Sausio pradžioje „eMarketer“ paskelbė šių metų JAV reklamos rinkos prognozę. Internetas tampa pagrindine žiniasklaidos priemone. Neabejotinai mažės išlaidos reklamai, ypač spaudai, bet 9 % augs išlaidos interneto reklamai. Ką daryti, kad biudžetai internetui būtų išleisti sėkmingai? Penki sėkmingi pasaulio pavyzdžiai, įkvėpę mus 2008-aisiais ir idėjos, kaip Lietuvos kompanijos juos galėtų pritaikyti šiemet.
1. Prekės ženklo advokatai
Kas? Zappos.com, internetinė batų parduotuvė
Ką padarė? Panaudojo „Twitter“ klientų aptarnavimui. Zappos.com komunikaciją iš viešųjų ryšių atstovo perdavė šimtams paprastų darbuotojų. Daugiau nei ketvirtadalis iš 1600 Zappos.com darbuotojų palaiko pokalbius Twitter.com mikrotinklaraštyje. Čia paprasti kompanijos darbuotojai pristato naujienas, pasakoja apie savo darbą, realiu laiku atsako į klientų klausimus ir sprendžia problemas.
Kodėl veikia? Apie kompaniją pasakoja ne aktorius, išmokęs tekstą TV reklamai, o paprasti darbuotojai. Kita priežastis – „Twitter“ sekantys darbuotojai vos per pora minučių išsprendžia kliento problemą – pavyzdžiui, „atsiųsti bateliai man per maži“?“ arba „kada bus pristatyti mano naujieji „Adidas“?“
Rezultatai? „Zappos“ darbuotojų naujienas seka daugiau nei 100 000 „Twitter” lankytojų, kurie siūlo idėjas, padeda tobulinti paslaugas ir sužinoti kiekvieną rinkos krustelėjimą.
Kaip pasinaudoti? Galbūt lietuviški mikrotinklaraščiai Blake.lt ir Vibe.lt galėtų pasitarnauti į paauglius (kurie ir yra pagrindiniai šių puslapių vartotojai) nukreiptų prekės ženklų, pvz. „Ežys“, aptarnavimui?
2. Mėsainis geriau už „netikrą“ draugą
Kas? „Whopper“, žymiausias „Burger King“ užkandinės mėsainis
Asmeninio archyvo nuotr. |
---|
Ką padarė?„Burger King“ paleido programėlę „Whopper Sacrifice“ – paaukok 10 nereikalingų „Facebook“ draugų ir gauk „Whopper“ mėsainį. Per pirmas dienas nereikalingus „Facebook“ draugus ištrinti padedanti programėlė tapo „Facebook“ hitu.
Kodėl veikia? Baigėsi laikai, kai kuo daugiau draugų turi „Facebook“– tuo geriau. Visi tarp draugų „Facebook“ turime prekės ženklų, kurie užkemša pašto dėžutę reklaminėmis žinutėmis ar tokių, kuriuos matėme vos porą kartų ir visai neįdomu, ką jie šiandien valgė pietums. „Burger King“ suteikė puikią progą „atsikratyti“ keliais nereikalingais nepažįstamaisiais.
Rezultatai: Per mažiau nei savaitę aplikacija pasinaudojo 82,000 žmonių ir ištrynė 230,000 nereikalingų draugų. Deja, netrukus aplikacija buvo uždaryta „Facebook“ dėl vartotojų privatumo pažeidimo, kas sukėlė tikrą internetinę pasipiktinimo bangą. Apie tai parašė nuo „The New York Times“ iki „The Washington Post“, „Reuters“ ir „Adverblog“ tinklaraščio. Dauguma komentuotojų gyrė aplikaciją ir peikė „Facebook“ sprendimą.
Kaip pasinaudoti? Pagalvoti, ar jums tikrai reikia siuntinėti reklamines žinutes socialiniuose tinkluose. Reklama nebeveikia. Nauja tendencija – ne rodyti gražius paveiksliukus, o duoti naudos vartotojams. Tam tikslui pasaulyje prekės ženklai vis aktyviau naudoja „widgetus“ ir socialinių tinklų aplikacijas. Lietuviškų pavyzdžių gali būti įvairių, pavyzdžiui, ant darbastalio ar į socialinio tinklo profilį įsidiegi „Finastos“ programėlę, kuri rodo naujausius akcijų kursus arba programėlė, kuri nuolat atnaujina vakarėlius ir krintančias kainas bei likusių drabužių skaičių per „Effigy“ išpardavimą.
3. Nuspalvintas Tokijas
www.777interactive.jp/awards/2008/bravia/e
Kas? Sony BRAVIA televizoriai
Ką padarė? „Sony“ rado dar vieną būdą sužavėti savo televizorių spalvomis. Tokijo gyventojai galėjo vienu pelės spragtelėjimu pakeisti septynaukščio „Sony“ pastato apšvietimą. Apsilankius kampanijos svetainėje, tereikėjo pasirinkti spalvas iš šone rodomo „Sony BRAVIA“ televizoriaus ekrano, ir pažymėti, kokia spalva nori nuspalvinti pastatą. 16 milijonų LED lempučių akimirksniu paklusdavo vartotojo pageidavimui ir nušviesdavo pastatą pasirinkta spalva.
Kodėl veikia? Įsivaizduokite, kad nuobodžiaujate autobuso stotelėje laukdami autobuso, ir, lyg tyčia, turite nešiojamą kompiuterį. Stotelėje veikia bevielio interneto prieiga. Prisijungiate prie tinklo ir ... pakeičiate priešais stovinčio dangoraižio spalvą. Įtraukia, džiugina, stebina. Internetas, sujungtas su lauko reklama, leidžia iš naujo patirti spalvas... ir prisiminti prekinį ženklą, leidusį tai patirti.
Rezultatai? 2 reportažai TV programose, 6 straipsniai žurnaluose, 3 – laikraščiuose, šimtai straipsnių interneto portaluose bei tinklaraščiuose, daugiau nei 100 tūkstančių internautų komentarų naujienų portaluose.
Kaip pasinaudoti? Lietuvoje panašūs sprendimai kol kas – „iš fantastiškos srities“. Galbūt po penkių metų? Vis dėl to yra paprastesnių idėjų, ką sujungti, suintegruoti gali bet kuri lietuviška kompanija. Paprasčiausia galimybė – patobulinti mygtuką „Kontaktai”. Visus įmonės ofisus, atstovybes ir partnerius galima pristatyti „Google“ žemėlapiu – pirkėjams nereikės skambinėti į ofisą ar sukioti ratus ieškant, kur esate įsikūrę.
4. Interaktyvūs dezodorantai – žadintuvai
http://pieces.bascule.co.jp/2008/axewakeupservice/en/
Kas? AXE, dezodorantas vyrams
Ką padarė? Ilgiau pamiegoti mėgstantiems japonams AXE pasiūlė naują paslaugą – tobulesnį mobiliojo telefono žadintuvą. Viskas veikia savo paprastai. Ateini į svetainę ir įvedi savo telefono numerį. Tada tuoj pat sulauki žavios AXE merginos video skambučio, kada tau reikia į paskaitas ar į darbą ir ryte, kai jau ruošiesi „dar šiek tiek pamiegoti“, sulauki skambučio į savo mobilųjį telefoną...
Kodėl veikia? Žinoma, po žvalaus „Labas rytas!“ išgirsi linksmą „Nepamiršk pasipurkšti Axe!“ Gudriai sujungę mobilųjį telefoną su internetu, kūrėjai teigia, jog svetainės virusinis efektas ir persiuntimų draugams skaičius smarkiai viršijo lūkesčius. Augant mobiliojo interneto vartotojų skaičiui, išpopuliarėjus „iPhone“ ir „Blackberry“, pasaulio reklamos spauda prognozuoja, kad 2009-ieji pagaliau bus „mobiliojo interneto” metai. Todėl toks sprendimas pasiūlytas laiku ir vietoje. Mobili interneto puslapio versija ir paslaugos per ateinančius keletą metų taps ne papildoma svetainės funkcija, o būtinybe.
Rezultatai: „Kanų Liūtų“ bronza
Kaip pasinaudoti? RRT paskelbtos 2008 m. III ketvirčio ataskaitos duomenimis, Lietuvoje yra 1,44 mln.mobiliojo interneto vartotojų. Svetainės versija, pritaikyta mobiliajam telefonui, pirmiausia naudinga pasirūpinti lietuviškiems naujienų portalams, skelbimų puslapiams ir svetainėms, kurios nuolat atnaujina informaciją tinklapiuose. Taip pat vertėtų pagalvoti apie mobiliąją reklamą ir galimybes siūlyti naujas mobiliąsias paslaugas: galbūt mobilus prekinio ženklo žaidimas, galimybė žinute rezervuoti taksi ar einant Laisvės Alėja sužinoti, kur artimiausia picerija, galėtų pritraukti naujų klientų?
5. Uždarytas Izraelio internetas
www.yr.co.il/cannes/2008/soldiers
Kas? Akcija surasti dingusius Izraelio kareivius
Ką sako istorija? Prieš du metus „Hezbollah“ teroristinė grupuotė pagrobė du Izraelio kareivius. Praėjo metai – o jokių žinių nėra. Priminti šaliai apie dingusius kareivius pasitelktas internetas. Visi žino užrašą „The page cannot be found“, kai puslapio nepavyksta rasti arba jis nebeegzistuoja. Praėjus lygiai metams, šalies portalai ir tinklaraščiai pakviesti pagerbti kareivius – penkioms minutėms uždaryti svetaines ir uždėti užrašą „The soldiers cannot be found“ (kareivių nepavyksta rasti).
Rezultatai: Penkioms minutėms Izraelio internetas dingo. Prie akcijos prisijungė keli šimtai populiariausių Izraelio svetainių, tarp jų visas lankomiausių TOP20 sąrašas, populiarūs tinklaraščiai, net „Google“, niekada nedalyvaujanti su politika susijusiose akcijose, ir vienas TV kanalas, penkioms minutėms taip pat nutraukęs transliacijas. Rezultatas – 65 % izraeliečių pareiškė girdėję apie akciją. Reportažai pasaulio žiniose, TV laidose, laikraščiuose, „Kanų Liūtų“ bronza... gal kitais metais apdovanojimus Izraelis skins skelbdamas apie kareivių atsiradimą?
Kodėl veikia? Turbūt visi yra girdėję apie „Flash Mob“ susibūrimus, kai daug žmonių susirenka į vieną vietą, atlieka kokį nors neįprastą veiksmą, pvz. iš kuprinių išsitraukia pagalves ir jomis mėtosi miesto aikštėje, ir po kelių minučių vėl susilieja su minia. Panašios momentinės akcijos ima persikelti į internetą. Pasinaudoti gali kiekvienas, turintis gerą idėją – įgyvendinti beveik nieko nekainuoja.
Vietoj išvadų
Pagrindinis patarimas 2009-iesiems būtų įtraukti vartotoją. Vartotojai nebenori reklamos. Vartotojai taupo. Todėl vienas variantas – pradžiuginti, pasiūlyti naujų įspūdžių nemokamai (pvz. dalyvavimas internetiniame „Flash mob‘e“ arba galimybė iš naujo patirti spalvas, spalvinant kitoje gatvėje stovintį pastatą). Kitas variantas – NAUDA. Kokią naudą naujas intetneto projektas neša klientams? Internetas gali padėti greičiau aptarnauti klientą (pvz. Zappos „Twitter“) ar išspręsti problemą, pavyzdžiui, kaip atsikelti anksčiau ryte (AXE Wake Up Service). O ji vis dažniau kyla, kai kišenėje turi ne kompiuterį, o mobilųjį telefoną.