Elektronika.lt
 2025 m. balandžio 19 d. Projektas | Reklama | Žinokite | Klausimai | Prisidėkite | Atsiliepimai | Kontaktai
Paieška portale
EN Facebook RSS

 Kas naujo  Katalogas  Parduotuvės  Forumas  Tinklaraščiai
 Pirmas puslapisSąrašas
 NaujienosSąrašas
 StraipsniaiSąrašas
 - Elektronika, technika
 - Kompiuterija
 - Telekomunikacijos
 - Įvykiai, visuomenė
 - Pažintiniai, įdomybės
 Vaizdo siužetaiSąrašas
 Nuolaidos, akcijosSąrašas
 Produktų apžvalgosSąrašas
 Naudingi patarimaiSąrašas
 Vykdomi projektaiSąrašas
 Schemų archyvasSąrašas
 Teorija, žinynaiSąrašas
 Nuorodų katalogai
 Įvairūs siuntiniai
 Bendravimas
 Skelbimai ir pasiūlymai
 Elektronikos remontas
 Robotų kūrėjų klubas
 RTN žurnalo archyvas






 Verta paskaityti
Balandžio 18 d. 20:20
Kompiuteriniai žaidimai jau tapo kasdienybės dalimi: ar tai naujos kartos pramoga, o gal blogis?
Balandžio 18 d. 17:27
KTU ekspertai: domenų varduose – švepluojama, lietuviška programinė įranga – nepageidaujama
Balandžio 18 d. 14:32
„Yukon Group“ žengia į gamtos stebėjimo rinką
Balandžio 18 d. 11:27
Saulės elektrinių galia dažnai viršija namų ūkių poreikius
Balandžio 18 d. 08:32
Verslo klasė elegancijos viršūnėje: Naujasis „A6 Sedan“
Balandžio 17 d. 20:32
Ruošiatės pietauti prie savo darbinio kompiuterio? Štai priežastys, kodėl to geriau nedaryti
Balandžio 17 d. 17:27
Kaune – svarbus žingsnis link puslaidininkių ateities: atidaryta KTU Lustų akademija
Balandžio 17 d. 14:29
Nauja „Telia“ IoT platforma: visa kontrolė – kliento rankose
Balandžio 17 d. 11:11
Elektromobiliams – 6000 prieigų, savivaldybėms – 36 mln. eurų
Balandžio 17 d. 08:03
Namų saugumo paslaptys: kodėl pasenusios apsaugos sistemos gali tapti ne tik problema, bet ir rizika jūsų ramybei
FS25 Tractors
Farming Simulator 25 Mods, FS25 Maps, FS25 Trucks
ETS2 Mods
ETS2 Trucks, ETS2 Bus, Euro Truck Simulator 2 Mods
FS22 Tractors
Farming Simulator 22 Mods, FS22 Maps, FS25 Mods
VAT calculator
VAT number check, What is VAT, How much is VAT
LEGO
Mänguköök, mudelautod, nukuvanker
FS25 Mods
FS25 Harvesters, FS25 Tractors Mods, FS25 Maps Mods
Dantų protezavimas
All on 4 implantai,
Endodontija mikroskopu,
Dantų implantacija
FS25 Mods
FS25 Maps, FS25 Cheats, FS25 Install Mods
FS25 Mods
Farming Simulator 25 Mods,
FS25 Maps
ATS Trailers
American Truck Simulator Mods, ATS Trucks, ATS Maps
Reklama
 Straipsniai » Įvykiai, visuomenė Dalintis | Spausdinti

Kaip užtikrinti žmogaus teisę į privatumą sparčiai vystantis dronų technologijoms?

Publikuota: 2025-04-14 14:40
Tematika: Įvykiai, visuomenė
Skirta: Profesionalams
Inf. šaltinis: Pranešimas žiniasklaidai

Bepiločiai orlaiviai (dronai) miestų danguje tampa vis dažnesniu reiškiniu. Technologinė pažanga suteikia galimybę fiksuoti vaizdus iš paukščio skrydžio. Visgi kartuauga ir visuomenės nerimas, ar neperžengiamos asmeninio privatumo ribos.

 Rodyti komentarus (0)
Įvertinimas:  1 2 3 4 5 

Bepiločiai orlaiviai (dronai) miestų danguje tampa vis dažnesniu reiškiniu. Technologinė pažanga suteikia galimybę fiksuoti vaizdus iš paukščio skrydžio. Visgi kartuauga ir visuomenės nerimas, ar neperžengiamos asmeninio privatumo ribos.

Mykolo Romerio universiteto (MRU) Teisės mokyklos doktorantas Deividas Kiršys savo disertacijoje „Komercinių bepiločių orlaivių naudojimas ir privatumo apsauga: teisiniai iššūkiai ir reguliavimo tobulinimo gairės“ tiria aktualų šiandienos visuomenei klausimą: kaip užtikrinti žmogaus teisę į privatumą sparčiai vystantis dronų technologijoms?

Asociatyvi pranešimo autorių pateikta nuotr.

Dronai virš galvų – ir virš įstatymų?

„Dronų technologijos ne tik atveria naujas galimybes verslui ir visuomenei, bet ir kelia iššūkių privatumo apsaugai“, – pastebi doktorantas.

Remdamasis Danielio Solove sukurta pažeidimų klasifikavimo sistema, tyrėjas identifikuoja šešias priežastis, kodėl stebėsena, pasitelkus dronus, iš esmės skiriasi nuo jau įprastos skaitmeninės stebėsenos, vykdomos per socialinius tinklus, išmaniuosius įrenginius.

„Tradiciškai stebėsena virtualioje erdvėje buvo labiau prognozuojama. Tačiau naudojant bepiločius orlaivius, stebėjimas realiame pasaulyje tampa daug agresyvesnis ir invazyvesnis“, – sako dokt. D. Kiršys.

Analizuodamas tarptautinį ir nacionalinį teisinį reguliavimą, mokslininkas vertina tiek civilinės aviacijos techninius standartus, tiek specifinius teisės aktus, taikomus bepiločių orlaivių veiklai. Dalis jų, pavyzdžiui, atstumo laikymosi ar duomenų kaupimo ribojimo taisyklės, – dažnai pernelyg bendros.

Kiti, tokie kaip privaloma dronų registracija, geografinio orientavimo ar duomenų linijos šifravimo sprendimai, teoriškai naudingi, bet „kol kas dar per menkai išvystyti, kad užtikrintų realią privatumo apsaugą“.

Ar sutikimas – pakankamas skydas privatumui apsaugoti?

Didelį dėmesį tyrime dokt. D. Kiršys skiria privatumo apsaugos per sutikimą principui. Nors šis modelis plačiai naudojamas tiek bendrojoje duomenų apsaugos teisėje, tiek specifiniuose bepiločių orlaivių reglamentuose, praktikoje jis dažnai nefunkcionalus.

„Viešose erdvėse gauti žmogaus sutikimą tiesiog sunku: dažnai – net fiziškai neįmanoma“, – dalinasi mokslininkas. Taigi sutikimas tampa per silpnu barjeru tarp individo ir nuolatinių stebėsenos technologijų, užtikrinant privatumą.

Dokt. D. Kiršio nuomone, „svarbu ieškoti kitų, iš anksto nustatytų, aiškių taisyklių, kurios padėtų apsaugoti asmens privatumą vis dažniau naudojant dronus kasdienybėje“.

Disertacijoje ginama aiški pozicija – bepiločiai orlaiviai yra radikali technologinė naujovė, kurios poveikis žmogaus privatumui yra daug stipresnis nei kitų šiuolaikinių stebėsenos formų. Jie veikia tyliai, nepastebimai, gali fiksuoti vaizdus įvairiais kampais, o kai kuriais atvejais net būti naudojami kaip ginklai. Tokios technologinės dronų savybės, pasak MRU doktoranto, reikalauja ne įprasto, o visiškai naujo teisinio požiūrio.

Alternatyva: reikalingas lankstumas ir ilgalaikė vizija

MRU tyrėjas siūlo kurti lankstų ir į ateitį orientuotą reguliavimą, kuris ne tik reaguotų į šiandienos iššūkius, bet ir numatytų būsimus pavojus. Ypač svarbu užtikrinti pusiausvyrą tarp technologijų plėtros ir visuomenės saugumo. Dokt. D. Kiršio nuomone, tik suderinus šiuos du polius galima kurti pažangią ir teisiškai saugią aplinką.

Svarbu stiprinti Europos Sąjungos lygmens reguliavimą, kad jis būtų aiškesnis, labiau koordinuotas ir pritaikytas prie skirtingų šalių aplinkybių. Tokia strategija, anot mokslininko, padėtų išvengti teisinių spragų ir užtikrintų žmogaus teisių apsaugą visoje Europoje.

Disertacijoje siūloma spręsti šiuos iššūkius vadovaujantis ribų valdymo teorija, kuri padėtų aiškiau apibrėžti, kuriose viešosiose erdvėse stebėsena būtų leidžiama, kuriose – draudžiama ar ribojama. Tai, pasak dokt. D. Kiršio, galėtų padėti „subalansuoti technologinę pažangą ir konstituciškai saugomą teisę į privatų gyvenimą“.

„Šie atradimai ne tik išryškina esamus trūkumus, bet ir pateikia pagrindą naujam reguliavimo modeliui. Tai tarsi mokslinės diskusijos pradžia problemai, kurios sprendimo gali prireikti tik po 10-20 metų“, – sako dokt. D. Kiršys.

Ateities miestai, ateities grėsmės

Mokslininkas primena, kad panašūs vėlavimai jau matyti automobilių reguliavimo istorijoje. Intensyvus eismas egzistavo nuo XIX a. pabaigos, tačiau kelių eismo taisyklės imtos formuoti tik XX a. trečiajame dešimtmetyje.

Taigi ir su komercinių bepiločių orlaivių naudojimu didžiausias privatumo iššūkis, pasak tyrėjo, dar laukia ateityje. Tada, kai dronai taps išmaniųjų miestų infrastruktūros dalimi.

„Tai bus etapas, kai maži, nepastebimi dronai, aprūpinti jutikliais ir dirbtinio intelekto algoritmais, nuolat skraidys virš miestų ir rinks duomenis apie viską – nuo oro kokybės iki žmonių judėjimo maršrutų“, – įspėja dokt. D. Kiršys.

Tokių technologijų diegimas gali lemti teisines kolizijas, o savivaldybės susidurti su padidėjusia rizika dėl žmogaus teisių pažeidimų.

Norintys sužinoti daugiau, 2025 m. balandžio 28 d. 13 val. kviečiami į disertacijos gynimą, kuris vyks MRU I-414 aud., Ateities g. 20, Vilnius.

Tekstą parengė Mokslo ir inovacijų centro komunikacijos vadybininkė Laura Stankūnė




Draudžiama platinti, skelbti, kopijuoti
informaciją su nurodyta autoriaus teisių žyma be redakcijos sutikimo.

Global electronic components distributor – Allicdata Electronics

Electronic component supply – „Eurodis Electronics“

LOKMITA – įvairi matavimo, testavimo, analizės ir litavimo produkcija

Full feature custom PCB prototype service

Sveiki ir ekologiški maisto produktai

Mokslo festivalis „Erdvėlaivis Žemė

LTV.LT - lietuviškų tinklalapių vitrina

„Konstanta 42“

„Mokslo sriuba“

www.matuok.lt - Interneto spartos matavimo sistema

www.esaugumas.lt – apsaugok savo kompiuterį!

PriedaiMobiliems.lt – telefonų priedai ir aksesuarai

Draugiškas internetas


Reklama
‡ 1999–2025 © Elektronika.lt | Autoriaus teisės | Privatumo politika | Atsakomybės ribojimas | Reklama | Turinys | Kontaktai LTV.LT - lietuviškų tinklalapių vitrina Valid XHTML 1.0!
Script hook v, Openiv, Menyoo
gta5mod.net
„MokslasPlius“ – mokslui skirtų svetainių portalas
www.mokslasplius.lt
Optical filters, UV optics, electro optical crystals
www.eksmaoptics.com
LTV.LT – lietuviškų tinklalapių vitrina
www.ltv.lt/technologijos/
Elektroninių parduotuvių optimizavimas „Google“ paieškos sistemai
www.seospiders.lt
FS22 mods, Farming simulator 22 mods,
FS22 maps

fs22.com
Reklama


Reklama