Į 15min redakciją kreipėsi du vartotojai, turintys nutolusias saulės elektrines – jų teigimu, gruodžio sąskaitose už elektrą buvo savavališkai pakeistas atsiskaitymo metodas. Energijos skirstymo operatorius (ESO) pripažino šį pokytį, tačiau tvirtino, kad įvyko sistemos klaida, palietusi beveik 150 gaminančių vartotojų.
Asociatyvi „Pixabay“ nuotr.
Į redakciją kreipėsi du skaitytojai, kuriems nuo gruodžio 1 d. buvo pakeistas atsiskaitymo už pagamintą elektrą planas. Apie tai jie sako nieko nežinoję, kol nepažiūrėjo į gruodžio sąskaitą už elektrą.
Štai Vilniuje gyvenantis Robertas, įsigijęs 3,5 kW galios nutolusią elektrinę iš „Ignitis“ valdomo saulės parko, neseniai sulaukęs sąskaitų už gruodį buvo nustebintas. Vyras buvo pasirinkęs elektros „pasaugojimo“ mokestį, tačiau gruodžio 1 d. jam įsigaliojo kitas atsiskaitymo modelis, kai mokama už įrengtosios galios kilovatą. Kitaip tariant, fiksuotas mokestis mokamas kas mėnesį priklausomai nuo to, kokios galios elektrinę vartotojas yra įsigijęs arba įsirengęs.
„Pastarųjų mėnesių įvykiai, kintančios kainos, bankrutuojantys tiekėjai priverčia tave sekti informaciją, analizuoti gaunamas sąskaitas. Gavęs sąskaitą stengiuosi pasižiūrėti, kiek dar liko sukauptos saulės energijos, kiek suvartojau praeitą mėn. ir pan. Taip ir pamačiau, kad atsirado visiškai kitoks skaičiavimas: pagal saulės elektrinės galią, o ne sugeneruotą energiją“, – teigė jis.
Iki tol Robertas už elektrą atsiskaitydavo „pasaugojimo“ mokesčio principu: elektrinė šviesiuoju metų laiku gamina elektrą, dalį suvartoja vietoje, o dalį atiduoda į tinklą. Tuomet, kai pagaminamų energijos pajėgumų nebeužtenka, vartotojas „atsiima“ elektrą iš tinklo už nedidelį pasaugojimo mokestį.
ESO tinklapyje nurodomi šie atsiskaitymo būdai ir įkainiai nuo 2023 m. sausio 1 d.:
ATSISKAITYMO BŪDAS | MOKAMA UŽ | KAINA ŽEMOJOJE ĮTAMPOJE SU PVM |
---|---|---|
Atsiskaitymas už atgautą energijos kiekį | Už patiektos į tinklą ir vėliau atgautos elektros energijos kWh | 0,05929 euro/kWh |
Atsiskaitymas už leistiną generuoti elektrinės galią | Už elektrines leistinos generuoti galios kWh | 3,9446 euro/kW/mėn. |
Atsiskaitymas kilovatvalandėmis kiekiu pagal procentus | Atsiskaitymas kilovatvalandėmis: nustatytas procentas nuo patiektos į tinklus energijos kiekio (kWh) paliekamas operatoriui už naudojimosi tinklais paslaugas. | 12 proc. (gaminančiam vartotojui lieka 88 proc.) |
Tad Roberto atveju sąskaita, pagal generuoti leistinos galios įkainį, nuo sausio siektų apie 13,8 eurų per mėnesį. Tai – vidutiniškai 234 kWh iš tinklo už pasaugojimo mokestį atsiimtų kilovatvalandžių vertė.
Reikėtų pažymėti, kad dalis klientų gruodį gavo laišką iš „Ignitis“, kuri valdo keletą nutolusių saulės elektrinės parkų. Jame buvo rašoma, koks konkretus atsiskaitymo būdas vartotojui būtų geriausias. Tačiau laiške taip pat rašoma, kad tam reikia paties vartotojo sutikimo – jeigu planą norima keisti, klientas privalo tai padaryti nuėjęs į ESO savitarnos svetainę.
Tačiau Robertas 15min tvirtino jokių veiksmų neatlikęs, kadangi paprasčiausiai nemato prasmės keisti plano. Maža to, tokiu atveju pokyčiai būtų įsigalioję nuo sausio, o ne gruodžio.
„Nusivyliau, kai pamačiau, kad vėl yra kažkas keičiama, šiuo atveju be mano žinios. Imi galvoti, kad eilini kartą tave apgavo. Informacijos jokios, dabar vėl reikės aiškintis, kas ir kodėl pakeitė. Ir tas standartinis atsakomybės nusimetimas“, – 15min sakė jis.
Pastebėjęs neatitikimą sąskaitoje, jis kreipėsi tiek į parko valdytoją „Ignitis“, tiek į ESO, tačiau atsakymo, kaip galėjo kilti ši problema, nesulaukė.
„Dėl netinkamo atsiskaitymo būdo ar galios prašau kreiptis į savo saulės parką arba tiekėją”, – rašoma „Ignitis“ atsakyme jam.
Toks atsakymas Roberto toli gražu nenudžiugino.
„Mes nieko nedarėme, o padarė saulės parkai. Saulės parkai rašo, kad padarė ESO arba tiekėjas. Ir taip pasaka be galo. Idėja, kad daugiabučio gyventojas gali prisidėti prie tvarių sprendimų ir pasinaudoti saulės teikiama energija, yra pagirtina, bet įmonės valdymo mechanizmus, požiūrį į klientą dar reikia labai tobulinti“, – kalbėjo vyras.
ESO: įvyko sistemos klaida
Energijos skirstymo operatoriaus (ESO) atstovai 15min teigė, jog įvyko klaida ir žadėjo ją ištaisyti. Minėta klaida palietė 147 klientus.
„Gruodžio mėnesio sąskaitoje, kurią klientai gavo iš savo nepriklausomo tiekėjo už elektros energiją, įsivėlė vidinė sistemų klaida. Sąskaita paskaičiuota pagal kitokį atsiskaitymo būdą, nei buvo pasirinktas klientų.
Netikslumas ESO pusėje yra pašalintas ir nepriklausomas tiekėjas pateiks naują sąskaitą, kurioje mokestis bus apskaičiuotas pagal pasirinktą atsiskaitymo būdą“, – rašoma gautame atsakyme.
Bendrovė pabrėžia, kad papildomų veiksmų klientams atlikti nereikia. Klientus patikslintos gruodžio mėnesio sąskaitos pasieks sausio mėnesį.
„Atsiprašome už sukeltus nepatogumus“, – rašome 15min gautame atsakyme.