Noras varžytis yra įgimtas, jis suformuotas milijonų metų evoliucijos. Paplitus kompiuteriams, į virtualią erdvę persikėlė ir varžybos. Tačiau kilo problema vertinant kompiuterių šaunumą. Pavyzdžiui, automobilius galima lyginti pagal jų greitį, variklių galingumą, kitus objektyvius parametrus. Virtualioje erdvėje varžytis sudėtinga (arba paprasta, nes galima sukčiauti), nes nėra bendro matavimo vieneto.
Matavimas papūgomis
Prieš pasirodant superskaliariniams keleto branduolių procesoriams ir specializuotiems spartintuvams, kompiuterių sparta buvo vertinama pagal darbo dažnį. Kuo daugiau megahercų – tuo spartesnis kompiuteris. Tačiau vėliau dažnio lyginimas neteko prasmės. Šiuolaikinių kompiuterių spartai matuoti kuriamos programos, tačiau jos taip pat turi trūkumų. Sintetiniai testai ne visada atitinka realias užduotis, todėl ne visuomet „3Dmark“, „RightMark“, „Sandra“, „SPECViewperf“ testus sparčiau įveikiantis kompiuteris geba sparčiau apdoroti tikras programas. Kiekviena programa kompiuterio spartą matuoja savais vienetais. Tai primena seną filmuką, kuriame smauglys norėjo sužinoti savo ilgį. Išmatavęs savo ilgį beždžionėlėmis, papūgomis ir drambliais smauglys nusprendė, kad vis dėlto geriausia tai daryti papūgomis, nes taip jis ilgiausias – 38 papūgos.
Nors realios programos (dažniausiai žaidimai) duoda tokį pat rezultatą – generuojamų kadrų per sekundę (fps) skaičių, tačiau lyginti skirtingų žaidimų rezultatus taip pat nėra prasmės. Be to, pakanka pakeisti keletą žaidimo ar kompiuterio nuostatų (skiriamąją gebą, vaizdų glotninimo lygį), ir generuojamų kadrų skaičius gali pasikeisti net keletą kartų. Norint palyginti kompiuterių spartą, būtina remtis ne tik identiškomis, bet ir vienodai suderintomis programomis.
Pagaliai į konkurentų ratus
Šiuolaikiniai trimatės grafikos spartintuvai tapo specializuotais programuojamais duomenų apdorojimo kompiuteriais, kurių sparta priklauso nuo valdančiųjų (tvarkyklių) bei taikomųjų programų priderinimo prie įrangos. Štai čia ir prasideda neaiškumai.
Bendrovės „Nvidia“ ir ATI (dabar – AMD padalinys) jau ne kartą buvo sučiuptos kuriančios tvarkykles, gebančias nustatyti sužadintas programas ir pagal jas paderinti tvarkykles. Pasirodžius „GeForce FX“ plokštėms, specialistams užkliuvo jų pranašumas atliekant tarp žaidėjų populiarų „3DMark“ spartos testą, nors kituose testuose „GeForce FX“ nebuvo geriausios. „ExtremeTech“ portalo darbuotojai išsiaiškino, kad aptikusios sužadintą „3DMark“ programą „Nvidia“ tvarkyklės supaprastindavo ir sumažindavo trimačius objektus, rodomus testo metu. Atliekant testą vaizdo anomalijų nebūdavo matyti, tačiau sustabdžius „Game Test 4“ testą ir pabandžius kamera pasižvalgyti į šonus vaizdas iš karto suprastėdavo. „Nvidia“ tvarkyklės paprasčiausiai „nukirpdavo“ perteklines testo scenos dalis, kad grafikos procesoriui reikėtų kuo mažiau skaičiuoti.
Norėdamos paspartinti „3DMark“ testą, „Nvidia“ tvarkyklės paprasčiausiai „nukirpdavo“ perteklinę testo scenos dalį
Bendrovei „FutureMark“ išleidus „3D Mark 2003“ pataisą, neleidžiančią tvarkyklėms sužinoti sužadinamos programos pavadinimo, „GeForce FX“ serijos plokščių rezultatai labai suprastėjo. Kilus triukšmui, „Nvidia“ pranešė, jog tai – tvarkyklių programavimo klaida, ir ji buvo „ištaisyta“ naujesnėse versijose. Bendrovė ATI taip pat ėmėsi panašios veiklos. „HardOCP“ portalo specialistai pastebėjo įdomią „Radeon 8500“ vaizdo plokštės tvarkyklių savybę: pervardijus „Quake3.exe“ į „Quack3.exe“ ir programos rinkmenoje pakeitus visas eilutes „Quake“ į „Quack,“ žaidimo spartos testai atliekami apie 6–15 proc. lėčiau. ATI vėliau prisipažino į tvarkykles iš tiesų įtraukusi funkcijas, skirtas specialiai „Quake III“ žaidimui.
Žaidimų kūrėjai savo darbus vaizdo plokštėms ėmė taikyti vos pasirodžius pirmiesiems grafikos spartintuvams. Deja, spartintuvų nesuvienijo ir specialiai tam kurtos „DirectX“ bei „OpenGL“ funkcijų bibliotekos. Tuo galima įsitikinti palyginus „Nvidia“ ir ATI plokščių spartą „Valve“ bei „idSoftware“ žaidimuose. „Valve“ kūriniuose pirmauja ATI plokštės, o „id Software“ žaidimus maloniau žaisti kompiuteriu su „Nvidia“ plokšte.
Mes nemeluojame – mes tik sakome ne visą tiesą
Panašios peštynės kilo ir pasirodžius pirmiesiems „DirectX 10“ spartos testams. ATI „Get In the Game“ programoje dalyvaujančios „TechLand“ bendrovės sukurta demonstracinė „Call of Juarez“ programa parodė, kad „ATI Radeon HD 2900XT“ spartintuvai yra gerokai spartesni už „Nvidia 8800 GTS“. Po kurio laiko „Nvidia“ pasiūlė spartos testą, pagrįstą „Capcom“ bendrovės, dalyvaujančios „Nvidia“ „The Way ItÕs Meant to be Played“ programoje, kuriamu „Lost Planet“ žaidimu. Nereikia būti orakulu, kad nuspėtum „Lost Planets“ testų rezultatus: „ATI Radeon HD 2900XT“ beviltiškai atsilieka nuo „Nvidia 8800 GTS“.
Matyt, tokių kovos būdų „Nvidia“ ir ATI išmoko iš kompanijų „Intel" bei AMD, kurios jau kelis dešimtmečius varžosi dėl spartesnių procesorių ir neretai klaidingai nurodo savo procesorių spartą ar bent jau nutyli nepalankius duomenis. „Intel“ žūtbūt nori išlaikyti didžiąją rinkos dalį ir, anot AMD viceprezidento Henrio Richardo, nesilaiko garbingos bei atviros kovos taisyklių.
„ZDNet“ darbuotojas Davidas Berlindas pastebi, kad spartos testų duomenų manipuliacijomis „Intel“ piktnaudžiauja daug dažniau, nors ir AMD specialistai nėra šventieji. Šių metų pradžioje „Intel“ parengė keletą pateikčių, kuriose išaukštino naujų „Intel Xeon“ procesorių pranašumus prieš „AMD Opteron“. Tačiau atidžiau panagrinėjus pateikčių smulkųjį tekstą (jis sunkiai įskaitomas net ir nagrinėjant pateiktis kompiuterio ekrane) paaiškėjo, kad nauji „Woodcrest“ šeimos procesoriai buvo lyginami su senesnių modelių dviejų ar net vieno branduolio „Opteron“ procesoriais. Be to, spartai matuoti „Intel“ pasirinko prieš šešerius metus parengtą SPEC CPU2000 testą, nors tuo metu jau egzistavo SPEC CPU2006. Senasis testas atliekamas sparčiau nei per minutę, todėl nedideli testo sąlygų pakeitimai gali iškraipyti rezultatus. Surinkusi sau palankius pasenusių testų duomenis, „Intel“ paskelbė, kad naujieji jos serverių „Xeon“ procesoriai yra iki 57 proc. spartesni už sparčiausius AMD procesorius „Opteron“.
Kaip tai paveiks vartotojus?
Deja, tokia bendrovių konkurencija vartotojams visiškai nenaudinga. Ir iš tiesų, vargu ar gali žavėti mintis išleisti kelis tūkstančius litų už naują vaizdo plokštę, žinant, kad tam tikrų žaidimų kūrėjai specialiai nesivargino jai pritaikyti programos, todėl ji veiks ne sparčiau už perpus pigesnę plokštę. Remiantis nepagrįstais spartos testais, galima nusipirkti katę maiše.
Puikus to pavyzdys – „Windows Experience Index“ (WEI) testas, pagal kurį „Microsoft“ siūlo įsigyti programas „Windows Marketplace“ portale. Įvertis nuo 1 iki 5 atspindi kompiuterio galimybes vykdyti „Windows Vista“ operacinę sistemą, tačiau testo tikslumas kelia abejonių. „TomsHardware“ puslapyje rašoma, kad 5 balai skiriami naujausiai įrangai, tačiau net trejų metų procesorius gauna 4 balus. Anot vieno komentatoriaus, tikėtina, kad WEI testas apskritai neatspindi komponentų spartos.
Pasikliovęs WEI įverčiu, vartotojas gali nusipirkti prastai jo kompiuteryje veiksiančią programą. Šiam spartos vertinimui (benchmarking) „TomsHardware“ pokštininkai sugalvojo naują terminą – „benchmarketing“. „HardOCP“ pastebėjo, kad kompiuteryje su „ATI Radeon 8500“ plokšte eilutes „quake“ pakeitus į „quack“, „Quake III“ žaidimas pradeda veikti gerokai lėčiau. Norėdamos paspartinti „3DMark“ testą, „Nvidia“ tvarkyklės paprasčiausiai „nukirpdavo“ perteklinę testo scenos dalį. Bendrovei „FutureMark“ išleidus testo pataisą, „Nvidia“ plokščių „3DMark03“ įvertis sumažėjo per 20 proc. („ZDNet“ bandymų rezultatai).
Interneto nuorodos
www.pcper.com/article.php?aid=408 – „PC Perspective“ puslapyje sužinosite apie glaudų žaidimų kūrėjų ir grafikos lustų gamintojų „bendradarbiavimą“ kuriant spartos testus.
blogs.zdnet.com/Berlind/?p=366 – Davido Berlindo interneto dienoraščio puslapyje galėsite paskaityti apie tai, kaip „Intel“ sudaro sau palankius testus siekdama pranokti AMD.
www.spec.org – organizacijos, kuriančios įvairius kompiuterių spartos vertinimo testus, svetainė. Testams kurti ir jų rezultatams pateikti taikomi griežti atitikties reikalavimai.