Bendrasis gaminių saugos reglamentas – BGSR – šiuo metu e. komercijai reikšmingiausias Europos Sąjungos (ES) paskelbtas reguliavimas nuo BDAR laikų. Kol kas informacijos apie ją viešojoje erdvėje nėra tiek daug, kaip norėtųsi, o tai rodo, kad e. verslas, kuriam ir svarbios naujos taisyklės, žino per mažai šia tema.
Asociatyvi „Pixabay“ nuotr.
Kodėl BGSR yra svarbus?
Nuo šių metų gruodžio 13 d. visi produktai, įvežami į ES rinką, privalės atitikti naujojo reglamento reikalavimus. Į naują reguliavimo erą įžengėme prieš šešerius metus. BDAR bei BGSR yra pirmieji teisės aktai, kurių įvaduose aiškiai pažymima, jog jie įvedami atsižvelgiant į pokyčius, susijusius su e. prekyba.
„Direktyvas keičia reglamentai. Iki atsirandant BDAR turėjome teisės aktų, reguliuojančių duomenų saugą, tačiau už jų pažeidimą nebuvo taikomos milžiniškos baudos. Direktyvos vykdymo priežiūra yra tik šalies, kurioje ji galioja, atsakomybė. Be to, visos ES šalys ją įgyvendinti gali skirtingai, kaip priimtina jose. Dėl direktyvų taikymo verslai, prekiaujantys skirtingose šalyse, susiduria su gausybe iššūkių, pavyzdžiui, PVM taikymo. Tuo tarpu, reglamentus prižiūri ES institucijos, jie veikia plačiai, tiesiogiai ir taikomi bendrai“, – teigia advokatų kontoros „CEE Attorneys“ partneris Rytis Rudzinskas.
Ekspertas priduria, kad naujasis reglamentas priimtas vietoje senojo, įsigaliojusio 2001 m.. Esminės BGSR naujovės yra keturios. Pirma – aiškesnis ekonominių operatorių sąvokos ir atsakomybių apibrėžimas. Antra – nauji techninės dokumentacijos reikalavimai. Trečia – taisyklės virtualioms prekyvietėms. Ir ketvirta – detalesni produkto saugumo vertinimo reikalavimai.
Ekonominiais operatoriais laikomi visi subjektai ir objektai, kurie dalyvauja grandinėje nuo produkto gamybos iki vartotojo. Viena didžiausių atsakomybių krenta ant virtualių prekyviečių pečių. Nuo gruodžio jos privalės užtikrinti, kad į rinką nepatektų bendrų saugumo nuostatų neatitinkantys produktai. Paprastai tariant, daugybė įmonių privalo iš naujo patikrinti ir pritaikyti visą savo produkciją arba nutraukti verslą.
Europos Parlamento tikslas nėra sunaikinti verslus, o pagaliau sureguliuoti visą šią sritį. Nepriklausomai nuo verslo dydžio ar krypties, visiems bus taikomos vienodos taisyklės.
Ką BGSR reiškia e. verslui?
„Šis reglamentas bus taikomas visiems su retomis išimtimis. Jo išvengs vaistų, maisto, produktų, produktų, turinčių specialų reguliavimą, pavyzdžiui, medicininių prietaisų ir keletas kitų sektorių. Taip pat prekeiviams, kurie įsteigti ne ES, bus taikomas naujas reikalavimas – jie negalės vykdyti prekybos sąjungoje, jeigu neturės atstovo arba neįsteigs savo filialo ES teritorijoje. Paprastai sakant, nuo gruodžio visi prekeiviai, kurie prekiaus ne ES pagamintomis ir ne iš autorizuoto ES atstovo įgytomis prekėmis, teisiškai bus laikomi gamintojais ir turės papildomų pareigų bei atsakomybių. Tai reiškia – užtikrinti saugumą, tinkamą pakuotės ženklinimą, įspėjimus ir instrukcijas, nurodyti ES gamintoją ar jo atstovą, garantuoti gaminio atsekamumą (serijos numerį ir panašiai) vietoje tikrojo gamintojo, iš kurio buvo įsigytos prekės“, – sako R. Rudzinskas.
Taip pat gamintojas (arba prekeivis ne ES pagamintomis prekėmis) atsakingas už gaminio rizikos vertinimą, techninės bylos parengimą, pranešimą apie saugos pažeidimo incidentus bei atitikties procesų įdiegimą ir įvykdymą.
Nors iš pradžių pokyčiai gali būti gąsdinantys, prekybininkai turėtų imtis kelių žingsnių, kad procesas taptų paprastesnis ir įgyvendinamas. Pirmiausia – peržiūrėti prekių portfelius ir atskirti, kurie tiekėjai užtikrins atitiktį patys, o kurių imtis reikės jums. Būtų paprasčiausia nebedirbti su gamintojais, kurie negeba to padaryti, tačiau ne visada tai – tinkamiausia išeitis. Antra – atskyrus gaminius atlikti jų rizikos veiksnių vertinimą ir sukurti techninės informacijos bylas. Trečia – įvertinti turimus ir, jei reikia, pakeisti pakuotės ženklus (privalomi įspėjimai, gamintojo informacija, atsekimo duomenys). Ženklinimas yra pirmasis indikatorius, ar prekeivis – patikimas. Patyręs pareigūnas, neradęs vieno ženkliuko ant pakuotės, sustabdys visą įmonės siuntą, kad ir kokio dydžio ji būtų.
Kokie pokyčiai laukia e. komercijos?
Ekspertas atkreipia dėmesį, kad po naujojo reglamento įsigaliojimo pokyčiai laukia ir visos e. komercijos ekosistemos. Prekyvietėms bus išplėstos pareigos užtikrinti produkto saugumo atitiktį. Nors didžiosios kompanijos jau informavo apie tai savo klientus, kurį laiką bus galima tikėtis chaoso ir nenuoseklumo. Turėtų sugriežtėti reikalavimai ir būti labiau kontroliuojami pardavėjai. Bus leista išparduoti senus turimus produktus, tačiau nauji priimami tik atitinkantys BGSR reikalavimus. Galiausiai, ne ES įsikūrusiems prekeiviams taps žymiai sunkiau prekiauti. Tai reiškia didelį naujų galimybių langą Lietuvos prekybininkams, nes su sunkumais susidurs, pavyzdžiui, prekeiviai iš tokios didžiulės rinkos, kaip Kinija.
„Nereikėtų nustebti, kad naujasis reglamentas bus taikomas ir panaudotiems gaminiams, pavyzdžiui, drabužiams, baldams ir panašiai. Keisis dokumentacijos reikalavimas logistikos sektoriuje, dirbančiame su importu. Bus pakeista pačių produktų atrankos specifika. Vartotojams bus paprasčiau pasiskųsti kontroliuojančioms institucijoms, nes visus prekeivius reguliuos bendrai. Ir, žinoma, už reglamento nevykdymą lauks baudos ir kitos bausmės, kurių dydžiai dar nėra paskelbti. Taip pat prekeiviams nustatyta pareiga teikti informaciją priežiūros institucijoms“, – tvirtina „CEE Attorneys“ partneris.