„Kiek ateityje kainuos šiandien nemokamas turinys ir kas turi už jį mokėti?“ – klausimas, kurio atsakymas gali iš principo pakeisti interneto ir žiniasklaidos veidą. „IQ forumo“ dalyviai konferencijoje „Login“ mėgino atsakyti, kas Lietuvoje turi sumokėti už internetu pateikiamą turinį.
„Įgudę vartotojai yra pripratę gauti turinį nemokamai. Nusistovėjusi tendencija yra, kad naujienų portalų turinys yra nemokamas, o pajamas naujienų portalai gauna iš reklamos, – teigė Saulius Garbaravičius, „SC Baltic“ valdybos pirmininkas.
Pasak jo, buvo padaryta istorinė klaida, kad laikraščiai atidavė savo turinį internetui nemokamai, todėl šiandien ir yra problema.
„Keistai skamba klausimas, „kas turi sumokėti už nemokamą turinį“. Jei jis yra nemokamas, už jį mokėti nereikia, jei jis mokamas, kažkas ir sumoka. Rimtesnis klausimas, ar mes galime pasitikėti tokiu turiniu, už kurį kažkas sumokėjo“, – teigė Nerijus Jasinavičius, commonsence.lt tinklaraštininkas.
Pasak jo, vartotojai turi sau atsakyti, „kas turi sumokėti už tą turinį, kuris iš tikrųjų yra mokamas“.
Portalo lrytas.lt redaktorius Liudas Dapkus, teigdamas, kad Lietuvai dar toli iki normalios visuomenės, kuri būtų įpratusi susimokėti, teigė, kad dabartinė situacija verčia persiorientuoti nuo kokybės prie kiekybės.
Vis dėlto apmokestintas turinys gali turėti neigiamą įtaką vartotojui. Ar apskritai įmanoma apmokestinti turinį Lietuvoje? Pasak diskusijos moderatoriaus, pasauliniai pavyzdžiai rodo, kad turinio apmokestinimas gali būti labai skausmingas. „Time“ prarado apie devyniasdešimt procentų lankytojų srauto“, – teigė moderatorius.
Pinigais ar asmenine informacija
„Klausimas yra, ar Lietuvos žiniasklaidos priemonės yra pasiruošusios keisti savo mąstymą ir kitaip pardavinėti savo turinį“, – teigė N. Jasinavičius.
„Galbūt tas geras turinys turi kažką kainuoti. Kai aš gaunu gerą informaciją nemokamai, man visuomet kyla įtarimas. Kas čia toks geras, kad dalija nemokamai.“ Pasaulinės žiniasklaidos atstovai vieningai sutaria, kad turinys turi tapti mokamas. Pripažinkime, kad Lietuva visur atsilieka“, – apie labai tylias mintis mūsų šalyje apmokestinti turinį teigė S. Garbaravičius.
„Tikrai žinau, kad žiniasklaida judės turinio apmokestinimo link. Tik nežinau, kaip būtų galima apmokestinti internetą Lietuvoje. Turi vykti technologinė revoliucija. Faktas tas, kad turinys taps mokamas“, – teigė S. Garbaravičius.
„Kaip manote, kas naudojatės „Facebook“ nemokamai? Už „Facebook“ mes susimokame savo duomenimis ir tinklalapis, kainuojantis daugiau nei visa Afrika, kartais žino apie mus daugiau nei mes patys, – teigė N. Jasinavičius. – Tas pats galioja ir „Google“ ar torrent svetainėms. Tas, kas sumokėjo, turi kažkokį interesą, o turinio tiekėjo interesas yra uždirbti pinigus.“
Priversti neįmanoma?
„Pirmiausia priversti vartotojų susimokėti nėra įmanoma. Turi būti noras susimokėti. Mes mokame už kabelinę televiziją tiekėjui, o tiekėjas moka transliuotojui. Už internetą mes mokame taip pat tiekėjui, tačiau nesu girdėjęs, kad tiekėjai atsiskaitinėtų su tinklalapiais. Vis dėlto šis sprendimas turi nemažai trūkumų, nes nėra įmanoma priversti visų mokėti visiems.
Turinio apmokėjimo ateitis yra truputį kitokia. Tradicinis kompiuteris negali būti apmokestintas, tačiau planšečių pavyzdys rodo, kad yra technologinių būdų vartotojui susimokėti už turinį“, – apmokestinimo galimybes svarstė S. Garbaravičius.
Su tuo nesutiko tinklaraštininkas N. Jasinavičius: „Vartotojai turi įprasti mokėti už turinio vartojimą. Kuo daugiau vartoji, tuo daugiau moki. Čekijos pavyzdys, kai pagrindiniai laikraščiai ar portalai sutarė įvesti vieną bendrą mokestį, rodo, kad vartotojus galima priversti mokėti. Vien ant vartotojų sąmoningumo išvažiuoti Lietuvoje nepavyks.“
„Vakar nemokėjau, šiandien reikia mokėti. Aišku, kyla labai elementarus pasipiktinimas, – apie galimą vartotojų reakciją kalbėjo N. Jasinavičius. – Tačiau iš principo taisyklės keičiasi ir ateityje gali tekti prisitaikyti.“