Žmonės dažnai manęs klausia: „Koks svarbiausias dalykas norint sukurti svetainę, kuria būtų paprasta ir patogu naudotis?“ Atsakymas yra labai paprastas: „Neversk lankytojo galvoti!“ Daugybę metų sakau žmonėms, kad tai pirmasis patogios svetainės (angl. usability) kūrimo dėsnis.
Tai pamatinis principas, kuriuo paremtos visos patogios svetainės kūrimo taisyklės. Jeigu norite žinoti tik vieną taisyklę, įsidėmėkite šią.
Kas mus priverčia galvoti?
Svetainė turi būti suprantama iš pirmo žvilgsnio, kitaip tariant, paaiškinanti save pati (angl. self-explanatory). Nepriverskite lankytojo galvoti, nes jis ir negalvoja – jis skanuoja. Puikus patogios svetainės pavyzdys yra el. parduotuvė „Pigu.lt“.
Viskas šiame pavyzdyje gana aišku. Kategorijos išdėstytos nuosekliai, beje, užvedus ant jų kompiuterine pele, galiu matyti subkategorijas. Akcijos – viduryje, kadangi tai svarbiausia. Vienintelis minusas – paieškos laukelis viduryje (standartas – dešinėje viršuje).
Tuo tarpu nepatogios svetainės visuomet kelia mums klausimų ir palieka abejonių: „Kas čia? Nejaugi tai prekių krepšelis? Ar nėra kito prekių išdėstymo?“ Kaip labai nepatogios svetainės pavyzdį turime paminėti maisto papildų parduotuvę „Achilėja“.
Nors akivaizdu, jog tai maisto papildų parduotuvė, tačiau joje galima nesunkiai pasiklysti, kai kurios funkcijos dubliuojasi ir kyla dvejonių, ant kurio reikėtų paspausti. Nepatogiausias yra prekių išrūšiavimas (rūšiavimas pagal lytį, kūno organą, produkto tipą ir pan.).
Patogi svetainė nebėra konkurencinis pranašumas, kurio dėka vartotojai rinksis tik jus. Tikėtina, kad ir keletas jūsų konkurentų skirs tam dėmesį. Patogi svetainė yra būtinas elementas. Tai pagarba, kurią rodote vartotojui ir jo laikui (jis visai neturi noro analizuoti „kas kaip veikia“).
Dar keletas nereikalingo galvojimo pavyzdžių
Trumparegiška būtų sakyti, jog svetainės patogumas priklauso tik nuo bendro vaizdo. Priversti vartotoją mąstyti galima kiekviename svetainės elemente. Kaip sakė vokiečių architektas ir baldų dizaineris Liudvikas van der Rone: „Dievas yra detalėse“.
Geras detalės pavyzdys galėtų būti įsidarbinimo mygtukas. Galbūt pastebėjote, kad savo svetainėse įmonės dažniausiai turi skiltį „Karjera“, kurioje ir galima rasti darbo skelbimų. Neverskite vartotojo mąstyti ir laikykitės tos pačios tvarkos.
Panašių, rodos, nesvarbių elementų galima rasti kiekvienoje svetainės vietoje, tereikia naujai pažiūrėti į seniai matytus dalykus. Kiekvienas svetainės kūrėjas turi savęs paklausti: „Ką labiausiai noriu, kad vartotojas pamatytų? Kokia informacija mano svetainėje jiems svarbiausia?“ Atsakymas padės jums kuriant patogų svetainės dizainą.