Vartotojai visame pasaulyje patys randa juos dominančią informaciją ir skiria vis mažiau dėmesio tradicinei žiniasklaidai. Tai rodo informacinių technologijų kompanijos IBM užsakymu atliktas pasaulinis vartotojų naudojimosi skaitmeninėmis technologijomis įpročių tyrimas (angl. Survey of consumer digital media and entertainment habits).
Tyrimo rezultatai parodė, kad žmonių pramogoms internete skiriamas laikas per pastaruosius metus smarkiai išaugo, o virtualios pramogos žmonių jau vertinamos kaip rimta atsvara televizijai. Tai verčia tradicinę žiniasklaidą ieškoti kitokių informacijos pateikimo formų.
19 proc. apklaustųjų teigė kasdien internete pramogauja ir dirba 6 valandas, o tuo tarpu televizijai tiek laiko skiria tik 9 proc. žmonių. Dar 60 proc. respondentų internetui ir kitoms virtualioms pramogoms kasdien skiria iki 4 valandų (televizijos programoms tiek laiko kiekvieną dieną skiria 66 proc. žmonių).
Ekspertų vertinimu, šios tendencijos atspindi informacinių technologijų (IT) vystymosi paskatintus visuomenės pokyčius. Internete vartotojai randa naują, patikimą, įvairias nuomones atspindinčią informaciją, o asmeniniai kompiuteriai, mobilieji telefonai ir kita panaši įranga jau leidžia žmonėms patiems dalyvauti kuriant žinias ir naujienas.
Be to, virtualios pramogos vis dažniau atlieka ir tam tikrą socializacijos funkciją. Technologijos leidžia žmonėms lengvai tapti atskirų bendruomenių (pavyzdžiui, kuriamų pagal pomėgius) dalimi.
Būtent todėl vis daugiau vartotojų kaip pramogų ir informacijos šaltinį renkasi internetą, o ne tradicinės žiniasklaidos jau suformuotą informaciją, ne visuomet atitinkančią individualius poreikius. Tai atspindi ir spartus, palyginti su reklama kitose žiniasklaidos priemonėse, virtualios reklamos apimčių didėjimas pastaruoju metu.
83 proc. apklaustų žmonių teigė naudojęsi ar artimiausiu metu naudosiąsi asmeninius kompiuterius filmams žiūrėti, o beveik pusė (43 proc.) vartotojų filmus žiūrėjo ar artimiausiu metu tai darys, naudodamiesi mobiliaisiais telefonais.
IBM prognozuoja, kad visi šie pokyčiai jau artimiausiu metu turės didėlės įtakos reklamos agentūrų, kabelinės televizijos tiekėjų, leidybos įmonių veiklos pobūdžiui. Reklamos specialistai turės vis daugiau dėmesio skirti vartotojų elgsenos prognozėms, kabelinės TV tiekėjai transformuosis į namų ūkiams skirtus informacinius portalus, o tradicinė žiniasklaida ir leidybos įmonės bus priverstos ieškoti naujų formatų.
Individualios informacijos ir pramogų poreikį ir IT teikiamas galimybes tokias pramogas rinktis parodo ir kiti tyrimo rezultatai: 23 proc. respondentų teigė internete įsigyjantys muzikos įrašus, 7 proc. – vaizdo medžiagą mobiliajam telefonui, 11 proc. – nuolat prenumeruojantys pramogas, skirtas asmeniniams kompiuteriams.
Nors ekspertai pabrėžia, kad e. pramogų – muzikos, kino, žaidimų – rinka dar yra palyginti maža, jos vartotojų skaičius sparčiai auga. Šių paslaugų lankstumas ir individualumas yra pagrindinis jų pranašumas prieš tradicinį pramogų verslą.
Tyrime taip pat teigiama, kad internetas tampa populiariausiu jaunų žmonių informacijos šaltiniu. Dauguma apklausoje dalyvavusių 17–34 metų žmonių pagrindine pramogų ir informacijos priemone nurodė ne televizorių, o kompiuterį ir mobilųjį telefoną.
Apklausoje dalyvavo vartotojai iš 2400 namų ūkių JAV, Didžiojoje Britanijoje, Vokietijoje, Japonijoje ir Australijoje.
Televizijos žiūrimumo pokyčiai
Skaitmeninius vaizdo įrašymo įrenginius (angl. DVR – Digital Video Recorder) naudoja 24 proc. amerikiečių. Maždaug pusė TV programų žiūrimos ne tiesiogiai, o jas įsirašius (Australijoje šis skaičius tik 25 proc.). Didžiojoje Britanijoje DVR įrenginiai yra mažiau populiarūs – dukart daugiau respondentų teigė naudojantys vadinamąją vaizdo pagal pareikalavimą (video on demand) sistemą, leidžiančią žiūrėti TV programą ar įsigyti norimą filmą internetu.
Interneto turinio tendencijos
Vartotojai vis labiau teikia pirmenybę vaizdo ir kito visuotinio turinio svetainėms (angl. video or social networking sites). Daugiausia prie tokių svetainių turinio prisideda australai – 36 proc. jų teigia aktyviai dalyvaujantys įvairių e. bendruomenių veikloje, o 9 proc. nuolat teikia vaizdo medžiagą įvairioms svetainėms. 9 proc. apklaustų vokiečių ir 7 proc. amerikiečių teigė bent kartą visuotinio turinio svetainėje pasidaliję informacija su kitais vartotojais. 58 proc. visų apklaustųjų teigė tai darę ne dėl finansinio atlygio, o savo malonumui. 26 proc. JAV vartotojų teigė naudojantys apsikeitimo duomenimis programas.
Mobiliojo ryšio informacijos tendencijos
Beveik trečdalis apklaustų britų vartotojų teigė mažiau žiūrintys televizorių, nes pageidaujamas laidas vėliau peržiūri kompiuteryje ar mobiliojo ryšio aparate. 18 proc. respondentų teigė, kad televizorių žiūri tik šiek tiek mažiau, 8 proc. – kad gerokai mažiau, o 4 proc. vartotojų prisipažino televizoriaus nebežiūrintys visai. 23 proc. apklaustų žmonių Vokietijoje teigė dažniau savo kompiuteriuose ar telefonuose žiūrintys kitų vartotojų atsiųstą medžiagą, 21 proc. – reportažus ir reklamas.