Jau kelerius metus iš eilės Lietuvos bendrojo lavinimo mokyklas pasiekia moderni programinė įranga – kasmet po keliasdešimt kompiuterinių mokomųjų programų, skirtų pedagogams ir mokiniams. Švietimo ir mokslo ministerijai įgyvendinant programą „Švietimas informacinei visuomenei“, vien šiais metais naujoms priemonėms įsigyti iš valstybės biudžeto skirtas 1 mln. litų.
Programos – ir pirmokams, ir dvyliktokams
Šiais mokslo metais Lietuvos bendrojo lavinimo mokyklas pasiekė septynios kompiuterinės mokomosios programos: „Imagine logo“, „Grožio salonas 2“, „Dešimtukas. Mokomasis matematikos žaidimas I klasei“, „Kengūros” konkurso kompiuterinis variantas. Testiniai matematikos uždaviniai 3–12 klasėms“, „Stereometrija ir erdviniai kūnai“, „Mokomasis anglų-lietuvių kalbų žodynas Passport“ bei „Matematika 11. Elektroninės pratybos bendrajam kursui“. Kaip teigia Švietimo informacinių technologijų centro E. mokykla skyriaus vedėja Jolanta Daugirdienė, septynių kompiuterinių mokomųjų programų rinkiniai buvo perduoti savivaldybių švietimo skyriams, kurie tolygiai paskirstė priemones šalies mokykloms.
„Kompiuterinės mokomosios programos yra skirtos ne tik mažiausiems, bet ir vyresniųjų klasių mokiniams. Naujosios mokomosios priemonės yra labai įvairios. Vienos iš jų skirtos pradinių įgūdžių ir žinių įgijimui, tokios kaip „Dešimtukas“, kitos – skatina geriau suprasti matematinius uždavinius bei, sėdint prie kompiuterio, pasijausti taip, lyg dalyvautum tikrame matematikos konkurse (kaip „Kengūra“ )“, – pasakojo J. Daugirdienė.
Turbūt linksmiausia ir įdomiausia savo siužetu programa yra „Dešimtukas“. Iš tiesų tai mokomasis matematikos žaidimas, skirtas pirmokų praktiniams matematikos įgūdžiams formuoti ir įtvirtinti. Mokomojo žaidimo veiksmas vyksta pramogų parke, kur vaiką, besimokantį matematikos, lydi linksmas herojus Tukas. Čia mokinių laukia daug užduočių ir patikrinimo pratybų.
Programa „Kengūra“ yra skirta 3–12 klasių mokiniams, kurie tarsi neakivaizdžiai dalyvauja tikrajame populiariame matematikos konkurse – su laiko limitu, konkursinių taškų skaičiavimu. Kaip ir tikrame konkurse, išspręstų užduočių atsakymai sužinomi tik pačioje konkurso-žaidimo pabaigoje, pasibaigus jam skirtam laikui.
Universali mokomoji programa „Stereometrija ir erdviniai kūnai“ buvo kuriama, siekiant sustiprinti vidinę mokinių motyvaciją bei padėti mokytojui diferencijuoti mokymosi procesą. Ši kompiuterinė programa leidžia mokytojui skirti individualias užduotis mokiniams – gabesnieji sprendžia probleminius uždavinius, o lėčiau mąstantiesiems parenkami paprastesni brėžiniai. O pakartoti matematikos žinias baigiamųjų klasių mokiniams padės ir mokomoji programa „Matematika 11. Elektroninės pratybos bendrajam kursui“.
„Mokomasis anglų-lietuvių kalbų žodynas Passport“ skirtas 1–8 klasių mokiniams. Žodyne realizuotos aktyvios nuorodos – spragtelėjus žodį bet kurioje žodyno straipsnio vietoje, pateikiamas jo vertimas ir aprašymas. Aprašant žodį nurodoma, kokiai kalbos daliai jis priklauso, taip pat pateikiama transkripcija bei vartojimo pavyzdžiai.
Visai kitokius įgūdžius lavina „Imagine Logo“ programa, kuri 1–8 klasių mokinius išmoko dirbti daugialypėje terpėje, piešti kompiuteriu, kurti internetinius projektus, animaciją. Šia programa itin paprasta kurti judesį bei aprašyti pelės paspaudimo metu reikiamą įvykdyti veiksmą.
Technologijų pamokoms skirtą kompiuterinę mokymosi priemonę „Grožio salonas 2“ labiausiai vertina 9–12 klasių mergaitės. Programa padeda per kelias minutes sukurti stilių, įvairias šukuosenas, makiažą ir pan.
Mokyklų kompiuterių klasėse įdiegtos ir pamokų metu aktyviai bei noriai naudojamos programos, anot mokytojų, padeda mokiniams lengviau įsisavinti žinias, mokymosi procesą padaro įdomesnį, dinamiškesnį, skatina mokinių domėjimąsi studijuojamu dalyku ir net padidina vaikų tarpusavio konkurenciją dėl geresnių mokymosi rezultatų.
44 priemonės – eksperimentinės
Jau visus mokslo metus tūkstančiai šalies mokinių pamokose gali naudotis teksto redagavimo programa „AbiWord“, priemone „Lietuvių kalbos bendrinė tartis“, modeliavimo programa fizikos laboratoriniams darbams „Crocodile Technology“, taip pat mokomuoju žaidimu pradinukams „Šaltinėlis“, elektroniniu lietuvių ir anglų kalbų žodynu „Alkonas“, dinaminės geometrijos ir „Pascal“ kalbos metodine medžiaga, Lietuvių etninės kultūros apžvalga, virtualiu Lietuvos atlasu, pirmąja interaktyviąja Lietuvos istorijos dalimi „Valstybingoji istorija“ ir kitomis programomis.
Anot ITC E. mokykla skyriaus metodininko Dainiaus Linausko, 44 pavadinimų mokomųjų kompiuterinių priemonių pernai nedideliais kiekiais nupirkta eksperimentavimui.
Iš pedagogų, sutikusių pamokų metu išbandyti naujų priemonių efektyvumą ir naudingumą, pateikto sąrašo atrinktos tinkamiausios. Po kelių mėnesių darbo su pasirinktomis priemonėmis pedagogai turės pateikti ITC išbandytos kompiuterinės programos vertinimą. Jeigu priemonė pedagogų bus įvertinta kaip naudinga ir tinkanti Lietuvos mokykloms, informacinių technologijų ekspertų komisija gali priimti sprendimą nupirkti ją visoms bendrojo lavinimo mokykloms.