Nuo kitų metų sausio mėnesio ketinama priimti naujos klasės aukščiausio lygmens domenų nuostatus. Už interneto vardų sistemos priežiūrą atsakinga organizacija ICANN (The Internet Corporation for Assigned Namesand Numbers) birželio mėnesį priėmė sprendimą registruoti aukščiausiojo lygmens interneto domenus, sutampančius su įmonių užregistruotais prekės ženklais. Tai reiškia, kad ateityje interneto adresai galės baigtis beveik bet kokiu ir bet kurios kalbos žodžiu.
Suinteresuotos šalys gali užregistruoti tokį domeną kaip .car ar .bank. Šių internetinių tinklalapių galūnes sudaryti turi nebūtinai lotyniškos raidės, bet ir, pavyzdžiui, kiniški simboliai.
Vienintelė taisyklė, kurios privaloma laikytis yra ta, kad internetinio tinklalapio galūnes turi sudaryti nemažiau trys simboliai, t. y. dabar kompanijos gali teikti tokius domenų pasiūlymus kaip „.hitachi“, „.coke“ ar „.facebook“.
Laikas – pinigai
Jei norite užregistruoti savo tinklalapį, verčiau paskubėkite – registruoti naujoviškus domenus bus galima nuo 2012 m. sausio iki balandžio. Jie bus patvirtinti arba atmesti iki 2012 m. pabaigos.
„Jei nepasinaudosite šia proga, gali tekti laukti iki 2015 metų“, – tikina Timas Callanas, Melburno internetinių technologijų ekspertas.
„Vis dėlto, sukurti sėkmingai veikiantį verslo tinklalapį per ketvirtį metų taps rimtu iššūkiu ne vienai kompanijai“, – sako kompanijos „Field Fisher Waterhouse“ internetinių technologijų specialistas, Simonas Briskmanas. Jis taip pat pridūrė, kad kai kurias kompanijas gali atbaidyti ir kaina.
„Kita vertus, tai tik lašas jūroje, lyginant su investicijomis į kompanijos prekės ženklą.“
Manoma, kad po tokio ICANN sprendimo nuosavus aukščiausiojo lygmens domenus nuspręs įsigyti daugelis stambių kompanijų.
Nusivilks paskutinius marškinius
Nuosavą aukščiausiojo lygmens domeną įsigyti nutarusios bendrovės už paraišką turės sumokėti 185 000 JAV dolerių ir privalės įvykdyti tam tikrus ICANN iškeltus reikalavimus.
Rebecca Moody, reklamos agentūros „Euro RSCG“ vadovė pažymi: „Žinoma, tai netaps „Coca-Cola“, John Lewis ar kitų sėkmingų kompanijų galvos skausmu, bet mažesnėms įmonėms gali prireikti susiveržti diržus.“
Analitikų teigimu, tokią kainą pasauliniai gigantai sutiks mokėti norėdami padidinti savo žinomumą internete.
Kai registracijos periodas baigsis, ICANN nuspręs, kurių kompanijų paraiškos yra perspektyviausios ir galutinį sprendimą priims vadovaudamasi oficialiai nustatytais kriterijais. Jei šis procesas vis tik neišspręs situacijos, domenai bus parduodami aukcionuose. Pirmasis naujoviškas domenas, kaip manoma, bus atidarytas 2013 metais.
Gera investicija
Taigi, kas verčia kompanijas pirkti domenus, su jų prekės ženklo pavadinimu?
Pasak T. Callano, tai vienas iš būdų apsaugoti savo prekės ženklą nuo kitų bendrovių, kurios gali pasinaudoti tuo pačiu pavadinimu.
„Pavyzdžiui, jei aš su tuo pačiu prekės ženklu dirbu Šiaurės Amerikoj, o jūs Europoje ir mūsų keliai nesikerta – puiku, tačiau tik vienas iš mūsų gali turėti aukščiausiojo lygio domeną“, – priduria jis.
„Kompanijos tiki, kad tokie internetinių tinklalapių pavadinimai bus lengviau įsimenami vartotojų. Pavyzdžiui, laptop.hitachi – lengva prisiminti, o tai reiškia, kad lengva ir bendradarbiauti.“
Apsauga ir garantija vartotojams – kita, nemažiau svarbi priežastis.
„Dauguma žmonių nedrįsta naudotis internetinėmis parduotuvėmis, nes bijo likti apgauti, – sako Simonas Briskmanas. – O tokio tipo tinklalapiai tikrai užtikrins prekės ženklo autentiškumą.“
Mažos kompanijos iškris iš konteksto?
Suprantama, mažos kompanijos ir įmonės yra sunerimusios dėl savo ateities.
„Mažos ir nepelningos kompanijos skundžiasi, kad tai bus didelė kliūtis joms įsitvirtinti rinkoje“, – sako S. Briskmanas. Tačiau jis taip pat tikina, kad vėliau domenų kainos šiek tiek atpigs.
„Nemanau, kad šios įmonės uždarys savo „.com“ domenus per artimiausius penkerius metus, – sako Timas Callanas. – Bet jeigu kalbame apie tai kas bus po 100 metų, tai šie įprastiniai domenai tikrai neegzistuos.“
Simonas Briskmanas šiuo klausimu yra kiek optimistiškesnis. „.com“ neišnyks vien dėl bendrus pavadinimus turinčių kompanijų, kaip antai Financial.Times ar NewYork.Times. „.com“ egzistavo ir egzistuos, tačiau jie nebus tokie sėkmingi kaip naujieji aukščiausiojo lygio domenai“, – priduria jis.