Krizės nuotaikos neaplenkė ir informacinių technologijų (IT) sektoriaus – pastebimas tiek darbdavių, tiek darbuotojų atsargumas. Rinkos dalyviai teigia, kad neužtikrintumo akivaizdoje IT įmonėms reikėtų siekti augti tvariai – nesamdyti specialistų vien „iš idėjos“ ar spaudimo „iš aukščiau“ ir labiau atsižvelgti į klientų poreikius ir darbuotojų kuriamą pridėtinę vertę, rašoma „Omnisend“ siųstame pranešime žiniasklaidai.
Asociatyvi „Pixabay“ nuotr.
Tiesa, aukštos kvalifikacijos, didelę vertę kuriantiems specialistams jaudintis neverta – jiems IT sektoriuje prognozuojama stabili paklausa, o darbdaviams jų atžvilgiu patariama būti lankstesniems.
Darbo rinkoje – padėties stebėjimas
Lietuviško startuolio „Omnisend“, vystančio rinkodaros automatizavimo platformą, Vyresnioji talentų vadovė Justina Raškauskienė pastebi, kad rinkoje išties juntamas neužtikrintumas. Anot įmonės atstovės, atsargiai neapibrėžtoje situacijoje elgiasi ir darbdaviai, ir darbuotojai.
„Rinkoje, iš tiesų, vyrauja nežinia, kas mūsų laukia ateityje, todėl įmonės turi ruoštis įvairiems scenarijams. Stebime rinką – yra startuolių, kurie didina efektyvumą ir atsisveikina su dalimi darbuotojų, yra įmonių kurios ir visai pasitraukė iš Lietuvos. Tai – faktai, kurie gali signalizuoti, kad šiuo metu vyksta šioks toks persitvarkymas, situacija keičiasi“, – pasakoja J. Raškauskienė.
Anot jos, daliai įmonių apie atleidimus pranešus vasarą, dauguma atleidžiamų darbuotojų nenorėjo skubėti ieškoti naujų darboviečių.
„Tai yra normalu, nes jie turbūt gavo išeitines kompensacijas, nori pailsėti, atitrūkti. Dalis įmonių galbūt atsisveikino su prastesnius rodiklius demonstravusiais darbuotojais. Augimą skubinant, tokių darbuotojų organizacijoje tikrai gali atsirasti daugiau, nei verslą vystant stabiliai. Tvarus augimas leidžia geriau prognozuoti darbuotojų poreikį ir užtikrinti jiems darbo vietas, nesiblaškyti“, – sako J. Raškauskienė.
Galimybė IT įmonėms
Tačiau rinkoje, anot pašnekovės, panikos nėra. Ji pastebi, kad šis laikotarpis kai kurioms įmonėms gali būti ir gera galimybė pritraukti aukštos kvalifikacijos specialistų.
„Darbdaviams, planuojantiems pritraukti naujų darbuotojų, verta įsivertinti galimybę išlaukti aiškesnės situacijos. Žinoma, tai gali būti ir proga pritraukti kvalifikuotų specialistų, kas jau kurį laiką yra sunkiai įgyvendinama užduotis. Žinoma, niekas nežino, kaip bus toliau, bet galbūt po pusmečio rinkoje atsiras daugiau laisvų kvalifikuotų IT specialistų“, – svarsto J. Raškauskienė.
„Manpower“ Talentų pritraukimo komandos, vykdančios atrankų projektus technologijų srityje, vadovė Ieva Kėvalaitytė pritaria, kad „ramesni“ dėl ateities turėtų būti aukštos kvalifikacijos specialistai.
„Aukštos kvalifikacijos specialistai išlieka paklausūs ir krizių metu. Tokių specialistų įmonės neatsisako ir recesijos akivaizdoje. Tai natūralu, nes šie žmonės įmonėse atlieka svarbų vaidmenį, jie nėra pakeičiami lengvai ir greitai – dažnai patyrę profesionalai dirba vadinamosiose „kritinėse“ pozicijose. Tačiau paklausa darbuotojams, kurie yra pradedantieji ar vidurinės grandies, krizės metu ir gali sumažėti“, – vertina I. Kėvalaitytė.
Anot J. Raškauskienės, darbuotojams savo ruožtu svarbu nepulti į paniką ir pirmiausia įvertinti būsimą darbdavį.
„Kiekvienas darbuotojas turi sau atsakyti sau į klausimą – ar tai mano pozicija? Įsivertinti, kiek įmonė, potencialus naujas darbdavys, yra stabili. Stebėti, kaip keičiasi jų darbuotojų skaičius: rinkoje pasitaikė atvejų, kad vieną mėnesį įmonė gausiai samdė darbuotojų, kitą – jau dalį atleido. Įvertinus darbdavį, lengviau nepapulti į keblią situaciją“, – patarė J. Raškauskienė.
Anot jos, darbuotojui svarbu įsivertinti, kiek apskritai yra stabilius darbdavys – stebėti ne tik darbuotojų skaičiaus pokyčius, bet ir įmonės pajamas, įvertinti globalias tendencijas, veikiančias sektorių, kuriame planuojama įsidarbinti.
Tendencija – tvarus samdymas ir lankstumas
I. Kėvalaitytė teigia, kad rinkoje vyraujant nežinomybei, bendrovės darbuotojams turėtų pažadėti kuo daugiau lankstumo.
„Šiuo metu rinkoje lankstumas yra vienas iš pagrindinių kandidatų kriterijų. Jį siūlantys darbdaviai lengviau išlaiko konkurencingumą. Pavyzdžiui, tik pandemijai atslūgus, nuotolinis darbas būdavo stiprus pozicijos privalumas, o šiandien tai jau tapo reikalavimu, kurį kelia patys kandidatai. Dažnu reikalavimu tampa ir darbo laiko lankstumas“, – pasakoja I. Kėvalaitytė.
Anot jos, darbdaviams reikėtų kelti realistiškesnius lūkesčius, ir būti lankstiems atsižvelgiant į situaciją darbo rinkoje – įsivertinti ir bendrovės galimybes samdyti, koreguoti sudarytus planus.
„IT rinka yra labai gyva, todėl gyvas turi būti ir planavimo procesas. Vadovams naudinga būti smalsiems ir įsigilinti į procesus, kurie vyksta darbo rinkoje, nebijoti konsultuotis ir keistis. Ilguoju laikotarpiu parodyta drąsa adaptuotis gali atnešti geresnių rezultatų“, – patarė I. Kėvalaitytė.
J. Raškauskienė prognozavo, kad galimą krizę lengviausiai išgyventų tos IT bendrovės, kurios jau šiandien auga tvariai ir gebėtų pademonstruoti lankstumą.
„Tarkime, daug įmonių investavo į brangius ir energijai imlius biurus, o tuomet užklupo pandemija ir didelė dalis darbuotojų išėjo dirbti nuotoliniu būdu. Tai buvo lyg priedas prie atlyginimo, kuris palengva tapo mažiau aktualus. Kartais verta paieškoti įvairesnių būdų pritraukti potencialius darbuotojus, išgirsti, kas svarbu pačiam kandidatui. Ne vienas darbuotojas įvardijo, kad dirbdamas su kitais ypač patyrusiais (senior) kolegomis, ėmė dar sparčiau augti kaip specialistas, įgijo daugiau motyvacijos, pasiekė geresnių rezultatų. Vertė, kurią darbdavys gali pasiūlyti, yra labai įvairi, tad svarbu atsižvelgti į konkretaus darbuotojo poreikius ir prioritetus“, – pataria J. Raškauskienė.