Viskas prasidėjo kaip nekalta išdaiga. Markas Zukerbergas (Mark Zuckerberg) įkėlė savo bendraamžių nuotraukas, kurias galėjo peržiūrėti ir įvertinti kiti Harvardo studentai.
2012 m. vasario 1-ąją socialiniam tinklui „Facebook“ sukako lygiai aštuoneri metai. Šiuo metu tai viena geidžiamiausių ir perspektyviausių bendrovių pasaulyje.
Savo aštuntojo gimtadienio proga, kompanija pranešė apie ketinimus kotiruoti viešoje akcijų biržoje (angl. IPO). Manoma, kad bendrovės vertė išaugs iki 75–100 mlrd. JAV dolerių (palyginimui: „Boeing“ vertė – 56 mlrd. JAV dol.).
Keletas faktų apie „Facebook“
Netrukus socialinis tinklas turėtų peržengti vieno milijardo vartotojų skaičių, kitaip tariant, „Facebook“ naudosis vienas iš septynių planetos gyventojų. Praeitais metais sugeneruota 3,7 mlrd. JAV dol. apyvarta ir 1 mlrd. JAV dol. grynojo pelno.
Nors sumos gerokai skiriasi nuo planojamos vertės, tačiau yra priežasčių manyti, kad kompanija nėra pervertinama. Populiariausias socialinis tinklas pasitelkia žmogiškąjį instinktą – socializaciją.
Čia drovus tampa drąsiu. Jaunas, mobilus ir užsiėmęs – visi jie gali efektyviai palaikyti ryšį su artimaisiais ir draugais bei pažįstamais. Galite naudotis nešiojamuoju kompiuteriu ar išmaniuoju telefonu, gulėdami lovoje ar keliaudami į darbą.
Galite bendrauti su senais draugais, susirasti naujų draugų, dalintis vakarėlio nuotraukomis, pranešti apie kino seansą ir išsiųsti pakvietimus. Visa tai galima atlikti vos keliais spustelėjimais.
Kuo daugiau žmonių naudojasi „Facebook“, tuo naudingesnis socialinis tinklas tampa ir kitiems vartotojams – auga potencialių draugų ratas (beje, nepamirškime, jog registracija nieko nekainuoja), o žmonės, nesantys „Facebook“, jaučiasi atstumti.
Būtent tokie socialiniai ryšiai Marko Zukerbergo pradėtą kūrinį pavertė galingu monstru, dominuojantį daugelyje šalių. Viena iš septynių minučių internete yra praleidžiama „Facebook“ tinkle. Šiuo metu portalas itin sparčiai auga Brazilijoje ir Indijoje.
Galimybės ir pavojai
Nors 100 mlrd. JAV dolerių yra daug, tačiau kitos technologijų gigantės vertos dar daugiau: „Google“ rinkos kapitalizacinė vertė siekai 190 mlrd. JAV dolerių, „Microsoft“ – 250 mlrd. JAV dolerių, o „Apple“ – net 425 mlrd. JAV dolerių. „Facebook“ komercinės galimybės yra beribės dėl trijų dalykų:
Pirma, tinklas turi surinkęs daugybę informacijos apie savo vartotojus. Reguliariai ji randa naujų būdų sužinoti dar daugiau, pvz. laiko juostos (angl. „Timeline“) funkcija, kuri skatina žmonės pasidalinti savo gyvenimo istorija savo profilyje.
Akivaizdu, kad su tokiu informacijos kiekiu galima labai taikliai nuspėti vartotojų poreikius, tad reklama bus tikslinė. Praeitais metais „Facebook“ pralenkė „Yahoo“ ir tapo didžiausia internetinės reklamos transliuotoja Jungtinėse Amerikos Valstijose.
Antra, „Facebook“ yra pats įtaigiausias socialinės rinkodaros įrankis. Rekomendacijos ant „sienos“ skatina žmones žiūrėti filmus, pirkti muziką, balsuoti už politikus ir t. t. Ypatingai ši reklama veikia paaugliams, kurie mąsto taip: „Jei manęs nėra „Facebook“, manęs nėra visai.“
Trečia, socialinis portalas tapo de facto internetiniu pasu (angl. online passport). Kadangi daugybė žmonių naudojasi paslauga savo tikruoju vardu ir pavarde, kitos bendrovės integruoja „Facebook“ prisijungimą norėdami identifikuoti žmones. Socialinis tinklas netgi turi savo valiutą – kreditus (angl. „Facebook Credit“).
Paskutinės mintys
Tiesa, kompanijai teks pergyventi kultūros transformaciją: iš jaunos ir chaotiškos į profesionaliai ir struktūriškai valdomą bendrovę. Šiuo metu „Facebook“ turi „vos“ 3,2 tūkst. darbuotojų, tačiau ateityje skaičius didės.
Kaip ir paslaugų skaičius. Tarkim, el. pašto dėžute su fb.com interneto galūne. Taip pat plačiai naudojamas „Patinka“ (angl. „Like“) mygtukas, kuris skatina vartotojus dalintis informacija. Manoma, kad ateityje turėtų pasirodyti draugų rekomendacijomis paremta socialinė paieškos sistema, konkuruosianti su pačiu „Google“.
Apibendrinus galima teigti, jog didesni pinigai kompanijai suteikia didesnes galimybes, o taip pat ir didesnę riziką. Istorija rodo, kad visos imperijos žlunga. O „Facebook“ juk irgi imperija…