Pagal tarptautinės interneto rinkos tyrimų bendrovės „Gemius“ duomenis, Baltijos šalių gyventojai ryte aktyviai naršo grupinio apsipirkimo ir radijo stočių svetainėse, tikrina orus bei elektroninį paštą, o vakare bendrauja su draugais socialiniuose tinkluose bei žiūri internetinę televiziją. Tokias išvadas leidžia daryti duomenys apie skirtingo turinio Lietuvos, Latvijos ir Estijos svetainių puslapių peržiūrų pasiskirstymą pagal paros laiką.
1 pav. Vidutinė įvairaus turinio svetainių puslapių peržiūrų dalis procentais pagal valandas. Šaltinis: „gemiusTraffic“ 2012 03 19, duomenys iš Lietuvos, Latvijos ir Estijos tyrime dalyvaujančių svetainių.
Analizei buvo parinkta po vieną populiarų naujienų portalą, socialinį tinklą, grupinio apsipirkimo svetainę, po vieną radijo stoties svetainę, internetinę televiziją ir po elektroninio pašto paslaugą teikiančią svetainę iš visų trijų Baltijos šalių. Lietuvą atstovavo delfi.lt, one.lt, kartu.lt, m-1.lt, tv3play.lt, inbox.lt, gismeteo.lt. Duomenys buvo analizuojami remiantis puslapių peržiūrų pasiskirstymu paroje.
Apibendrinus duomenis matome, kad ryte didelio interneto lankytojų susidomėjimo susilaukia radijo stočių svetainės. Jose internautai pradeda naršyti anksčiausiai – apie 7 val. o dienos bėgyje puslapių peržiūrų dalis palaipsniui mažėja, išskyrus 15 val. ir 20–21 val. Ryte labai populiarios yra ir orų svetainės – jų lankomumas piką pasiekia 10 val. ryto, dienos metu mažėja, o 17 val. vėl trumpam pakyla.
Panašu, kad Baltijos šalių gyventojai vis labiau domisi galimybe apsipirkti grupinių apsipirkimų svetainėse: iš grafiko matyti, kad daugiausia puslapių peržiūrų rytais sukuriama būtent jose. 8–11 val. ryte pasiekusios piką (9,25 % visų dienos puslapių peržiūrų), vakarėjant šios svetainės susilaukia vis mažiau susidomėjimo. Nuo 16 val. matomas staigus grupinio apsipirkimo svetainėse sukuriamų puslapių peržiūrų skaičiaus kritimas, kuris vėl kyla nuo 17 val., kai vartotojai į jas sugrįžta, nors ir nėra tokie aktyvūs kaip ryte.
Be aukščiau išvardintų veiklų, internautai ryte taip pat aktyviai tikrinasi elektroninį paštą ir skaito naujienas. Artėjant pietų metui daugumos aptariamų svetainių puslapių atvertimų skaičius mažėja.
Įsibėgėjant darbo dienai, Baltijos šalių interneto vartotojai ima vis aktyviau bendrauti socialiniuose tinkluose ir žiūrėti video turinį internete. Socialiniai tinklai sulaukia nemažo susidomėjimo pietų metu – apie 12–13 val. – o nuo 16 val. juose atverčiamų puslapių skaičius auga iki 23 val., piką pasiekdamas 21 val. Televizijos internete mėgėjų aktyvumas yra panašus į socialinių tinklų, kadangi matomas žymus ja besidominčiųjų aktyvumo augimas 13–14 val., kuris nenuslūgsta ir visą vakarą.
Naujienų portaluose vienodai intensyviai naršoma visos darbo dienos metu – nuo 9 val. ryto iki 17 val. puslapių peržiūrų skaičius šiose svetainėse pakankamai stabilus. Panaši tendencija matoma ir elektroninio pašto svetainėse, tačiau jų lankytojai lieka pakankamai aktyvūs ir vakare – jų lankomumas mažėja, tačiau ne taip drastiškai.
Daugumos analizuojamų svetainių lankomumas sumažėja apie 18 val., o tai sutampa su tradicinės darbo dienos pabaiga.
Panašu, kad populiariausias Baltijos šalių interneto vartotojų užsiėmimas vakarais yra internetinė televizija ir VOD („Video on demand“). 19–22 val. video turinį pateikiančių svetainių puslapių peržiūrima daugiau nei socialinių tinklų, kurie užima antrą vietą vakaro valandomis. 19–21 val. sugrįžta susidomėjimas radijo stočių ir grupinio apsipirkimo svetainėmis. Vakare taip pat yra matomas ir elektroninį paštą tikrinančių internautų suaktyvėjimas.
Kaip matoma grafike, socialinių tinklų lankytojai 12–15 val. juose naršo pasyviau: tokiu metu jų lankomumas krenta iki 4,1 %, o tuo metu juos lenkia visos kitokio turinio svetainės. Visgi nakties metu socialiniuose tinkluose naršantys lankytojai peržiūri daugiau puslapių nei bet kuriose kito tipo svetainėse.
Apibendrinant, galima teigti, kad tam tikro turinio svetainių puslapių peržiūrų skaičiaus pokyčiai atspindi tai, kuo kasdien gyvena dirbantieji įprastinėmis valandomis Baltijos šalių gyventojai, kuo jie labiausiai domisi darbo valandomis, o kokias pramogas internete pasirenka po darbų.
Lietuva
Analizuojant tik Lietuvos duomenis, matome, kad mūsų vartojimo įpročiai atspindi viso Baltijos regiono tendencijas – Lietuvos internautai dieną pradeda radijo stoties ir grupinio apsipirkimo svetainėse. Ryte taip pat ima gausėti orų svetainės ir naujienų portalo lankytojų. Elektroninį paštą inbox.lt svetainėje lietuviai pradeda intensyviausiai tikrinti apie 11 val. ryto, o jų aktyvumas smarkiai mažėja baigiantis darbo dienai – apie 16.30 val. Lietuvos internautų vakarai yra skirti video turinio internete žiūrėjimui, muzikai ir bendravimui socialiniuose tinkluose.
2 pav. Vidutinė įvairaus turinio svetainių puslapių peržiūrų dalis procentais pagal valandas. Šaltinis: „gemiusTraffic“ 2012 03 19, Lietuvos duomenys.
Tik Lietuvos internautai taip aktyviai domisi muzikos naujienomis ir klausosi radijo M-1.lt internete baigiantis dienai – 19–21 val. bendroje Baltijos šalių statistikoje ši kreivė šokteli nežymiai, o štai Lietuvoje yra matomas staigus pokytis. M-1.lt svetainės puslapių peržiūrų pikas turi labai aiškias laiko ribas – nuo 8 val. ryto iki 21 val.
Įdomu tai, kad apie 16 val., baigiantis darbo dienai, ir 21 val. smarkiai šokteli delfi.lt atverčiamų puslapių skaičius. Bendrai Baltijos šalyse šie pokyčiai ne tokie ryškūs. Lietuvos interneto vartotojai ne taip įsitraukia į internetinę televiziją darbo metu kaip Latvijos ir Estijos, tačiau vakare jai tenka daugiausiai laiko.
Lietuvos socialinius tinklus tyrime atstovauja one.lt, kurio publika būna pasyvi tik naktį ir anksti ryte – 1–7 val. ryto. Nuo tada puslapių peržiūrų skaičius nepaliaujamai auga visą dieną ir pasiekia piką 20 val. Tuo tarpu visų trijų šalių lankytojų aktyvumas ženkliai sumažėja pietų metu – 11–15 val.
Panašiausi į kitų Baltijos šalių gyventojų yra lietuvių grupinio apsipirkimo įpročiai. Internautai aktyviai šia veikla užsiima nuo pat ryto – kartu.lt svetainės puslapių peržiūrų pikas – 9.30 val. Atvirkščiai negu socialinių tinklų, grupinio apsipirkimo svetainės lankomumas dienos bėgyje tendencingai mažėja, nors nežymus pakilimas matomas apie 20–21 val.
Orus gistmeteo.lt svetainėje Lietuvos internautai aktyviausiai tikrina 8–11 val. ryte, vėliau jos lankomumas išlieka stabilus iki 21 val., kol pradeda kristi.
Apibendrinant galima teigti, kad Lietuvos, Latviijos ir Estijos interneto naudotojų įpročiai sutampa – visų Baltijos šalių vartotojai naršo panašaus turinio svetainėse tam tikru paros metu. Šios tendencijos parodo, kad žmonių kasdieniai įpročiai puikiai atsispindi interneto vartojime, o tai ne tik įdomu, bet taip pat gali būti naudinga veikiantiems internete.