Siekdami skatinti jaunimą domėtis dirbtinio intelekto (DI) technologijomis ir jų panaudojimu įvairiose srityse, Nacionalinės švietimo agentūros „EdTech“ centras kartu su Lietuvos dirbtinio intelekto asociacija ir Lietuvos moksleivių sąjunga parengė moksleiviams skirtą šešių laidų ciklą „AI_biblioteka“, rašoma „EdTech“ centro pranešime žiniasklaidai.
DI pamokos filmavimas / Pranešimo žiniasklaidai autorių nuotr.
Edukacinėse laidose ekspertai kalba apie DI panaudojimo galimybes, šios inovacijos vystymąsi, etiką, ateities profesijas. Tikimasi, kad šios laidos taip pat taps pagalbine metodine medžiaga informatikos dalyko mokytojams.
„Manau, kad jos bus įdomios ir naudingos ne tik vyresniųjų klasių mokiniams ir mokytojams. Peržiūrėjus laidas galima susidaryti išsamų įspūdį, kaip vystėsi DI ir kokių galimybių jis mums suteiks ateityje“, – sako „EdTech“ centro vadovė Indrė Šuolienė.
Laidas bus galima peržiūrėti Nacionalinės švietimo agenturos „Youtube“ paskyroje ir LRT „Mediatekoje“.
Laidas, kurios sudarytos iš edukacinės dalies ir tinklalaidės, veda studentės Meida Kvedaraitė, Liepa Eva Mickevičiūtė, 11 klasės mokinys Ridas Urbonavičius ir Lietuvos dirbtinio intelekto asociacijos valdybos pirmininkas Deividas Matačiūnas. Pastarojo teigimu, DI vis sparčiau skverbiasi į mūsų kasdienybę ir įvairias sritis, todėl žinios apie šią technologiją ir gebėjimas tikslingai ją panaudoti yra svarbūs tiek šalies jaunimui, tiek mokytojams.
„Žinios apie DI gali atverti daugiau galimybių darbo rinkoje, skatina kūrybiškumą ir inovacijas, leidžia kritiškai vertinti ir efektyviai naudoti duomenis priimant sprendimus. Be to, supratimas apie DI padeda suvokti su šia inovacija susijusias etines dilemas ir skatina atsakingai ja naudotis. O mokytojai, turintys žinių apie DI, gali pagerinti mokymosi procesą bei savo darbo efektyvumą. Esu įsitikinęs, kad peržiūrėję visas „AI_bibliotekos“ serijas tiek mokiniai, tiek mokytojai galės žengti tvirtą žingsnį savo kelionėje šioje nuostabioje srityje“, – sako D. Matačiūnas.
Svarbu ne tik žinoti, bet ir suprasti
Anot eksperto, dauguma žmonių, nors ir supranta DI galimybes, nežino, kaip jas tinkamai išnaudoti. Tuo metu moksleiviams DI gali tapti puikiu pagalbininku mokantis, nes jis geba prisitaikyti prie individualių poreikių: išsiaiškinti besimokančiojo silpnybes, stiprybes ir būdus, kaip efektyviausiai pasiekti rezultatų.
„Pastebime, kad vis daugiau žmonių domisi DI galimybėmis, tačiau ne visi žino, kaip efektyviai jas išnaudoti. Manau, viena pagrindinių priežasčių – mokomosios medžiagos, kuri padėtų geriau suprasti, kaip veikia DI įrankiai, kokios yra jų panaudojimo galimybės ir grėsmės, trūkumas“, – dalijasi D. Matačiūnas.
Būtent šią spragą – mokomosios medžiagos apie DI trūkumą – ir siekia užpildyti „EdTech“ centras, Lietuvos dirbtinio intelekto asociacija ir Lietuvos moksleivių sąjunga. Laidose kalbinami DI bei duomenų mokslo sričių profesionalai, kurie dalijasi savo įžvalgomis apie DI vystymąsi, panaudojimo galimybes dabar ir ateityje. Laidose taip pat diskutuojama apie DI etiką, kompiuterinių žaidimų įtaką suvokiant DI, saugių sprendimų kūrimą, ateities profesijas ir šios inovacijos įtaką kūrybiškumui.
Laidų pašnekovai – įvairiausių sričių specialistai, savo darbe ir kasdienybėje taikantys DI įrankius. Tarp jų – „Lapsi Health“ partnerysčių vadovė Amit Goldman, Pažinimo mokslų ir dirbtinio intelekto katedros tyrėja Julija Vaitonytė, Mykolo Romerio universiteto profesorius ir Lietuvos dirbtinio intelekto asociacijos valdybos narys dr. Paulius Pakutinskas, Lietuvos dirbtinio intelekto asociacijos prezidentas Dovydas Čeilutka, Lietuvos dirbtinio intelekto asociacijos valdybos narys ir Vytauto Didžiojo universiteto profesorius Tomas Krilavičius, Lietuvos dirbtinio intelekto asociacijos valdybos narė Karolina Griciūnė ir dirbtinio intelekto specialistas, „GameDu“ įkūrėjas Mantas Puida.
Laidoje – ne tik apie DI panaudojimo galimybes, bet ir rizikas
M. Puida teigia besinaudojantis ne vienu DI įrankiu – nuo „ChatGPT“, „Gemini“ iki „Midjourney“, „StableDiffusion“, ir kitų. Vis dėlto epizode ekspertas kalbės ne tik apie DI suteikiamus pranašumus, bet ir keliamus pavojus.
„Svarbu suprasti, kad DI padeda būti produktyviems ne tik gera, bet ir bloga linkintiems žmonėms. Nors DI kūrėjai stengiasi įdiegti tam tikrą moralės kodeksą, vis dėlto kol kas jo sėkmė yra ribota. Kita vertus, bandydami susikurti per daug reguliavimų europiečiai rizikuoja DI kūrimo ir jo taikymo srityse atsilikti nuo viso pasaulio. Bet kuriuo atveju pažinti ir suprasti DI įrankius yra būtina – tai padės ne tik geriau suprasti jų teikiamą naudą, rizikas ir pavojus, bet ir pasistiebti visa galva aukščiau profesinėse ir kūrybinėse veiklose“, – nuomone dalijasi M. Puida.
Jam pritaria ir L. E. Mickevičiūtė, viena „AI_bibliotekos“ vedėjų. Studentės teigimu, naudojantis DI įrankiais privaloma išlikti budriems.
„Kaip ir dauguma dalykų gyvenime, taip ir DI turi dvi medalio puses: jis gali mums padėti, palengvinti įvairius procesus, ugdyti kūrybiškumą, tačiau taip pat manipuliuoti, o nemokant kokybiškai naudotis jo suteikiamomis galimybėmis, ir atimti visus prieš tai minėtus pliusus. Reikia nepamiršti, kad DI yra tik pagalbinis įrankis, juo nereikia piktnaudžiauti, naudojantis būtina išlikti budriems – būtent todėl svarbu plėsti žinias apie šią sparčiai tobulėjančią ir plintančią technologiją“, – pasakoja studentė.
Anot jos, didelė dalis jaunimo, nors ir naudoja įvairias DI technologijas, patys to nesupranta. Pavyzdžiui, telefonai, atrakinami su veido ar piršto atspaudo atpažinimo funkcija, yra DI pavyzdys, ir tai rodo, kad DI tapo kasdienybės norma, kurią retai kas kvestionuoja.
Viena iš laidų ciklo pašnekovių A. Goldman išskyrė penkias dirbtinio intelekto rizikas: besikeičiančią darbo rinką, metodus, kurie gali būti panaudoti priešinant žmones ir kuriant propagandą, asmens duomenų saugą, atsakomybę ir jos nebuvimą, „ChatGPT“ pateikiamos informacijos netikslumą.
„ChatGPT haliucinuoja, nes jo pateikiamas atsakymas nėra paremtas mokslu, o informacija, kurią tu jam „sudedi“. Todėl yra labai svarbu teisingai atrinkti šaltinius, kurių duomenimis „maitinsime“ dirbtinio intelekto programas, – sakė ji. – Visuomet reikia pasverti naudą ir rizikas. Jei dirbtinis intelektas mus gali paversti superžmonėmis, supergydytojais, superrašytojais ir taip toliau, tuomet nauda tikrai nusveria rizikas. Bet čia būtinas teisingas reguliavimas, saugikliai“.
Naudinga ne tik moksleiviams ir mokytojams
„Šis laidų ciklas kupinas naudingos informacijos, jame kartais sunkiai suprantami terminai ar DI veiksniai pateikiami taip, kad juos suprastų kiekvienas. Viliuosi, kad jaunimas, peržiūrėjęs šią laidą, ir toliau gilinsis į temą, aprėpiančią vis daugiau mūsų gyvenimo sričių“, – sako L. E. Mickevičiūtė. Ji teigia, kad, nors laidos visų pirma yra skirtos vyresniųjų klasių mokiniams, studentams ir mokytojams, jų turinys turėtų sudominti ir kitą smalsiąją visuomenės dalį, siekiančią gauti daugiau informacijos apie DI įrankių galimybes.
Visas šešias laidas, kurių trukmė – 30 min., žiūrovai jau gali rasti Nacionalinės švietimo agentūros „Youtube“ kanale.