Neaiški situacija ekonomikoje – tai ne tik verslo rūpesčiai, bet ir nauji iššūkiai, naujos galimybės verslo įmonėms visame pasaulyje. Akivaizdu, kad, norėdamos išlikti bei klestėti, bendrovės privalo iš pagrindų peržiūrėti verslo plėtrą. Nors vienos jų stokoja toliaregiškumo ir tesugeba mažinti sąnaudas bei verslo apimtis, kitos kuria planus, kaip sėkmingai išgyventi šią krizę ir pasirengti galimybėms, seksiančioms po jos.
Dabar galėtų būti pats laikas bendrovėms kritiškai įvertinti klientų, tiekėjų ir partnerių tinklą ir šitaip sustiprinti savo konkurencines pozicijas. Tai reiškia ne tik būtinybę sumažinti išlaidas ar atlikti strateginius pirkimus, siūlančius greitą pelną iš investicijų. Įžvalgios organizacijos sugeba parengti naujas, perspektyvias strategijas, kurios apimtų ir verslo tinklų pokyčius (ar sukūrimą). Palaikydamos dar artimesnius ryšius, dar glaudžiau bendraudamos su galutiniais klientais bendrovės gali užsitikrinti didesnę dalį rinkoje. O pasiekusios, kad jų tinklai tinkamai reaguotų į klientų poreikius per partnerystę tyrimų ir plėtros, gamybos ir platinimo srityse, šios bendrovės veikia greitai ir pelningai, teikdamos naudą visoms suinteresuotoms šalims.
Tinkamai administruojamas verslo tinklas užtikrina artimesnius santykius su klientais, mažesnę riziką ir pelningą augimą. Tačiau transformuojant verslo tinklus neapsieinama ir be tam tikrų sunkumų. Pasitikėjimas, bendravimas ir rizikos valdymas yra pagrindinės kliūtys, su kuriomis paprastai susiduriama formuojant efektyvius tinklus. Geriausiai organizuotos bendrovės maksimaliai išnaudoja asmeninius kontaktus ir technologijas tam, kad įveiktų šias kliūtis ir sukurtų patvarius, bendradarbiavimu pagrįstus verslo santykius, užtikrinančius reikšmingą konkurencinį pranašumą prieš kitus rinkos dalyvius.
Tinklo optimizavimas, prisitaikant prie mažų sąnaudų
Tinkamas valdymas ekonomikos nuosmukio sąlygomis reikalauja produktyvumo, pelningumo ir reaguoti gebančių tiekėjų. Visa tai užtikrinama per optimizuotą verslo tinklą. Ypač finansinės krizės metu įmonės gali savo sąnaudas sumažinti ir padidinti grynųjų pinigų srautus pasitelkdamos partnerių tinklo valdomą turtą. Pavyzdžiui, supratingos bendrovės visą dėmesį sutelkia tik į jų esminę veiklą, o tas paslaugas ar veiklą, kuri nėra svarbiausia jų versle, įsigyja iš išorės (angl. outsourcing).
Business Week Research Servicesatlikta aukščiausios grandies vadovų apklausa, pavadinta „Rimtesnis požiūris į bendradarbiavimą“ (Getting Serious About Collaboration1), parodė, kad poreikis stiprinti bendradarbiavimą šiuo metu yra tapęs didžiausiu verslo prioritetu, o papildomai iš kitų įmonių įsigyjamų paslaugų procentas yra pastebimai padidėjęs ir toliau sparčiai auga. Nemažai aukščiausios grandies vadovų, teigusių, kad „plėsti bendradarbiavimo apimtis“ yra vienas svarbiausių jų verslo tikslų, taip pat patvirtino, kad per pastaruosius septynis metus šis poreikis aiškiai augo, palyginti su kitais verslo tikslais. Prieš trejus metus 43 procentai respondentų nurodė, kad planuoja palyginti nedaug papildomai iš kitų įmonių perkamų paslaugų, arba iš viso jų neplanuoja. Šiais metais tik 28 procentai tokių apklaustųjų teigė, kad neturi planų įsigyti papildomų paslaugų iš kitų įmonių.
Pripažindamos šią galimybę, įmonės vis labiau stengiasi optimizuoti savo verslo santykius, siekdamos sumažinti sąnaudas ir paskatinti pelno didėjimą. Kaip skelbiama Economist Intelligence Unit ataskaitoje „Bendradarbiavimo pranašumas: į klientą orientuota partnerystė pasaulinėje rinkoje“ (The Collaboration Advantage: Customer-Focused Partnerships in a Global Market)2, 31 procentas aukščiausios grandies vadovų teigia, kad gamybos sąnaudų sumažinimas bus pagrindinis motyvas jų verslo tinklo santykiams gerinti per artimiausius penkerius metus. Be to, dar 27 procentai teigia, kad siekti didesnių pardavimo apimčių bus svarbiausias jų tikslas gerinant partnerystės ryšius versle.
Kaip pasiekti, kad klientai taptų neatsiejama verslo tinklo dalimi
Veiksminga verslo tinklo strategija turėtų apimti ir klientus, ne tik tiekėjus bei kitus pardavėjus. Tik palaikydamos tamprius ryšius su klientais, visos verslo tinklą sudarančios įmonės gali veiksmingiau suprasti konkretų klientą, formuoti ilgalaikius, patikimus santykius su juo, pristatyti naujoves ir galutinį klientą aptarnauti kaip tam tikro vientiso subjekto dalį.
Partnerystė padeda bendrovei geriau suprasti galutinio kliento elgseną ir pagerinti jo aptarnavimą. Tai pagrindinis žingsnis kuriant labiau į klientus orientuotą organizaciją, galutinis verslo santykių tikslas ateityje.
Kaip teigiama minėtoje „Bendradarbiavimo pranašumo“ ataskaitoje, 44 procentai respondentų pareiškė, kad bendradarbiavimu pagrįsti santykiai jų įmonėse leidžia pasidalinti verslo procesais ir informacija su partneriais, siekiant aptarnauti klientus. Be to, 63 procentai apklaustųjų teigia, kad bendradarbiavimas stiprina ilgalaikius santykius su klientais.
Bendrovės, nelaikančios klientų neatsiejama savo verslo tinklo dalimi, rizikuoja negauti reikalingos informacijos apie jų poreikius, ir tai gali baigtis klientų nepasitenkinimu, nesugebėjimu jų išsaugoti, vienaip ar kitaip pakenkti įmonės ženklo vertei. Priešingai, įtraukdamos klientus į verslo procesus, bendrovės gali tikėtis nedelsiant gauti informacijos apie jų poreikius ir greitai į juos reaguoti, optimaliai pasinaudojant vidaus bei išoriniais ištekliais.
Investicijos į IT pelningam ir darniam augimui užtikrinti
Bendrovės, kurios veikia geriau už kitas ekonominio sunkmečio sąlygomis, tai pasiekia nusistatydamos strateginius prioritetus, pritraukdamos investicijas pagrindinei savo verslo veiklai ir finansuodamos projektus, kuriuos įgyvendinus greitai gaunama investuotų lėšų grąža. Strategiškai taikomos investicijos į informacines technologijas (IT) palengvina bendradarbiavimą visame tinkle ir parengia verslą naujam augimo etapui. Nors ir viliojanti atrodo perspektyva apkarpyti IT išlaidas ekonominio nuosmukio sąlygomis, netgi nedidelis IT skirtų išlaidų sumažinimas gali imti kelti pavojų svarbiausioms verslo grandims, pavyzdžiui, pardavimams bei klientų aptarnavimui.
Strateginės investicijos į IT leidžia geriau suprasti klientų segmentus ir pagerinti drausmę kainodaroje, pelningumą ir nuolatinį pajamų augimą. Investicijos į tinkamą IT platformą ir verslo procesus leidžia bendrovėms supaprastinti jų IT sistemą bei sumažinti bendrąsias IT išlaidas. Šios investicijos leidžia veiksmingiau valdyti verslą ir pagerinti klientų aptaravimo kokybę. Iš visų aukščiausios grandies vadovų, dalyvavusių minėtoje „Bendradarbiavimo pranašumo“ ataskaitoje, beveik 70 procentų sutiko, kad naujų technologijų įdiegimas pasitarnavo svarbiausiems jų verslo santykiams.
Dėl glaudesnių partnerystės ryšių kūrimo: pažangios įmonės suvokia, kad būtent technologijos leidžia greičiausiai jį sukurti. Esamą ekonominį nuosmukį jos išnaudoja savo IT sistemoms suderinti bei sustiprinti, taip pat investuodamos į atvirąsias technologijas, veikiančias nepriklausomai nuo verslo (skirtingų įmonių) ribų. Visas taikomąsias programas sutelkusios vienintelėje verslo technologijų platformoje, bendrovės prireikus gali gauti vertingos informacijos apie visą savo verslo tinklą ir tuo pat metu gerokai sumažinti bendrąsias IT išlaidas.
Tačiau net ir įmonės, kurios pasitelkdamos technologijas siekia glaudesnių partnerystės ryšių, jomis gana retai pasidalina su kitomis bendrovėmis. Dauguma pripažįsta, kad dar daug teks nuveikti norint sujungti IT sistemas visame jų verslo tinkle. Didžiausi sunkumai kyla sprendžiant, kaip pasidalinti bendrą naudojimąsi duomenimis nepakenkiant įmonių privatumui, saugumui ir konkurencinei informacijai.
Bendrovės, turinčios tvirtą IT pagrindą ir strategiškai vykdomą jų įdiegimo planą, užima itin palankias pozicijas, garantuojančias joms didesnę dalį rinkoje bei daugiau klientų. Kuo labiau tokios technologijos stiprina bendradarbiavimą tarp partnerių, gerina asmeninius santykius ir didina pasitikėjimą, tuo didesnę naudą jos teikia verslo tinklams, o rinkai pristato klientams skirtus aukščiausios kokybės produktus bei paslaugas.
Iš tiesų, kaip parodė tyrimo „Be sienų: naujas finansų vaidmuo siekiant bendradarbiavimo versle“ (Beyond Boundaries: A New Role for Finance in Driving Business Collaboration)3 rezultatai, IT vaidina svarbų vaidmenį palaikant verslo partnerių susivienijimus: 71 procentas apklaustųjų iš bendrovių, apsirūpinusių standartizuotomis IT platformomis, teigė, kad jų bendrovėse įdiegti programinės įrangos sprendiniai padeda tokiems susivienijimams. (palyginimui – taip teigė tik 51 procentas bendrovių, kurios tokios vieningos standartizuotos platformos neturėjo).
Rizikos valdymas visame verslo tinkle
Kadangi bendrovės vis dažniau viena su kita bendradarbiauja, jų verslo operacijas reglamentuojantys susitarimai tapo sudėtingesni ir tam tikrais aspektais rizikingesni. Kuo daugiau informacijos ir procesų bendrovės dalijasi tarpusavyje, tuo didesnė tikimybė, kad konfidencialūs verslo duomenys gali atsidurti nepatikimose rankose. Be to, bendrovėms savo verslo tinklus plėtojant skirtinguose regionuose, kuriuose taikomi skirtingi valdymo metodai ir kalbama skirtingomis kalbomis, gali kilti tam tikrų konfliktų dėl skirtingų verslo kultūrų. Norėdamos dirbti sėkmingai, bendrovės turi atidžiai apsvarstyti, su kokiais partneriais jos ketina bendradarbiauti ir kaip šie verslo santykiai turėtų būti valdomi.
„Bendradarbiavimo pranašumo“ apklausoje pusė visų apklaustųjų aukščiausios grandies vadovų pastebėjo, kad sudėtingiausias naujų verslo santykių aspektas buvo pasitikėti verslo partneriais tiek, kad būtų įmanoma su jais dalintis informacija. Du trečdaliai vadovų teigė, kad, siekdami šį kliuvinį įveikti, ateityje jie daugiau dėmesio skirtų asmeniniams santykiams formuoti bei lūkesčiams apibrėžti.
Nepaisant rizikos, pažangiausios bendrovės supranta, kad tikroji partnerystė reikalauja būti viena kitai matomomis, taip pat užtikrinti didelį skaidrumą.
Norėdamos greičiau užsitikrinti viena kitos pasitikėjimą, verslo partnerės gali sukurti planą, kaip iš pradžių atskleisti nedidelius svarbiausios informacijos kiekius, laipsniškai atskleidžiant vis daugiau ir daugiau detalių, kol kiekviena šalis iki galo supras kitos šalies stipriąsias bei silpnąsias puses. Tuomet, puoselėdamos pasitikėjimą, verslo partnerės galės viena su kita keistis žmonėmis, procesais ir informacija.
Tačiau net ir pačiuose stipriausiuose bei saugiausiuose verslo tinkluose pirmoje vietoje turi būti sugebėjimas greitai identifikuoti padidėjusią riziką. Skaidrumo visame tinkle užtikrinimas turėtų būti visų partnerių prioritetas.
Sušvelninti riziką gali padėti veiksmingai taikomos technologijos – patobulintas keitimasis informacija ir specialios apsaugos sistemos. Naujausia operacijų valdymo įranga padeda bendrovėms aptikti riziką, kylančią ir bendrovės viduje, ir visame tinkle. Nuovokiosios įmonės naudojasi automatizuotomis tiekimo sistemomis, pasižyminčiomis 360 laipsnių matomumu, leidžiančių verslo tinklams išvengti kritinių situacijų bei sumažinti riziką.
Verslo tinklo transformavimo rezultatai
Verslo tinklų pokyčiai šiuo metu įgyvendinami visame pasaulyje ir peržengia vieno verslo sektoriaus ribas. Dauguma bendrovių jau priklauso vienam išplėstiniam verslo tinklui, kuris užtikrina geresnį jų matomumą partneriams, kainų optimizavimą ir investicijų valdymą plėtojant verslo santykius. Iš tiesų, 71 „Bendradarbiavimo pranašumo“ apklausos respondentų teigė, kad bendradarbiavimas sėkmingai palaiko jų verslo modelį.
Optimizuodamos savo verslo tinklus, siekdamos didžiausio jų veiklos efektyvumo, integruodamos į juos klientus, investuodamos į strateginius technologinius sprendimus ir nuolat atidžiai prižiūrėdamos rizikos valdymą, bendrovės gali taip pakeisti savo verslo tinklus, kad jie užtikrintų didžiausią konkurencinį pranašumą. Tokie tinklai leistų bendrovėms dar greičiau ir mažesnėmis sąnaudomis pristatyti naujoves klientams, dalijantis investicijomis, ištekliais ir idėjomis su kitais partneriais tinkle. Rezultatas – didesnė investuoto kapitalo grąža, geresni santykiai su klientais ir išskirtinumas kitų konkurentų atžvilgiu – neįkainojamas turtas nepastovios rinkos sąlygomis.