Nuo ankstyvo pirmadienio ryto kosmoso entuziastų bendruomenėje vyravo džiugus šurmulys, mat „SpaceX“ ruošėsi istoriniam įvykiui – pirmą kartą išbandyti galingiausią kada nors sukurtą raketą „Starship“. Sėkminga šio bandymo eiga būtų reikšminga NASA planams po 50 metų sugrąžinti žmones į Mėnulio paviršių ir galiausiai nuskraidinti į Marsą. Tačiau likus porai minučių iki starto, raketos bandymas nukeltas dėl techninių nesklandumų
Pirmadienį demonstracijos be įgulos metu raketa turėjo pakilti iš Boka Čikos miesto Teksase. Šiuo bandymu buvo planuota pasiųsti viršutinę raketos pakopą į rytus ir apskrieti beveik visą Žemės rutulį ratu.
Tačiau skrydžio vadovas nusprendė „šiandien nutraukti paleidimą“ dėl „Super Heavy“ greitintuvo slėgio sistemos problemų.
Atgalinis skaičiavimas vis tiek buvo ptaręstas, siekiant gauti kuo įmanoma daugiau duomenų apie raketos užkrovimą degalais, atliekant vadinamąją „šlapią generalinę repeticiją“.
Viršutinis „Starship“ segmentas jau anksčiau buvo išbandytas trumpaisiais šuoliais, tačiau šiandien turėjo būti pirmas kartas, kai jis kils į orbitą su apatine pakopa.
Raketos paleidimas planuotas 16 val. Lietuvos laiku. Jau anksčiau „SpaceX“ vadovas Elonas Muskas ragino neturėti didelių lūkesčių, mat pirmuosius bandymus kosmoso sektoriuje visados aplanko nesklandumai.
„SpaceX“ atstovė Kate Tice sakė, kad bendrovė tikisi, jog kitas bandymas bus atliktas ne anksčiau kaip po 48 valandų, t. y. trečiadienį.
„Nesame visiškai tikri, koks bus kito bandymo laikas“, – sakė K.Tice, pažymėdama, kad tai priklausys nuo duomenų, kuriuos „SpaceX“ pamatė po šiandienos nepavykusio bandymo.
Tikimasi, kad ateityje „Starship“ raketa pakeis skrydžių į kosmosą tvarką, mat yra suprojektuota patogiam pakartotiniam naudojimui. E.Musko teigimu, raketa galėtų skraidinti žmones ir palydovus į orbitą kelis kartus per dieną.
Žvilgsnis iš arčiau
„Starship“ yra ne tik didžiausia ir galingiausia pasaulyje raketa, bet ir nepanaši į nieką, ką „SpaceX“ kada nors yra sukūrusi. Tiesą sakant, ji nepanaši į jokią kitą raketą pasaulyje. Visos raketos ilgis siekia 120 metrų, plotis – 9 metrus.
„Starship“ raketų sistemą sudaro milžiniškas pirmosios pakopos greitintuvas, vadinamas „Super Heavy“, daugkartinio naudojimo kapsulė, kuri skraidins įgulą bei krovinius. Taip pat 33 „Raptor“ varikliai, sėkmingai išbandyti vasario mėnesį.
Pirmoji pakopa po skrydžio turėtų nusileisti panašiai kaip ir „SpaceX“ daugkartinio naudojimo raketa „Falcon 9“. Tačiau naujoji raketa turi reikšmingą skirtumą – antroji pakopa taip pat turėtų nusileisti ant Žemės.
Daugiausia sidabrinės spalvos „Starship“ išvaizda sukurta iš nekoroduojančio lydinio, vadinamo 300 serijos nerūdijančiu plienu. Tai pirmas kartas nuo XX a. šeštojo dešimtmečio, kai kas nors pagamino raketą iš šios medžiagos.
Dauguma raketų kompanijų vengia plieno todėl, kad jis sunkus, o kuo sunkesnė raketa, tuo mažesnį naudingąjį krovinį galima iškelti į kosmosą su tais pačiais degalų bakais. Vietoj to daugumos raketų išorinis karkasas gaminamas iš patvarių, bet lengvų metalų, pavyzdžiui, aliuminio ir titano. Titanas puikiai tinka, kad raketa būtų lengva, tačiau jis gali kainuoti 15–20 kartų brangiau nei plienas.
Tačiau plienas ekstremaliomis temperatūrinėmis sąlygomis veikia geriau nei titanas. Tai svarbu tiek esant dideliam karščiui, pavyzdžiui, paleidimo ir grįžimo į atmosferą metu, tiek dideliam šalčiui, pavyzdžiui, giliame kosmose, kai skrydžių į Marsą metų raketą veiktų –270 laipsnių temperatūra pagal Celsijų.
„Starship“ turi juodą apatinę dalį, panašią į NASA kosminių erdvėlaivių „Space Shuttle“ dalis. Šis sprendimas pasirinktas ne be reikalo.
Juoda spalva – tai iš silicio dioksido pagamintos karščiui atsparios šešiakampės plytelės, skirtos apsaugoti erdvėlaivį nuo karščio, kai jis įskries į Žemės atmosferą.
Vienas „Starship“ plytelių ir „Space Shuttle“ plytelių skirtumas yra jų šešiakampė forma. „Shuttle“ plytelės buvo kvadratinės.
Žingsnis kosmoso kolonizacijos link
NASA jau ilgą laiką planuoja žmonių grįžimą į Mėnulio paviršių bei išsilaipinimą Marse.
Šis tikslas bus įgyvendintas per NASA misijų seriją, pavadintą „Artemis“. Pirmoji misija – skrydis aplink Mėnulį be įgulos – jau įvyko, o 2024 m. lapkritį planuojamas „Artemis II“, kurio metu bus pakartotas pirminis maršrutas su įgula. Galiausiai, misijas vainikuos „Artemis III“, kurio metu žmonės išsilaipins Mėnulyje. Kol kas planuojama, kad tai įvyks 2025 m., tačiau ekspertai teigia, kad tikimybė, jog misija bus pavėlinta – didelė.
Tačiau, priešingai nei „Apollo“ misijų metu, dabar NASA sistemos astronautų į Mėnulį nenuskraidins.
SLS raketa / NASA
NASA turima raketa – „Space Launch System“ (SLS) pakels erdvėlaivį „Orion“ į Mėnulio orbitą, o iš šio taško iki Mėnulio paviršiaus astronautus nugabens ir nusileidimo funkciją atliks „Starship“.
Kai misija bus baigta, „Starship“ pargabens įgulą atgal į „Orion“, kuris grįš į Žemę.
„Artemis“ misijas vainikuoti turėtų ir nuolatinės žmonių bazės Mėnulyje įrengimas – Mėnulio orbitoje skriejanti stotis „Gateway“.
Anot NASA, įgyvendinant tarptautinę ir komercinę partnerystę, „Gateway“ galimybės apims prieplaukas įvairiems atvykstantiems erdvėlaiviams, erdvę įgulai gyventi ir dirbti, taip pat laive atliekamus mokslinius tyrimus, skirtus heliofizikos, žmogaus sveikatos ir gyvybės mokslų bei kitoms sritims tirti. „Gateway“ bus labai svarbi platforma, kurioje bus kuriamos technologijos ir pajėgumai, padėsiantys artimiausiais metais atlikti Mėnulio ir Marso tyrimus, o ateityje ši stotis gali tapti tarpine stotele kelionių į Marsą metu.
NASA administratorius B. Nelsonas yra sakęs, kad tikisi, jog iki 2040 m. bus surengta misija į Marsą su įgula.