Auganti interneto reklamos rinka ir kiekvieną dieną didėjanti reklamos formų įvairovė verčia interneto reklamos kūrėjus ieškoti vis naujų galimybių, kaip išnaudoti interaktyviosios reklamos privalumus. Viena iš naujovių, prieš porą metų pasirodžiusi JAV ir pamažu populiarėjanti Lietuvoje – vaizdo reklama internete.
Vaizdo reklama internete – tai vaizdo klipai, transliuojami įvairaus formato reklaminiuose skydeliuose. Klipai būna įvairios trukmės, tiek su garsu, tiek be garso. Siekiant neerzinti interneto vartotojų, klipas su garsu transliuojamas tik vartotojui inicijavus šį procesą: nuspaudus mygtuką, užvedus pelę ir panašiai.
Techninės galimybės yra
Pagrindinė priežastis, dėl kurios vaizdo reklama plėtojasi tik dabar – techninis barjeras: anksčiau dauguma vartotojų naudojosi pernelyg lėtu interneto ryšiu. Dabar vartotojai jau yra pasiruošę priimti vaizdo reklamą: Ryšių reguliavimo tarnybos duomenimis, 2005 m. antrąjį ketvirtį 75,3 proc. interneto prieigos taškų turėjo 128 kbps ir greitesnį ryšį, pakankamą vaizdo reklamos transliavimui. Per antrąjį metų ketvirtį plačiajuosčio ryšio paslaugos naudojančių abonentų skaičius išaugo 11,2 proc., todėl labai tikėtina, kad išliekant panašiam augimo tempui, netrukus absoliuti dauguma interneto vartotojų naudosis greitu ir kokybišku ryšiu, tinkamu vaizdo ir garso transliacijoms internetu.
Vaizdo reklamos demonstravimo metu automatiškai nustatomas vartotojo prisijungimo prie interneto greitis ir priklausomai nuo to parenkama vaizdo klipo vaizdo ir garso transliavimo kokybė. 128 kbps interneto prisijungimo greitis yra pakankamas transliuoti vidutinės 20–30 sek. trukmės kokybišką vaizdo klipą be jokių trukdžių. Technologiniai sprendimai vaizdo reklamą leidžia transliuoti ir turintiems lėtesnį ryšį: klipas gali prasidėti šiek tiek vėliau, kai pakankama klipo dalis jau būna parsiųsta į vartotojo kompiuterį. Dėka šių sprendimų vaizdo reklamą gali matyti visi, kurie mato ir kitas interaktyvias reklamas internete, – virš 95 proc. interneto vartotojų.
Vaizdo reklama sparčiai auga
Vaizdo reklama internete yra viena greičiausiai augančių reklamos sričių pasaulyje. 2004 metais JAV vaizdo reklamai internete išleista 121 mln. JAV dolerių, 2005 metais – 198 mln. JAV dolerių, o 2008-aisiais – 509 mln. dolerių (šaltinis: „Emarketer“, „JupiterResearch and ClickZ“).
Apie vaizdo reklamos perspektyvas kalba ir „Interactive Advertising Bureau“ (IAB), vienintelė pripažinta pasaulyje organizacija, nustatanti reklamos internete standartus ir teikianti rekomendacijas interaktyvios reklamos rinkos dalyviams. „Kol kas vaizdo reklama internete sudaro labai mažą „pyrago“ dalį“, – sako IAB prezidentas Gregas Stuartas, „bet mes pripažįstame, kad tai yra didelių galimybių sritis, leidžianti reklamuotojams perkelti TV reklamą į internetą“.
Pagrindiniai vaizdo reklamos naudotojai yra pramogų verslas (kino filmai, koncertai, muzikos grupės ir kt.), bet pritaikymą randa ir „rimtasis“ verslas. Pramogų verslas buvo vaizdo reklamos pradininkai JAV, tačiau įsibėgėjus vaizdo reklamai didžiausiais vaizdo reklamų naudotojais tapo ir patys stambiausi reklamuotojai: „Pfizer“, „Procter&Gamble“, „General Motors“, „Johnson & Johnson“.
Lietuva neatsilieka
Vaizdo reklama Lietuvoje gyvuoja jau daugiau kaip metus ir po truputį tvirtina savo pozicijas interaktyvios reklamos srityje. 2004 m. liepos mėnesį interneto reklamos tinklas AD.NET, bendradarbiaudamas su interaktyvios rinkodaros sprendimų bendrove „Interactive Marketing Partner“, įgyvendino pirmąją vaizdo reklamos kampaniją Lietuvos internete. Tai buvo telekomunikacijų bendrovės „Bitė GSM“ išankstinio mokėjimo paslaugos „Labas“ reklama, kuri vienu metu vartotojams buvo transliuojama ir televizijoje, ir internete.
Per metus Lietuvos internete buvo demonstruotos kelios dešimtys reklaminių kampanijų, kuriose buvo naudojami vaizdo reklamos sprendimai. Dažniausiai vaizdo reklama buvo naudojama „Forum Cinemas“ kino filmų, kurių vaizdo anonsai labai domina interneto vartotojus, reklamai.
Taip pat verta pažymėti, kad vaizdo reklamos transliavimas daugelyje Lietuvos interneto svetainių nėra brangesnis už įprastinių reklaminių antraščių rodymą, o vaizdo klipą galima integruoti į praktiškai bet kokio formato standartinį reklaminį skydelį.
Dažniausiai pritaikomi TV klipai
Lietuvoje vaizdo reklamai internete dažniausiai pritaikomi reklaminiai klipai sukurti televizijai. Šalyse, kuriose interneto paslaugos labiau išsivysčiusios nei Lietuvoje, o kartu ir interneto reklamos rinka kur kas didesnė, didžiąją dalį vaizdo reklamos internete taip pat sudaro būtent adaptuoti TV klipai, bet vis dažniau pasitaiko pavyzdžių, kuomet sukuriamas vaizdo klipas skirtas specialiai internetui.
Štai 2005 metais Prancūzijoje „McDonald‘s“ sukūrė vien tik internetui skirtą video filmukų seriją apie mėsainį-begemotą ir tai jiems padėjo padidinti rinkos dalį 9 % 18–25 metų pirkėjų tarpe. „McDonald‘s“ prieš kelis metus 80 proc. reklamos biudžeto skirdavo transliacijoms per TV geriausiu laiku. Šiomis dienomis „McDonald‘s“ TV reklamai skiria mažiau nei pusę pinigų ir jaunuosius pirkėjus bando pritraukti internetu.
Vartotojai reklamą žiūri savo noru
Interneto vartotojai – aktyvi visuomenės dalis, kuriuos sunku kuo nors nustebinti. Tačiau vaizdo reklama yra pakankamai nauja reklamos forma ir ja galima sudominti vartotojus. Nenorint erzinti vartotojų, vaizdo reklama demonstruojama tik vartotojui savanoriškai inicijavus peržiūrą.
Pirmąsias vaizdo reklamas, pasirodžiusias Lietuvos internete, savo noru peržiūrėdavo daugiau kaip 70 proc. vartotojų. Šiuo metu vaizdo reklama yra naujovė kuri domina: tinkamai pataikius į tikslinę auditoriją galima pasiekti, jog net daugiau kaip 50 proc. unikalių vartotojų savo noru peržiūrės vaizdo reklamą.
Vaizdo reklama nėra ta, kuri erzina ir kurios išjungimo ar sustabdymo mygtuko reikia ieškoti arba jo visai nėra. Vartotojas žiūri pagal savo norus: paleidžia, sustabdo, išjungia garsą, žiūri iš naujo.
Negana to, kiekvieną veiksmą technologinių sprendimų dėka galima suskaičiuoti. Galima gauti statistiką kiek vartotojų vaizdo klipą pažiūrėjo, kiek pradėjo žiūrėt ir nebaigė, kiek negalėjo pamatyti dėl techninių priežasčių, kiek vartotojų paspaudė antraštę prieš žiūrėdami klipą ir kiek paspaudė baigę žiūrėti.