Šį straipsnį parašė ne koks nors tai interneto fanatikas. Toli gražu. Ar būtų galima vadintis interneto specialistu, jei net nežinai kas yra „mashup“? „Kas...??“ – paklausite. Tame ir esmė, nei pats nežinau. Todėl ir rašau. Tiesą pasakius, rašant šią pastraipą net nenutuokiu kas tai yra. Todėl ir rašau – noriu išsiaiškinti ir tą padaryti kartu su jumis.
Pavadinkim tai eksperimentu.
Mano „Firefoxe“ jau įjungti pagrindiniai šios temos informaciniai šaltiniai. Jais tapo „About.com Web Trends“ bei „Wikipedia“ tinklalapiai.
Taigi, kas yra „mashupas“ – dar vienas beprasmis, bet populiarus internetinis žargonas ar dideles perspektyvas turinti technologija? Pabandykim atsakyti į šį klausimą kartu.
Kas slepiasi po magišku žodžiu „mashup“?
Andriaus Petrulevičiaus nuotr. (Alfa.lt) |
---|
Iš pradžių prisimenu, jog angliškas žodis „mash“ išvertus į lietuvių kalbą reiškia mišinį, košę. Turiu įtarimą, kad „mashup“ yra kažkas, sukurtas iš dviejų ar daugiau elementų. Kas per elementai? Išsiaiškinkim.
„Mashup“ yra internetinė programėlė, paimanti informaciją iš vieno ar dviejų internetinių šaltinių ir atvaizduojanti ją unikaliu būdu“, – teigia Danielis Nationsas, „About.com žurnalistas bei kompiuterių ekspertas.
Čia pat jis duoda gerą pavyzdį su „Nintendo Wii“ žaidimų konsolėmis. Vienu metu šis produktas buvo toks populiarus, kad nespėjai nueiti į parduotuvę: „Atleiskit, nebeturim“. Tad „Nintendo“ sukūrė „mashupą“, kuris „traukia“ informaciją iš „EB Games“ bei mažmeninės prekybos tinklų ir žemėlapyje atvaizduoja kuriuose parduotuvėse prekė yra.
Informacijos šaltiniai gali būti (ir yra) įvairūs: „YouTUBE“, „Twitter“, „Flickr“, kito socialiniai ar tematiniai internetiniai portalai, paprastos asmeninės svetainės. Tarp tokių gali būti ir specializuoti projektai, kaip „Google Maps“, kurį ir panaudojo „Nintendo“.
Kaip sukurti savo „mashupą“?
Minėtų portalų kūrėjai į tinklalapio veikimą integruoja aplikacijų programavimo sąsają (eng. Application Programming Interface – API). Šio įrankio dėka, bet kuris mokantis dirbti su API gali lengvai išsiimti jiems reikiamus duomenis ir taikyti savo kuriamuose projektuose.
Būtent tai ir padarė „Nintendo“ korporacija. Jų atveju, informacija buvo žemėlapis pasiskolintas iš „Google“ bei informacija apie konsolę, pasiskolintą iš mažmeninės prekybos tinklų duom. bazių.
Lietuvos internete man dar neteko matyti „mashupo“. O gal tiesiog nebuvau atidus? Juk straipsnį pradėjau nuo išpažinties, jog nežinau „mashupų“, tad kaip galiu juos atpažinti? Beje, anot kai kurių specialistų, būna ir tokių „mashupų“, kurių iš pirmo žvilgsnio taip neapibūdintum.
Populiarūs „mashupai“
Jungtinėse Valstijose labai mėgstamas „Music Mesh“ internetinis tinklalapis, išsiskiriantis tuo, jog atlikėjų albumus naršyti galima vizualiai. Taip, vizualiai. Paspaudus ant atlikėjo albumo, animacijos būdu aplink išsirikiuoja panašų stilių grojančių atlikėjų albumai. Taip galima iš roko nueiti kad ir iki klasikos.
Tinklalapis būtų menkavertis, jeigu ne galimybė kiekvieną albumo dainą perklausyti tame pačiame tinklalapio lange. Šiame momente „pasireiškia“ ir dar vienas informacijos šaltinis – „YouTUBE“.
Kitas puikus „mashupo“ pavyzdys yra „Weather Bonk“. Neabejoju, jog prieš 10 metų apie tokį tinklalapį sinoptikai tik svajojo. Dabar tai – kasdienybė. Bet kuris interneto gyventojas gali išsiaiškinti atokiausių pasaulio kampelių temperatūrą akimirksniu.
Lietuvoje fiksuojama keturių miestų temperatūra: Vilniaus, Kauno, Klaipėdos, Šiaulių.
Negaliu nepapasakoti apie ką tik atrastą, bet jau mylimą „Twitter Vision“. Šis projektas sujungia populiariąją „Twitter“ platformą su „Google Maps“ žemėlapiu. Jame atvaizduojamos naujausios „Twitter“ vartotojų žinutės. Realiuoju laiku. Iš viso pasaulio.
Dar įspūdingiau atrodo galimybė skaityti žinutes 3D režime. Juk pritarsit, jog idėjos realizavimas fantastiškas?
Išvada: „mashupas“, kad ir kaip keistai skambėtų jo pavadinimas, yra perspektyvi technologija :)