Politikai ir elektros tiekėjai tikino, kad vadinamasis elektros rinkos liberalizavimas, kai galima rinktis nepriklausomą tiekėją, gyventojams bus naudingas. Esą dėl konkurencijos jiems bus siūloma pigesnė elektra.
Tačiau susigundę tokiais pažadais ir investavę į naują namų įrangą, dabar gyventojai susiduria su kitokia realybe. Kai kurie tiekėjai vienašališkai keičia neterminuotas sutartis, dėl ko gyventojai turės mokėti gerokai daugiau, nei planavo.
Asociatyvi „Pixabay“ nuotr.
Už elektrą turės mokėti 7 kartus daugiau
Tuo galėjo įsitikinti portalo tv3.lt skaitytojas Mantas. Jis pasakojo su bendrove „Enefit“ sutartį sudaręs 2022 m. rugsėjį, o elektrą pradėjęs vartoti tų pačių metų spalį.
„Sąlygos paprastos: valandinė rinkos kaina, sutartis neterminuota, 2,99 euro mėnesinis mokestis ir daugiau jokių mokesčių tiekėjui. Mokėjome 2,99 euro nepriklausomai, kiek elektros suvartojome.
Turėdami tokias sąlygas ir galėdami lanksčiai planuoti savo išlaidas, pasikeitėme šildymo katilą iš dujinio į oras / vanduo, įsirengėme saulės jėgainę“, – pasakojo skaitytojas.
Tačiau šiomis dienomis jis gavo laišką iš „Enefit“, kad jie keičia plano „laisvas“ kainodarą. Dėl to nuo šių metų kovo 1 d. vietoje mokėtų 2,99 Eur/mėn. teks mokėti 2 Eur/mėn., plius 1,6 ct/kwh.
„Įdomu tai, kad „Enefit“, sudarius su jais sutartį, neatsiunčia pačios sutarties. Sąlygas pasitikrinti galime internetu. Šiandien pasitikrinus bendrąsias sąlygas paaiškėjo, kad jos yra 2023-08-11 d.
Sutartį pasirašėme 2022 m. rugsėjį, todėl akivaizdu, kas jos jau buvo vienašališkai keistos ir turbūt taip buvo sudarytos sąlygos keisti esamų klientų, turinčių neterminuotas sutartis, specialiąsias sąlygas, t. y. planus ar jų kainodarą“, – svarstė Mantas ir klausė, ar įmonė elgiasi teisėtai.
Anot jo, būtų suprantama, jei tiekėjas būtų priverstas didinti kainą, nes didėja jo kažkokios sąnaudos.
„Bet čia tiekėjas yra tiesiog tarpininkas, kurio darbas – užsidėti savo maržą ir be kurio apskritai būtų galima apsieiti, jei ne „liberalizavimas“, kurio dėka tas tarpininkas tapo privalomu.
Mes šaltuoju metų laiku elektros nuperkame vidutiniškai apie 2,5 MWh per mėnesį (čia kartais pakūrenant židinį). Nesunku paskaičiuoti, kad per metus anksčiau tiekėjui sumokėdavome 35,88 euro. Nuo kovo 1-osios būsime priversti mokėti ~264 Eur/metus. Už nieką. Už tai, kad jie mums išrašo sąskaitą“, – daugiau kaip 7 kartus didėsiančia sąskaita už elektrą piktinosi skaitytojas.
Pasak jo, blogiausia tai, kad tokioje oligopolinėje rinkoje visų tiekėjų pasiūlymai yra panašūs. Esą rinka kvepia karteliu, todėl nėra iš ko rinktis.
„Ar energetikos ministerija nemato akivaizdžių vartotojų teisių pažeidinėjimų ir to, kad „liberalizavimas“ iš esmės yra visiška nesąmonė, nepavykęs projektas ir ne tik visi vartotojai, bet ir valstybė nuo to tik nukenčia?“ – retoriškai klausė skaitytojas.
Brangina, kad būtų skaidriau
„Enefit“ privačių klientų segmento vadovas Julius Areška tikino, kad paslaugų branginimo tikslas yra siekis skaidrinti kainodarą bei nuosekliai gerinti teikiamų paslaugų kokybę.
Vadovo teigimu, net jeigu kai kuriems gyventojams teks mokėti 7 kartus daugiau, „daliai klientų tai reikš netgi sumažėjusias sąskaitas už elektrą“.
„Neterminuotos sutartys paprasčiausiai negalėtų visą sutarties galiojimo laikotarpį išlikti nepakitusios, nes joms, kaip ir bet kokio kito sektoriaus neterminuotoms sutartims, įtaką daro infliacija, kylantis darbo užmokestis, investicijos į išmaniąsias technologijas ar kitus sprendimus, užtikrinančius geresnę aptarnavimo kokybę“, – komentavo J. Areška.
Pasak jo, svarbu suprasti, kad klientams, turintiems neterminuotas kintamos sutartis, pagrindinė kainos dedamoji šiuo atveju yra biržos kaina.
„Įprastai ji ir valstybės reguliuojama dalis sudaro apie 90 proc. galutinės kainos. Atitinkamai mūsų kaina sudaro likusius kelis procentus galutinėje kliento sąskaitoje už elektrą“, – aiškino „Enefit“ atstovas.
Anot jo, šis pokytis neturės jokios įtakos klientams, pasirašiusiems terminuotas sutartis ir konkrečiam laikui fiksavusiems elektros kainas.
„Vis dėlto, jei klientai nepritartų šiam pokyčiui – situaciją kiekvienu atveju vertinsime individualiai siekiant rasti abipusiai tinkamiausią sprendimą.
Nesutikus, klientai gali nutraukti sutartį be papildomų mokesčių, tačiau tikime, kad pokytis atitinka rinkos siūlymus – tuo įsitikins kiekvienas pasilyginęs rinkos dalyvių kainodarą“, – žadėjo J. Areška.
Jis tikino, kad detalią informaciją apie sutarties pokyčius kiekvienam klientui bendrovė siunčia asmeniškai el. paštu.
Kada leidžiama keisti sutartį
Valstybinė energetikos reguliavimo taryba (VERT) aiškina, kad elektros tiekimo sutartyje šalys gali susitarti, kad tiekėjas turės teisę keisti sutarties sąlygas, pvz. fiksuotos kainos dydį, vienašališkai esant tam tikriems aiškiai išdėstytiems pagrindams.
Jeigu sutartyje numatyta tik teisė keisti sutarties sąlygas vienašališkai, bet nenurodyti keitimo pagrindai – sąlyga gali būti teisės aktuose nustatyta tvarka pripažinta nesąžininga.
Tuo atveju, jei sutartyje sutarties sąlygų vienašališkas keitimas nėra aptartas, sutarties sąlyga gali būti keičiama tik šalių susitarimu arba teismo sprendimu.
„Elektros energetikos įstatyme nurodyta, kad vartotojai turi būti raštu ir (ar) elektroninių ryšių priemonėmis informuojami apie elektros energetikos įmonės ketinimą pakeisti sutarties sąlygas.
Teikiant informaciją apie šį ketinimą turi būti pranešama apie vartotojų teisę nepritarti sutarties sąlygų pakeitimui ir, vartotojui neišreiškus savo valios dėl energetikos įmonės siūlomų sutarties sąlygų pakeitimo, sutartis laikoma nepakeista“, – nurodo VERT.
Tiesa, „Enefit“ sutarčių bendrosiose sąlygose numatoma:
„Tiekėjas turi teisę vienašališkai (išskyrus Sutarties kainą) keisti Sutarties sąlygas ir (ar) nustatyti naujas, jei tai lemia objektyviai pateisinamos priežastys, įskaitant, bet neapsiribojant, jei tai reikalinga dėl pasikeitusių elektros tiekimą reglamentuojančių teisės aktų ar tokių teisės taikymo praktikos, esminių pasikeitimų elektros tiekimo srityje ar dėl konkrečių prekių, papildomų ar geresnių galimybių vartotojams naudotis prekėmis ar paslaugomis sukūrimo.“