Nepageidaujamo turinio el. laiškai (angl. – spam) kemša tiek įmonių, tiek privačių interneto vartotojų el. pašto dėžutes. Nors per pastaruosius kelerius metus gaunamų el. šiukšlių kiekis ir sumažėjo, tačiau IT specialistai įspėja, kad artėjant Kalėdoms, jie vėl stipriau pradės atakuoti mūsų el. pašto dėžutes.
IT specialistai teigia, kad įprastai prieš visas svarbiausiais šventes nepageidaujamų el. laiškų padaugėja beveik dvigubai. Pavyzdžiui, prieš Kalėdas žymiai išauga el. laiškų, kuriuose vartotojams siūloma atidaryti elektroninius atvirukus.
„Paspaudus tokiuose laiškuose esančias nuorodas vartotojas yra nukreipiamas į kenksmingą interneto tinklalapį, per kurį kompiuterį siekiama apkrėsti virusu. Toks neapgalvotas ir iš pirmo žvilgsnio nekaltas veiksmas kaip kalėdinio atviruko peržiūra gali kainuoti daugiau negu vieno kompiuterio gedimą ar duomenų praradimą. Pavyzdžiui, virusu gali užsikrėsti visas įmonės kompiuterių tinklas“, – teigia IT kompanijos „Baltnetos komunikacijos“ IT priežiūros proceso vadovas Konstantinas Tuminskis.
Specialistas primena, kad kompanija, nenaudojanti arba naudojanti nepatikimas, neatnaujintas antivirusines programas, ypač prieš šventes rizikuoja nukentėti nuo savo darbuotojų neatsakingumo ir tiesiog nežinojimo.
Pasak K. Tuminskio, nepageidaujamų el. laiškų kūrėjai laiško siuntėjo ar temos laukeliuose dažnai apgaulingai tvirtina, kad elektroninis atvirukas yra nuo draugo ar kito artimo žmogaus. Todėl rekomenduojama tokio turinio el. laiškuose esančių nuorodų neatidarinėti, jei siuntėjas nežinomas, o laišką tiesiog ištrinti.
Didesnis dėmesys darbuotojų kontrolei
Nors Lietuvoje siųsti el. pašto šiukšles nesant išankstinio gavėjo sutikimo yra draudžiama, tačiau didžioji dalis „spamo“ į mūsų šalį internetu atkeliauja iš JAV, kurios įstatymai šiuo požiūriu yra kiek liberalesni. Bendrame internetinių šiukšlių sraute lietuviškos kilmės – kol kas vos keli procentai.
Pasak Daliaus Butkaus, IT bendrovės „Blue Bridge“ pardavimų ir marketingo direktoriaus, vartotojai šventiniu laikotarpiu turėtų būti budresni, nes su padidėjusiu laiškų kiekiu, padidėja elektroninių šiukšlių kiekis, o su jais ir virusų rizika. Jei įmonėje yra naudojamos el. pašto apsaugos priemonės, tai jos dirba visą laiką, nepriklausomai nuo šventinio ar nešventinio laikotarpio. Galima tik susirūpinti naudojamo apsaugos sprendimo atnaujinimais arba papildomomis priemonėmis.
D. Butkus teigia, kad viena iš galimybių sumažinti gaunamų el. šiukšlių kiekį – uždrausti darbuotojams registruotis įvairiuose interneto portaluose darbo reikalais naudojamais el. pašto adresais, tačiau tai jau apibrėžia įmonės IT politika. Anot IT specialisto, tai padėtų nepageidaujamų laiškų kiekį riboti bent iš dalies.
Nesibaigiantis katės ir pelės žaidimas
Didėjantis nepageidaujamų el. pranešimų srautas kelia problemų ne tik vartotojams, bet ir interneto teikėjams. K. Tuminskis pasakoja, kad dėl prieš Kalėdas išaugusio el. šiukšlių srauto, kai kurie el. laiškai gali vėluoti net iki valandos, nes paslaugos teikėjų sistemos būna perkrautos, o dėl to mažėja bendras srauto pralaidumas.
Interneto ryšio teikėjai ir el. pašto programų kūrėjai priversti gaminti ar pirkti elektroninių šiukšlių filtrus, kurie analizuoja duomenis ir vėliau nepageidaujamo turinio bei kompiuteriniais virusais apkrėstus el. laiškus ištrina.
„Gindamiesi nuo nepageidaujamų el. laiškų kasmet atnaujiname apsauginę programinę įrangą ir pačius serverius, diegiame vis naujus filtrus. Kita vertus, el. šiukšlių platintojai atranda vis naujų kelių pasiekti vartotojus, todėl turime nuolat tobulinti savo apsaugos priemones. Kažin ar šis katės ir pelės žaidimas kada nors baigsis“, – sako K. Tuminskis.