
11 / 5 = 2,2
11 / 6 = 1,8333
11 / 7 = 1,571
11 / 8 = 1,375
11 / 9 = 1,222
11 / 10 = 1,1

Jei gerai įsižiūrėsime į dalybos rezultatus, pastebėsime, kad jei skaičių 11 daliname iš didesnio skaičiaus nei (11 / 2) tai dalybos rezultatas yra visada tarp 1 ir 2. Todėl norint nustatyti ar skaičius yra pirminis ar ne, dalyba iš skaičiaus, kuris yra didesnis nei pusė ieškomo skaičiaus, yra tik skaičiavimų švaistymas. Todėl norint padaryti efektyvesnį algoritmą, mums tereikia paredaguoti isPrime() funkciją. Paredaguota isPrime() funkcija atrodo taip:




bool isPrime(int number) {
    for (unsigned i = 2; i <= (number / 2); ++i) {
        if (number % i == 0) {
            return false;
        }
    }
    return true;
}
 

Viskas ką pakeitėme – „for (unsigned i = 2; i < number; ++i)“ į „for (unsigned i = 2; i <= (number / 2); ++i)“. Ir mūsų algoritmas jau dvigubai greitesnis. O jei naująjį algoritmą bandysime paaiškinti paprasta kalbamąja kalba, jis skambės taip: „skaičius x yra pirminis skaičius, jei jis didesnis arba lygus dviem bei jei jis nesidalina iš natūraliųjų skaičių esančių intervale nuo 2 iki (x / 2)“. Bet šis algoritmas vis tiek nėra toks efektyvus koks galėtų būti. Tačiau norint pamatyti, kur galima dar labiau patobulinti šitą algoritmą, mums reikia naujo pavyzdžio. Nors šį pavyzdį ir ankstesnieji algoritmai atliktų greitai, bet jis atskleidžia kaip galima dar labiau sumažinti skaičiavimų skaičių kol randamas pirminis skaičius.


24 / 2 = 12
24 / 3 = 8
24 / 4 = 6
24 / 5 = 4,8
24 / 6 = 4
24 / 7 = 3,428
24 / 8 = 3
24 / 9 = 2,666
24 / 10 = 2,4
24 / 11 = 2,1818
24 / 12 = 2

Gerai įsižiūrėjus, kokius rezultatus gauname dalindami skaičių 24 iš natūraliųjų skaičių, esančių intervale nuo 2 iki (24 / 2) pastebėsime, kad kažkuriuo momentu daliklis ir dalmuo pasikeičia vietomis. Tai yra, skaičiavimai 1 ir 11 yra tapatūs ir tik dalmuo bei daliklis pasikeitę vietomis. Tokių skaičių poros šiame pavyzdyje yra: (2; 12), (3; 8) ir (4; 6). Kas reiškia, kad jei skaičius dalinasi iš 4 ir dalmuo yra 6, nebereikia tikrinti ar skaičius dalinasi iš 6. Nes skaičius tikrai iš jo dalinsis. Tai iki kokio skaičiaus mums reikia tikrinti dalybą?

Kur yra šis lūžio taškas geriausiai būtų matyti jei naudotume ne skaičių 24, o skaičių 25. Ir šis lūžis būtų ties eilute 25 / 5 = 5. Arba kitaip tariant, būtų ties skaičiaus 25 kvadratine šaknimi. Todėl vėl galime paredaguoti isPrime() funkciją ir gauti naują efektyvesnį skaičiavimų algoritmą:


 


bool isPrime(int number) {
    for (unsigned i = 2; i <= sqrt(number); ++i) {
        if (number % i == 0) {
            return false;
        }
    }
    return true;
}
 

Nors ir vėl algoritmo greitį padvigubinome, lyginant su antruoju algoritmo variantu, vis tiek galima šį algoritmą dar patobulinti. Ir šis paskutinis patobulinimas labai gerai matosi iš pavyzdžio su skaičiumi 24. Jei skaičius dalinasi iš lyginio skaičiaus – tai jis dalinsis ir iš 2. Arba kitaip sakant, jei skaičius nesidalina iš 2 – tai jis nesidalins iš jokio lyginio skaičiaus. Todėl jei patikrinus gauname, kad skaičius nesidalina iš 2 – tai nebereikia tikrinti ar skaičius dalinasi iš 4, 6, 8 ir t. t. Todėl dar kartą galime patobulinti savo isPrime() funkciją:



bool isPrime(int number) {
    if (number % 2 == 0) {
        return false;
    }

    for (unsigned i = 3; i <= sqrt(number);) {
        if (number % i == 0) {
            return false;
        }
        i += 2;
    }
    return true;
}

Taigi, dabar jau turime keturis algoritmus, kurie randa ar pateiktas skaičius yra pirminis ar ne, bet jie vienas už kitą efektyvesni. Jei efektyvumu lygintume pirmąjį ir paskutinį algoritmus, jų efektyvumas skirtus apie 19 kartų arba 1900 %.

Nors šis pavyzdys labai paprastas, bet jis labai vaizdžiai parodo, kaip naujų skaičiavimo technologijų panaudojimas gali algoritmų efektyvumą padidinti šimtais procentų. Tuo pačiu tai parodo, kad iš pirmo karto parašytas kodas dažniausiai nėra toks idealus, kad jo jau nebūtu galima patobulinti.

Apibendrintai galima pasakyti, kad šiame straipsnyje vaizdžiai pristačiau kelias programavimo technologijas: matematikos ir programavimo žinių naudojimą algoritmų kūrime bei tobulinime, ir programos suskirstimo į atskirus funkcinius blokus. Programa suskirstyta į atskirus programinius blokus ne tik lengviau skaityti, bet ir lengviau redaguoti.


Technologijos.lt



Draudžiama platinti, skelbti, kopijuoti
informaciją su nurodyta autoriaus teisių žyma be redakcijos sutikimo.

Global electronic components distributor – Allicdata Electronics

Electronic component supply – „Eurodis Electronics“

LOKMITA – įvairi matavimo, testavimo, analizės ir litavimo produkcija

Full feature custom PCB prototype service

GENERAL FINANCING BANKAS

Mokslo festivalis „Erdvėlaivis Žemė

LTV.LT - lietuviškų tinklalapių vitrina

„Konstanta 42“

Technologijos.lt

Buitinė technika ir elektronika internetu žemos kainos – Zuza.lt

www.esaugumas.lt – apsaugok savo kompiuterį!

PriedaiMobiliems.lt – telefonų priedai ir aksesuarai

Draugiškas internetas


Reklama
‡ 1999–2024 © Elektronika.lt | Autoriaus teisės | Privatumo politika | Atsakomybės ribojimas | Reklama | Turinys | Kontaktai LTV.LT - lietuviškų tinklalapių vitrina Valid XHTML 1.0!
Script hook v, Openiv, Menyoo
gta5mod.net
FS25 Mods, FS25 Tractors, FS25 Maps
fs25mods.lt
Optical filters, UV optics, electro optical crystals
www.eksmaoptics.com
Reklamos paslaugos
SEO sprendimai

www.addad.lt
Elektroninių parduotuvių optimizavimas „Google“ paieškos sistemai
www.seospiders.lt
FS22 mods, Farming simulator 22 mods,
FS22 maps

fs22.com
Reklama


Reklama