Lietuvos vairuotojai susiskirstę į dvi grupes. Viena – UŽ elektromobilius. Nes jie turtingesni technologijomis ir, vartojant „žalią“ elektrą, padeda mažinti teršalų emisijas. EV vairuotojų mūsų šalyje – apie 8000. Kiti – kategoriškai PRIEŠ elektromobilius. Priešininkų ypač padaugėjo ėmus svyruoti elektros kainoms.
Asociatyvi „Pixabay“ nuotr.
Taigi atrodytų, kad išnaudotos dar ne visos elektromobilių plėtros skatinimo priemonės. O Achilo kulnas, ko gero, smarkiai atsiliekanti (ES mastu) elektromobilių stotelių plėtra – ir didmiesčiuose, ir mažuose miesteliuose. Todėl, bent jau kol kas, daugeliui elektromobiliai atrodo esanti išskirtinė transporto priemonė, kuriai valdžia turėtų teikti lengvatų.
Šiame kontekste verta priminti, kad prieš savaitę Seimas pritarė iškastinių degalų branginimo projektui. Jau kitąmet planuojama didinti akcizo tarifus šildymo kurui: durpėms, akmens anglims, raudonajam dyzelinui. Nuo 2025 m. akcizas didės ir automobiliniam dyzelinui. Dar prisidėtų ir anglies dvideginio dedamoji. Tad palaipsniui iki 2030 m. dyzelino 1 l pabrangtų apie 30 centų.
Šioje situacijoje elektromobilių vairuotojai laimėtų dar daugiau. Todėl valdžia svarsto, už ką ir kokius mokesčius turėtų mokėti EV vairuotojai.
Logika tokia. Elektromobilių vairuotojai neperka degalų, taigi nemoka akcizo. O jo dalis skiriama kelių priežiūrai ir remontui. Taigi šia prasme EV vairuotojai šiuo metu yra išskirtiniai.
Elektromobilių vairuotojai nemoka už kelių priežiūrą ir remontą
Susisiekimo ministerijos vadovybė galvoja, kad nebe už kalnų tie laikai, kai elektromobiliai jau nebus kažkas egzotiško. Ministerijos Kelių ir oro transporto politikos grupės vadovas Vladislavas Kondratovičius sako, kad netrukus elektromobiliai bus dominuojanti transporto priemonė. LNK „Žinioms“ ministerijos atstovas sakė:
„Jeigu degalai pasikeis, tai ir mokesčių forma turės keistis. Žinoma, gal tas mokestis nebus atskirtas nuo elektros tiems, kurie ja važiuoja. Greičiausiai atsiras kažkoks automobilio mokestis, kelių mokestis ar vinjetės.“
Mokėti turi tie, kas teršia
Tačiau „Elinta Motors“ vadovas Laurynas Jokužis nesutinka, kad reikėtų papildomais mokesčiais apkrauti EV entuziastus:
„Mes investavome daugiau pinigų įsigydami elektromobilį, įsirengdami saulės elektrines. Turbūt geriausia šiandien paimti pinigus iš to, kas teršia, ir atiduoti tiems, kurie investuoja į švaresnes technologijas. Mokėti turi tie, kurie teršia.“
Aplinkos ministras Simonas Gentvilas sutinka, kad EV vairuotojai nemoka akcizų bei kelių mokesčių. Bet, kita vertus, elektromobiliai padeda tausoti aplinką ir saugoti mūsų visų sveikatą. O užterštumo sukeltų lėtinių ligų gydymas taip pat kainuoja.
Aplinkos apsaugos agentūros atstovė Vilma Bimbaitė LNK pateikė dar vieną argumentą. Elektromobiliai yra sunkesni (dėl baterijų) nei automobiliai su vidaus degimo varikliais. Todėl jų padangų nusidėvėjimas (taigi ir tarša) didesnis vidutiniškai 8 proc.