Dar 2006 m. „Myspace“ įkūrėjai, Krisas Devolfas ir Tomas Andersonas žadėjo, kad šis portalas atgaivins muzikos pramonę, pakeis politikų kampanijų metodus bei iš naujo apibrėš sąvoką „populiarioji kultūra“.
Vėliau milijardierius žiniasklaidos magnatas Rupertas Murdochas įsimylėjo šį portalą ir nusipirko už didžiulę sumą. O dar vėliau… viskas ėmė byrėti. Kodėl „Myspace“ miršta? Į tai pabandysime atsakyti šiame straipsnyje.
Vieno žmogaus istorija
2006-iais metais, garsus JAV aktorius ir buvusi „Gelbėtojų“ (angl. „Baywatch“) žvaigždė Džeremis Džeksonas negalėjo įsivaizduoti savo gyvenimo be „Myspace“ portalo. Jis buvo vienišas, ne pilną darbo dieną dirbantis aktorius, tam tikra prasme ekshibicionistas, o minėtas socialinis tinklas išpildydavo visos jo norus.
Džeremis valandų valandas praleisdavo „Myspace“, kuris tuo metu būdavo žinomas kaip „populiariosios muzikos centras“. Džeksonas turėjo daugiau nei tūkstantį „draugų“. Jis ten pardavinėdavo savo vardines kepuraites ir flirtavo su moterimis. Jo portfelis buvo dekoruotas „Trojan Magnum XL“ prezervatyvais. Save Džeremis tuomet vadino „naujoviškai mąstančiu žmogumi“.
Tačiau viskas pasikeitė.
„Buvau vis dar ištikimas kurį laiką ir tikėjausi, kad savininkai portalą atgaivins. Tačiau mano padėjėjai ir verslo partneriai vieną dieną primygtinai pareikalavo išsiregistruoti iš portalo. Jei esi „Myspace“ portale, tiesiog atrodai truputį neskoningai“, – prisimena trisdešimtmetis aktorius.
Džeremis Džeksonas ir dabar tęsia aktoriaus bei dainininko karjerą. Jis vaidina „Celebrity Rehab“ ir dirba begalėje kitų įdomių projektų, tačiau dabar jo skaitmeninė komunikacija apsiriboja „Facebook“ ir „Twitter“ socialiniais tinklais. Jis netiktino savo „Myspace“ profilio nuo 2009-ųjų.
Viena kryptimi – žemyn
2008-ųjų gruodį, „Myspace“ portalas buvo pasiekęs savo viršūnę – 75,9 mln. unikalių vartotojų per mėnesį. Tuo tarpu 2011-ųjų gegužę skaičius nukrito iki 34,8 mln. unikalių vartotojų per mėnesį, t. y. daugiau nei dvigubai.
Kadangi vienintelis portalo pajamų šaltinis yra reklamos plotų pardavinėjimas, lankomumas turėjo tiesioginės įtakos kompanijos apyvartai. 2009-iais metais „Myspace“ sugeneravo 470 mln. dolerių. Manoma, kad šiais metais geriausiu atveju bus sugeneruota 184 mln. dolerių.
2005-ųjų vasarį, žiniasklaidos konglomeratas „News Corporation“ nusipirko socialinį tinklą už milžinišką 580 mln. dolerių sumą. Oficialiai pareikšta, kad žiniasklaidos konglomeratas jau ieškot potencialių pirkėjų, o pradinė portalo siūloma kaina – vos 100 mln. dolerių.
Galbūt žodelis „vos“ kažkam skamba ir juokingai, bet palyginkime šią sumą su kitomis įmonėmis. „LinkedIn“ šiuo metu vertinama 6,4 mlrd. dolerių, „Twitter“ – 8 mlrd. dolerių, o „Facebook“ – net 80 mlrd. dolerių. Taigi, minėti 100 mln. dolerių yra tikrai juokingi. O juk kažkada „Myspace“ buvo prognozuojama šviesesnė ateitis už „Facebook“.
Netiesiogine prasme, „Myspace“ bado akis „News Corporation“, tiesiogine – portalo vartotojams. Užėjus į kokio nors vartotojo profilį visai tikėtina, kad dešiniame kampe rasite užrašą „Nori susirasti merginą? Štai, tūkstantis nuotraukų ČIA!“ (angl. „Want a Girlfriend? View Hundreds of Pics HERE!“). Išties neskoninga.
Kodėl „Myspace“ miršta?
Vienas „Myspace“ įkūrėjų, Krisas Devolfas, kartkartėmis patikrina savo profilį portale, tačiau iš karto nusivilia: „Mes tiek daug laiko ir energijos skyrėme muzikos licencijoms, tačiau ši portalo savybė taip ir liko neišnaudojusi savo galimybių“.
Tačiau pagrindinė portalo smukimo priežastis, anot jo yra tai, kad portalą perėmė didžiulė korporacija, kurioje viskas vyksta lėtai, o darbai vykdomi nekūrybingai. „Yra daug kultūrinių skirtumų. Didelėje kompanijoje daugiau susirinkimų, projekto patvirtinimui reikia mažiausiai trijų žmonių sutikimo ir t. t.“, – teigia Devolfas.
Verslininkus reikėtų skirti į dvi kategorijas: kapitalistus bei antreprenerius (angl. entrepreneur). Pirmieji yra susikoncentravę į pinigų generavimą, o idėjos tampa priemone šiam tikslui pasiekti. Antrepreneriai atvirkščiai – į pinigus žiūri kaip į priemonę idėjoms realizuoti. Kapitalistų tikslas – pinigai, antreprenerių – idėjos.
Iš karto po portalo įsigijimo, naujai suformuota „Myspace“ komanda turėjo sugalvojo būdų kaip uždirbti daugiau pinigų iš svetainės. Tai apribojo kūrybiškumą. Tuo tarpu „Facebook“, „Tumblr“, „Twitter“ ir kiti socialiniai tinklai gavo didžiulį finansavimą ir laisvę tobulinti patį produktą.
Internetiniame versle pinigai dažnai ateina daug vėliau. Kaip pavyzdį būtų galima paminėti didžiausią pasaulyje elektroninės komercijos parduotuvę „Amazon.com“, kuri pirmą pelną fiksavo tik po septynerių metų veiklos. Iki tol, visa veikla turi būti finansuojama iš rizikos fondų bei kitų šaltinių.
„Kai mes pardavėme kompaniją, jos valdymą perėme korporaciniai vadybininkai, racionalistai, kurie, beje, niekada nebuvo portalo vartotojai, – pabrėžia vienas „Myspace“ įkūrėjų. – Toks verslas tiesiog ne jų genuose.“
Vienas iš „News Corporation“ trumparegystės įrodymų – atsisakymas kurti platformą. Tiesą pasakius, platformos turėjimas yra viena iš kelių „Facebook“ sėkmės priežasčių. Jie sukūrė galimybę paprastiems žmonėms kurti programėles, didinti verslo pardavimus komunikuojant ir pan. „Myspace“ to nepadarė. „Myspace“ tikėjo, kad viską gali sukurti patys.
„Myspace“ šiandien ir rytoj
Nuo 2010-ųjų vasario „Myspace“ vadovauja Maiklas Džounsas. Visai neseniai jis pristatė naują portalo koncepciją „pramogų centras“ (angl. „Social entertainment hub“).
Kai kurie interneto ekspertai giria šią koncepciją ir pataria portalui nepamiršti savo vartotojų iš Ispanijos, Portugalijos, Lotynų Amerikos. Mat šiuose kraštuose „Myspace“ populiarumas yra vis dar didelis.
„Myspace turi šansą vėl būti kažkuo, tačiau tam reikia pasitelkti didžiulį kūrybiškumą. Jeigu portalas eis tuo keliu, kuriuo eina dabar, laukia ne patys geriausi laikai“, – teigia Krisas Devolfas.
Tuo tarpu Holivudo žvaigždė Džeremis Džeksonas nejaučia neapykantos buvusiai simpatijai: „Kad ir kas atsitiktų su „Myspace“, geriau ją mylėti ir netekti, negu niekad nemylėti visai“.