CRE regione efektyviausios yra interaktyvios reklamos formos, o ne tradiciniai reklaminiai skydeliai, kurie yra naudojami dažniausiai, praneša interneto rinkos tyrimų kompanija „Gemius“. Tokią situaciją atskleidė dažniausiai naudojamų ir efektyviausių 2012 metų pirmojo pusmečio reklamos formų ataskaita „gemiusAdMonitor“. Ataskaitoje pateikiamos populiariausios interneto reklamos formos Lietuvoje, Latvijoje, Lenkijoje, Rumunijoje, Serbijoje, Slovakijoje, Bulgarijoje, Kroatijoje, Čekijoje ir Vengrijoje bei dažniausiai ir sėkmingiausiai jomis besinaudojantys verslo sektoriai.
„gemiusAdMonitor“ rezultatai parodė, jog tam tikros tendencijos yra būdingos visoms tirtoms rinkoms, tačiau tarp šalių egzistuoja ir skirtumai. Būtina paminėti vieną įdomiausių reiškinių – dažniausiai naudojamos internetinės reklamos formos ne visada pasižymi aukštu CTR rodikliu (click through ratio, paspaudimų rodiklis), o intensyviausiai besireklamuojantys verslo sektoriai ne visada susilaukia didžiausio susidomėjimo.
Daug besireklamuojantys, tačiau rezultatų nesulaukiantys verslo sektoriai yra priversti ieškoti vis naujesnių būdų patraukti vartotojų dėmesį. Daugumoje tiriamų šalių tradiciniai reklamos skydeliai (banners) yra įtraukiami į daugiau nei 90 % kampanijų planų, visgi ir interaktyvių reklamos formų (rich media) naudojimas pastebimai auga. Ši tendencija gerai matoma Lenkijoje, kur tradicinių reklaminių skydelių kiekis nuo 86 % sumažėjo iki 55,8 %, o tuo tarpu interaktyvių reklamos formų („Preroll“ 25,5 %, „Toplayer“ 20,7 %, „Wideboard“ 14,9 %) dalis ženkliai išaugo.
1 pav. Kampanijų, kuriose naudojamos konkrečios reklamos formos, dalis Lenkijoje. Šaltinis: „gemiusAdMonitor“ 2012 m. pirmasis pusmetis. Analizuotos reklamos formos: Tradiciniai reklaminiai skydeliai ir interaktyvūs reklaminiai skydeliai („Toplayer“, „Expand“, „Preroll“ ir t. t.)
Panašu, kad daugiausia paspaudimų susilaukiančių reklamos formų dominavimas nulemia ir vidutinę visos šalies CTR reikšmę. Pirmąjį šių metų pusmetį pagal CTR tarp visų tiriamų šalių pirmavo Lenkija, kurioje šis rodiklis pakilo 16 %, lyginant su tuo pačiu laikotarpiu pernai, ir siekė 0,62 %. Antroje vietoje atsidūrė Slovakija su 0,56 % CTR, nors jis yra 4 % žemesnis nei 2011 metų pirmąjį pusmetį. Paskutinę vietą užima Serbija, kurios vidutinis CTR tesiekia 0,15 % ir yra daugiau nei keturis kartus mažesnis už lyderės Lenkijos.
Lietuvos CTR yra 0,26 % ir jis yra artimas daugumos šalių rezultatui. Pagal šį rodiklį nuo mūsų beveik dvigubai atsilieka Serbija, o žymiau mus lenkia Lenkija ir Slovakija.
2 pav. Vidutiniai CRE šalių CTR rodikliai. Šaltinis: „gemiusAdMonitor“ 2012 m. pirmasis pusmetis. Analizuotos reklamos formos: Tradiciniai reklaminiai skydeliai ir interaktyvūs reklaminiai skydeliai („Toplayer“, „Expand“, „Preroll“ ir t. t.)
Daugiausia reklamos parodymų vis dar sukuriama „Automobilių“, „Telekomunikacijų“, „Finansų, draudimo ir tarpininkavimo“ sektoriuose. Pastarasis daugiausiai reklamuojamas Čekijoje – ten jo reklamos sudaro 42,5 % visų, parodomų šalyje. Vis dėlto, reklamų gausa negarantuoja interneto vartotojų susidomėjimo jomis. Pavyzdžiui, „Finansų, draudimo ir tarpininkavimo“ sektoriaus reklaminiai skydeliai, kurių Čekijos rinkoje daugiausia, turi mažiausius CTR rodiklius.
Skirtingų šalių internautai yra linkę spausti ant skirtingų verslo sektorių reklamų. Pavyzdžiui, „Maisto“ sektoriaus reklamos pirmąjį 2012 metų pusmetį didesnio susidomėjimo sulaukė tarp Čekijos, Latvijos ir Vengrijos interneto vartotojų, o tuo tarpu serbai ir kroatai aktyviau spaudė ant „Aprangos ir batų“, o bulgarai – ant „Asmeninės higienos produktų“ reklaminių skydelių. Lietuvoje ir Slovakijoje aukščiausiais CTR rodikliais džiaugiasi „Telekomunikacijų“ įmonės, nors Kroatijoje, Čekijoje ir Vengrijoje jos patenka tarp mažiausiai spaudžiamų. „Laisvalaikio“ prekes bei pramogas reklamuojantys skydeliai susilaukia nedidelio susidomėjimo daugumoje tirtų šalių (Bulgarijoje, Kroatijoje, Čekijoje, Latvijoje, Serbijoje, Slovakijoje), tačiau Rumunijoje ir Lenkijoje šis sektorius yra vienas iš sėkmingiausių.
Lietuvoje daugiausia parodymų tenka „Prekybos“, „Laisvalaikio“ ir „Automobilių“ sektoriams, o mažiausiai – namų apyvokos ir asmens higienos prekėms. Pagal vidutinį CTR vienareikšmiškai pirmauja „Telekomunikacijų“ sektorius, o antrąją ir trečiąją vietas užima „Maisto“ ir „Automobilių“ įmonių reklama. „Namų apyvokos prekių“ reklaminiai skydeliai Lietuvoje yra rečiausiai spaudžiami. Mūsų šalyje atlikta „gemiusAdmonitor“ analizė tik patvirtina, kad didelis reklamos parodymų kiekis negarantuoja didelio CTR.
Svarbu pažymėti, kad kai kuriose šalyse daugiausia besireklamuojantys sektoriai visgi sugeba patraukti ir didžiausią vartotojų dėmesį. Tokius pavyzdžius matome „Telekomunikacijų“ sektoriuje Slovakijoje, „Laisvalaikio“ – Rumunijoje ir „Asmeninės higienos“ – Bulgarijoje. Atvirkščiai yra su „Namų apyvokos“ prekėmis Lietuvoje – čia jos yra ne tik mažiausiai reklamuojamos, bet ir turinčios žemiausią CTR. Panaši situacija yra ir „Nekilnojamojo turto“ sektoriuje Lenkijoje ir Vengrijoje, „Laisvalaikio“ – Slovakijoje bei „Medijos, knygų, CD ir DVD“ sektoriuje kaimyninėje Latvijoje.