2011 metai parodė, kokiu greičiu plečiasi interneto rinka – lyginant su 2010 metais, interneto vartotojų skaičius Centrinėje ir Rytų Europoje (toliau CRE) padidėjo 12 milijonų, o tai sudaro net 9.2% metinį augimą. Internautų gausėjimas neišvengė reklamdavių dėmesio – išlaidų interneto reklamai apimtys per metus išaugo daugiau nei trečdaliu.
Daugiausiai pokyčių 2011-ieji metai atnešė tokiems interneto rinkos segmentams kaip socialinė medija, internetas mobiliuose įrenginiuose, video turinys ir grupinio apsipirkimo portalai. Kai kuriose CRE rinkose (Baltarusijoje, Latvijoje, Lenkijoje, Rusijoje ir Ukrainoje) vyko arši kova tarp vietinių socialinių tinklų ir tarptautinio giganto Facebook. Be to, per praėjusius metus smarkiai išaugo mobilių įrenginių, ypatingai išmaniųjų telefonų ir planšetinių kompiuterių, naudojimas ir naršymas jais internete. Prekyba internete 2011-aisiais irgi išgyveno pakilimą, o daugiausiai prie to prisidėjo grupinio apsipirkimo portalai, kurie ženkliai augo, plėtėsi ir auginosi realių vartotojų srautą ne vienoje CRE šalyje (Baltijos šalys, Vengrija, Lenkija, Rusija).
Lietuvoje užfiksuotas didžiausias mobilių puslapių peržiūrų augimas visoje CRE. 2010 gruodį – 2011 gruodį Lietuvoje beveik 10 kartų išaugo puslapių peržiūrų, sugeneruotų mobiliais įrenginiais, dalis. Antroje vietoje liko Latvija, kurioje mobilių peržiūrų skaičius augo 6,5 karto. Mūsų šalyje 2011 metais kas 14-as interneto puslapis buvo peržiūrėtas telefonu arba planšetiniu kompiuteriu.
Viena iš pagrindinių „Do you CEE? “ ataskaitos dalių yra skirta apžvelgti interneto rinkos potencialą regione ir aplinką, kurioje veikia interneto rinkos dalyviai. 2011 metais CRE regione internetu naudojosi beveik 143,5 milijono žmonių, o internautų skaičius ženkliai augo beveik visose CRE šalyse. Didžiausia interneto rinkos dalis atitenka Rusijai – ten gyvena net 38,3% CRE interneto vartotojų, antroje vietoje randame Turkiją, kurios dalis sudaro 16%.
Interneto populiacija CRE. Šaltinis: „gemiusAudience“, 2009/2010/2011 Gruodis.
Rusija yra ne tik didžiausia, bet ir sparčiausiai besiplečianti rinka visame CRE regione. Rusijos interneto auditorijos metinis augimas 2011 metais sudarė 11.7% ir iškėlė ją į trečią vietą tarp greičiausiai augančių CRE rinkų. Didesniu tempu nei Rusija auga tik mažiausiai subrendusios CRE interneto rinkos – 2011 metų gruodį internetą aplankė 13,5 milijono ukrainiečių (19,1% metinis augimas) ir 4,1 milijono baltarusių (20,2% metinis augimas).
Nors interneto skvarba metai iš metų didėja visame CRE regione, vis dar jaučiamas ženklus atsilikimas nuo Vakarų Europos. Net pažangiausia CRE rinka Estija (76%) pagal procentinę besinaudojančių internetu gyventojų dalį gerokai nusileidžia labiau išsivysčiusioms Vakarų Europos šalims, tokioms kaip Olandija (94%), Liuksemburgas, Švedija (91%) ar Danija (90%) (Eurostat, 2011). Nepaisant to, daugumoje CRE šalių interneto skvarba didėjo, o tai rodo slypintį didžiulį potencialą ateities plėtrai. Trijose CRE rinkose (Baltarusijoje, Rumunijoje ir Ukrainoje) metinis interneto skvarbos rodiklio augimas perkopė įspūdingą 20% slenkstį.
Kaip jau buvo minėta, interneto auditorijos dydis paskatino įmones intensyviau reklamuotis internete, o įmonių išlaidos reklamai internete per metus išaugo daugiau nei 30%. Pagal reklamai internete skiriamas lėšas vėl pirmauja Rusija – šioje šalyje per 2011 metus reklamai internete skirta daugiau nei 1,12 milijardo eurų. Kitos šalys, galinčios pasigirti didelėmis išlaidomis reklamai internete, yra Lenkija (439 mln. Eurų), Turkija (360 mln. Eurų) ir Čekija (268,9 mln. Eurų). Be Rusijos, 2011 metais itin sparčiai plėtėsi ir Ukrainos (58,5% metinis augimas), Kroatijos (39,8%), Slovėnijos (31,1%) ir Slovakijos (39,9%) interneto reklamos rinkos.
Nors Lietuvoje išleidžiama mažiausiai pinigų reklamai internete iš visų Baltijos šalių, ši situacija po truputį keičiasi – Lietuvoje reklamos internete apimtys augo sparčiausiai iš visų medijų.