Viena iš didžiausių šalyje telekomunikacijų bendrovių keičia dalį mokėjimo planų. Jos klientai piktinasi, kad už tą pačią paslaugą netrukus turės mokėti per 20 proc. brangiau. Bendrovės atstovai tikina, kad kintant poreikiams leidžiami nauji, patobulinti planai, o senieji palaipsniui naikinami.
Asociatyvi „Pixabay“ nuotr.
Ryšių reguliavimo tarnyba pripažįsta, kad telekomunikacijų paslaugų tiekėjai gali vienašališkai pakeisti esamas sutartis, jei tinkamai apie tai įspėja ir informuoja klientus.
Tarnybos teigimu, paslaugų teikėjai negali atsiųsti sąskaitos už pabrangintas paslaugas, jei klientas su tuo nesutiko. T. y. pakilus kainoms klientas turi būti apie tai informuotas ne vėliau kaip prieš mėnesį.
Nesupranta, kodėl turi mokėti daugiau
Pastaruoju metu ryšių operatoriai klientams siunčia laiškus ir žinutes, įspėdami, kad artimiausiu metu gerokai pabrangins savo paslaugas.
Tokių įspėjimų gavo ir vilnietis Tomas (tikras vardas ir pavardė redakcijai žinomi), besinaudojantis „Telia“ internetu.
Neseniai iš šio tiekėjo jis gavo laišką, kuriame pranešama, kad mėnesinis mokestis už internetą didinamas nuo 11,54 euro iki 13,90 euro, t. y. daugiau kaip 20 proc.
„Tikimės, jog suprasite, kad senus planus ir sąlygas taip pat turime kas keletą metų atnaujinti. Šiuo metu keičiame ir jūsų turimą namų interneto planą – jo kaina nežymiai didėja, tačiau pridedame papildomų verčių ir naudų“, – rašoma laiške.
Vilnietis tikina, kad jam jokių papildomų verčių ir naudų nereikia – jis jų neprašęs, o internetas visada buvęs toks pats – iki 100 Mbps. Tad nesupranta, kodėl turi mokėti daugiau.
„Kiekvienais metais ryšių bendrovės fiksuoja vis didesnius pelnus ir, nepaisant to, iš klientų nori nuplėšti dar daugiau pinigų. „Telia“ internetą naudoju jau daugiau nei 10 metų. Ir jau turbūt trečią kartą jie vienašališkai kelia kainas.
Ir visą laiką tas pats: atseit siūlo daugiau ir geresnės kokybės paslaugų, bet realiai mano interneto greitis nė kiek nepasikeitė, o gal ir sumažėjo dėl vadinamojo dalijimo koeficiento, kai tas pats srautas dalijamas didesniam kiekiui klientų“, – pasakojo Tomas.
Jis piktinosi, kad „Telia“ taip elgiasi su ilgamečiais klientais:
„Juk per visą laiką sumokėjau jiems už paslaugas kelis tūkstančius eurų. O dabar tiesiog gražia forma nori pasipelnyti dar daugiau. Ir, kas svarbiausia, tiesiog pastato prieš faktą – jei nepatinka mokėti daugiau, tu mums tiesiog nereikalingas.“
Kokie planai šiuo metu keičiami?
„Telia Lietuva“ atstovas spaudai Audrius Stasiulaitis nurodė, kad savo kainodarą klientams esą visada grindžia sukuriama verte. Todėl darydami bet kokius pakeitimus visada siekia suteikti klientams papildomų naudų: didesnę spartą, talpą ar technologines inovacijas.
„Toks yra mūsų įsipareigojimas žmonėms ir verslams – vien pernai į tinklo infrastruktūros atnaujinimą investavome per 100 mln. eurų“, – minėjo pašnekovas.
Jis atkreipė dėmesį, kad „Telia“ fiksuotojo ryšio greitaveika nėra dalinama – klientas visada gauna greitį pagal planą: „Todėl negalime pakomentuoti anoniminio kliento skundo pagrįstumo. Gali būti, kad jis naudojasi ne „Telia“ paslaugomis.
Jei klientui sumažėjo belaidžio „Wi–Fi“ sparta, tai galėjo nulemti prie namų tinklo prijungtų įrenginių kiekis – kuo jų daugiau, tuo mažesnė greitaveika per įrenginį. Geriausią ryšį namuose visada užtikrina „Telia“ šviesolaidis ir naujausi maršrutizatoriai – dabar su šiuo planų keitimu kaip tik tai ir siūlome padaryti. O „Smart Wi–Fi“ ryšio stiprintuvus namams duodame 6 mėn. nemokamai išsibandyti.“
A. Stasiulaičio teigimu, lygiai taip pat sunku kažką pasakyti apie minimus tris kainodaros pasikeitimus: „97 proc. fiksuotojo interneto planų kainos nekeitėme beveik 10 metų. Šiuo metu atnaujiname tik pačius seniausius, nuo 2015 metų galiojusius namų interneto planus.
Jie sudaro mažiau nei 3 proc. dabartinių „Telia“ šviesolaidinio interneto planų. Jeigu klientams siūlomi pakeitimai tinka, jiems nieko daryti nereikia – jie įsigalioja automatiškai. Kitu atveju, mes visada pasiruošę surasti klientams tinkamas alternatyvas.“
Dėl kokių priežasčių keliamos kainos?
„Telia“ atstovas įvardijo, kad dažniausiai paslaugų kainos keičiasi dėl natūralaus planų gyvavimo ciklo.
Pašnekovo aiškinimu, atsižvelgiant į besikeičiančius klientų poreikius interneto greičiui, duomenų kiekiui ar televizijos turiniui, taip pat į poreikius papildomoms vertėms ar paslaugoms, leidžiami nauji planai, o senieji palaipsniui naikinami.
„Esame tikrai labai konkurencingos, griežtai reguliuojamos ir dinamiškos rinkos dalis, kuri didelės infliacijos ir energijos kainų spaudimą sprendžia atsižvelgdama į labai kompleksiškų dalių sumą.
Lietuva pasaulyje tikrai žinoma ne tik kaip viena geriausių, bet ir viena pigiausių ryšio paslaugų šalių. Čia ypač išsiskiriame fiksuoto interneto kaina, kuri yra viena mažiausių net ir mūsų regione, o lyginant su neribotais mobiliojo ryšio planais – dažnai ir dvigubai“, – komentavo A. Stasiulaitis.
Kokiais atvejais gali vienašališkai keisti paslaugų planus?
Ryšių reguliavimo tarnybos (RRT) teisės ir vartotojų teisių apsaugos grupės patarėja Aneta Maksimovič nurodė, kad elektroninių ryšių veiklą reguliuojantys teisės aktai nereglamentuoja, kokie turėtų būti elektroninių ryšių paslaugų teikėjų pasiūlymai, įskaitant paslaugų kainas, esamiems ir būsimiems paslaugų gavėjams.
Jos teigimu, paslaugų teikimo sąlygų pasiūlymai ir mokėjimo planai formuojami atsižvelgiant į tuo metu rinkoje galiojančius pasiūlymus, technologinius sprendimus ir taikytą kainodarą:
„Pasikeitus rinkos sąlygoms ar taikytai kainodarai, gali susidaryti situacija, kai paslaugų teikėjas nebeturi galimybės siūlyti tokių paslaugų ir taikyti tokių kainų, kurios buvo siūlytos ar taikytos anksčiau.“
Anot pašnekovės, pagal Elektroninių ryšių paslaugų teikimo taisykles, paslaugų teikėjas turi teisę vienašališkai keisti iš anksto su paslaugų gavėju aptartas paslaugų teikimo sąlygas, įskaitant paslaugų kainą, jeigu tokia teisė numatyta paslaugų teikimo sutartyje.
A. Maksimovič nurodė, kad paprastai atitinkama paslaugų teikėjo teisė būna įtvirtinta bendrosiose paslaugų teikimo sąlygose, kurios yra sudėtinė paslaugų teikimo sutarties dalis.
„Dėl to visada primename vartotojams, kad jie, prieš sudarydami sutartį ir įsipareigodami, turi susipažinti su sąlygomis“, – pabrėžė RRT atstovė.
Keisdami sąlygas privalo laikytis reikalavimų
Pasak A. Maksimovič, vykdydamas paslaugų teikimo sąlygų pakeitimus paslaugų teikėjas turi laikytis šių reikalavimų:
- paslaugų teikėjas apie paslaugų teikimo sąlygų pakeitimus, įskaitant sutartyje nurodytų paslaugų kainų padidinimą, turi informuoti paslaugų gavėjus ne vėliau kaip prieš 1 mėnesį;
- apie numatomus pakeitimus paslaugų gavėjams informacija turi būti pateikiama raštu arba jam prilyginama forma, jei sudaryta rašytinė sutartis;
- rašytinė informacija apie pakeitimus turi būti aiški, suprantama ir pateikiama atskiru pranešimu patvarioje laikmenoje. Pažymėtina, kad informacijos pateikimas sąskaitoje už suteiktas elektroninių ryšių paslaugas nėra laikomas informavimu atskiru pranešimu;
- jeigu su paslaugų gavėju yra sudaryta terminuota sutartis ar numatytas minimalus naudojimosi paslaugomis laikotarpis, paslaugų gavėjas turi būti aiškiai ir nedviprasmiškai informuojamas apie teisę nutraukti sutartį anksčiau laiko be papildomų išlaidų (netesybų).
Paslaugos gali būti teikiamos tik klientui sutikus
RRT atstovė įvardijo, kad klientai turi žinoti, jog paslaugos gali būti teikiamos tik esant kliento sutikimui.
Todėl, jei paslaugų gavėjui netinka tam tikro paslaugų teikėjo atlikti konkretūs sutarties sąlygų (mokėjimo plano struktūros, paslaugų kainos ar kt.) pakeitimai, rekomenduotina įvertinti kitus atitinkamo paslaugų teikėjo viešai skelbiamus paslaugų pasiūlymus ir kitų paslaugų teikėjų mokėjimo planus ir pasirinkti tokias paslaugų teikimo sąlygas, kurios labiausiai atitinka jų poreikius.
„Atkreipiame dėmesį, kad teise nutraukti terminuotą sutartį ar sutartį, kurioje numatytas minimalus naudojimosi paslauga laikotarpis, be jokių papildomų išlaidų (netesybų ar pan.) paslaugų gavėjas gali pasinaudoti per 1 mėnesį nuo pranešimo apie sutarties pakeitimus gavimo dienos“, – dėstė A. Maksimovič.