Tarptautinė interneto rinkos tyrimų bendrovė „Gemius“ kas mėnesį pateikia duomenis apie Lietuvos interneto auditoriją ir jos įpročius internete. Toliau apžvelgiami birželio mėnesio duomenys. Pateikiami ir analizuojami 25-ių svetainių, turinčių aukščiausius rodiklius pasirinktuose parametruose, duomenys.
Birželį daugumos svetainių lankomumo rodikliai krito. Ženkliai nukentėjo naujienų portalai, socialiniai tinklai, o štai sporto svetainės demonstravo gerus rodiklius . Kadangi „gemiusAudience“ tyrimas reprezentuoja tik srautą, ateinantį iš Lietuvos, atostogaujantieji, dirbantieji ir iš užsienio prie lietuviškų svetainių besijungiantys vartotojai nėra skaičiuojami. Tai galima laikyti pagrindine daugumos svetainių neigiamų rodiklių priežastimi.
Realūs vartotojai atostogauja
Gegužę matėme daugelio populiariausių Lietuvoje svetainių kilimą, o birželį situacija priešinga – 24 iš 25 svetainių realių vartotojų skaičius krito. Kur kas mažiau dėmesio nei gegužę sulaukė blogas.lt ir demotyvacijos.lt, kurios krito atitinkamai po 18.80% ir 18.30%. Toliau rikiuojasi net trys naujienų portalai – alfa.lt (-16.42%), diena.lt (-15.25%) ir balsas.lt (-11.69%).
1 pav. Daugiausiai realių vartotojų birželio mėnesį sulaukusių svetainių TOP25.
Šaltinis: „Gemius“, „gemiusAudience“ 2012 gegužė - birželis.
Birželis buvo sėkmingas lrytas.lt svetainei – ji įkopė į trečiąją vietą pagal realių vartotojų skaičių. Be šių permainų savo pozicijas reitinge keitė vos kelios svetainės – blogas.lt krito keturiais laipteliais, alfa.lt pasislinko trimis pozicijomis žemiau, o štai perlas.lt pakilo trimis pozicijomis.
Mažiau nei 1% krito perlas.lt (-0.14%), maps.lt (-0.64%) ir 118.lt (-0.77%), o vienintelės gismeteo.lt realių vartotojų skaičius birželį kilo 1.84%.
Kai kurių svetainių kritimas birželį nutraukė jų kilimo laikotarpį (delfi.lt, rekvizitai.lt), o kai kurioms svetainėms tik pratęsė nesėkmių seriją (one.lt krenta nuo pernai rugsėjo, supermama.lt – šeštą, 5braskes.lt – penktą mėnesį iš eilės).
Nors didelius nuostolius patyrė dauguma naujienų portalų, tačiau tokią tendenciją matome kasmet prasidėjus vasarai (2 pav.). Remiantis pernai metų duomenimis, liepą galima tikėtis nežymaus visų jų kilimo.
2 pav. Naujienų portalų realių vartotojų skaičiaus pokyčiai pagal mėnesius.
Šaltinis: „Gemius“, „gemiusAudience“ 2011 gegužė - 2012 birželis.
Birželį 3.3% (65,185 tūkst.) sumažėjo Lietuvos interneto vartotojų, o tai, be abejo, taip pat prisidėjo prie kritusio daugumos svetainių realių vartotojų skaičiaus.
3 pav. Lietuvos interneto vartotojų skaičiaus pokyčiai pagal mėnesius.
Šaltinis: „Gemius“, „gemiusAudience“ 2011 sausis - 2012 birželis.
Puslapių peržiūros – su minuso ženklu
Birželį daugumoje portalų sumažėjo ir puslapių peržiūrų skaičius. Didžiausius nuostolius prasidėjus vasarai patyrė demotyvacijos.lt – jos lankytojai peržiūrėjo 27,71% mažiau puslapių negu gegužę. Taip pat ženkliai krito manodrabuziai.lt ir klubas.lt.
4 pav. Daugiausiai puslapių peržiūrų birželio mėnesį sulaukusių svetainių TOP25.
Šaltinis: „Gemius“, „gemiusAudience“ 2012 gegužė - birželis.
Prieš vasaros štilį atsilaikyti neblogai sekėsi socialiniams tinklams one.lt, ieškok.lt ir hotnot.lt – jų lankytojų sukurtų peržiūrų sumažėjo ne daugiau nei 5%. Panašiai sekėsi ir skelbimų svetainėms plius.lt, aruodas.lt, skelbiu.lt ir skelbimai.lt.
Analizuojant pokyčius laike, aiškiai matosi, kad nemažos dalies portalų puslapių peržiūrų skaičius svyruoja kas mėnesį, nors daugumoje kilimas užfiksuotas kovą ir gegužę. Vieninteliam lrytas.lt portalui nesėkmingas birželis nutraukė ilgesnį puslapių peržiūrų augimo laikotarpį, kitų svetainių puslapių peržiūrų skaičius nepastovus, todėl birželio nuosmukis neatrodo toks netikėtas.
Geros naujienos - vidutinė puslapio peržiūros trukmė
Bene vienintelis rodiklis, kuris birželį kilo arba liko toks pats daugumoje svetainių yra puslapių peržiūros trukmė.
5 pav. Svetainės, kuriose puslapių peržiūros birželio mėnesį ilgiausios, TOP25.
Šaltinis: „Gemius“, „gemiusAudience“ 2012 gegužė - birželis.
Nuo 2011 metų rugsėjo iki 2012 metų vasario pagal šį rodiklį pirmavo lrytas.lt, o štai nuo vasario lyderio pozicijoje įsitvirtino kitas naujienų portalas ve.lt. Antrą mėnesį iš eilės antroje vietoje randame vz.lt, taip pat pastaruoju metu aukštose pozicijose rikiuojasi krepšinis.net, alfa.lt ir ekonomika.lt.
Tarp svetainių, galinčių pasigirti ilgiausiomis puslapių peržiūromis, randame 6 naujienų portalus (ve.lt, alfa.lt, laisvaslaikrastis.lt, bernardinai.lt, lrytas.lt, 15min.lt) ir net 5 su sportu susijusias svetaines (krepsinis.net, ivartis.lt, basketnews.lt, eurobasket.lt, eurofootball.lt). Tam įtakos turėjo birželį vykęs Europos futbolo čempionatas bei kylantis susidomėjimas nacionalinės vyrų krepšinio rinktinės pasiruošimu atrankinėms rungtynėms į Olimpines žaidynes. Be to vyrai yra linkę svetainėse praleisti daugiau laiko nei moterys.
Įdomu tai, kad į reitingą pagal vidutinę puslapio peržiūros trukmę nepatenka populiariausi socialiniai tinklai, tokie kaip draugas.lt, one.lt, ieškok.lt, kurie užima aukštas pozicijas pagal puslapių peržiūrų kiekį, vidutinį vieno vartotojo svetainėje praleistą laiką ir vidutinį vieno apsilankymo metu praleistą laiką. Tai reiškia, kad vartotojai atidaro daug puslapių, tačiau juose neužsibūna (pavyzdžiui, peržiūrinėja nuotraukas, kitus paveikslėlius, vartotojų profilius).
Labiausiai pagal šį parametrą smuko ve.lt, kurios lankytojai vieną puslapį peržiūrinėjo 12.09% trumpiau nei gegužę, visgi daugiau svetainių pagal šį reitingą pakilo. Praūžęs Europos futbolo čempionatas svetainės įvartis.net lankytojus paskatino viename puslapyje užsibūti net 21.05% ilgiau.
Verta pažymėti, kad neigiami pokyčiai vasaros pradžioje yra būdingi ne tik didiesiems portalams ar svetainėms, besipuikuojančioms aukštomis pozicijomis reitinguose. Vasaros pradžioje nuosmukis aplanko visą interneto rinką – kritimas matomas pagal daugumą parametrų ir sudėjus visas „gemiusAudience“ tyrime dalyvaujančias svetaines. Tendencijos leidžia manyti, kad po sunkios vasaros rudenį vėl lauks daugumos svetainių kilimas.
Pasaulio sporto įvykiai atsispindi svetainių lankomume
Praeitų metų vasarą, Lietuvoje vykstant Europos krepšinio čempionatui, krepšinio svetainės pakilo į neregėtas aukštumas (6 pav.). Šiais metais Lenkijoje vykęs XIV Europos futbolo čempionatas taip pat turėjo įtakos svetainių lankomumui. Nors futbolo fanai taip masiškai neužplūdo į futbolą orientuotas svetaines, visgi jų pakilimas pagal realių vartotojų skaičių birželį vis yra matomas tiek eurofootball.lt, tiek ivartis.net.
Priklausomybę nuo pasaulio sporto įvykių matome ir f1.lt lankomume – kovo mėnesį, prasidėjus “Formulės 1“ 2012 metų sezonui, šoktelėjo ir šios svetainės realių vartotojų skaičius.
Nuo pirmojo mėnesio, kai pradėjo dalyvauti “gemiusAudience” tyrime, sportas.lt svetainė auginasi savo auditoriją – nuo balandžio jos realių vartotojų skaičius išaugo 34.6%.
6 pav. Realių vartotojų skaičiaus pokyčiai sporto svetainėse pagal mėnesius.
Šaltinis: „Gemius“, „gemiusAudience“ 2011 birželis – 2012 birželis.
Artėjant Londono Olimpinėms žaidynėms galima tikėtis didelio šuolio sporto svetainių, ypatingai susijusių su krepšiniu, lankomume.
Vasara – atostogų ir sezoninio darbo metas, kuomet interneto rinka aprimsta dėl išvykstančių į užsienį ir dėl tų, kurie mieliau laiką leidžia gamtoje nei prie kompiuterių ekranų. Ši tendencija natūrali ir žemų birželio rodiklių nereikėtų vertinti kaip pavojaus signalo ar ženklo, kad vyksta dideli pokyčiai Lietuvos interneto rinkoje.