Už neapmokėtas suvartotos elektros energijos kilovatvalandes yra taikomos elektros skaitiklio nurašymo metu galiojančios kainos, perspėja Energijos skirstymo operatorius (ESO).
Asociatyvi „Pixabay“ nuotr.
Ilgai elektros skaitiklio rodmenų nedeklaravę ir neatsiskaitę už elektros energiją klientai gali būti nustebinti itin didelių sąskaitų, kai tą galiausiai prisiruoš padaryti.
Minėtu atveju neretai susikaupia skola už tą laiką, kai elektros vartojimas buvo nedeklaruotas ar buvo deklaruotas neteisingai. Galiausiai skaitiklio rodmenis nurašius, suformuojama nauja sąskaita ir už susidariusią skolą reikia atsiskaityti.
Tačiau net jei skola kaupėsi keletą metų, atsiskaityti reikės ne proporcingai pagal atitinkamo laikotarpio kainas, tačiau pagal vartotojo turimą šiandieninį tarifą. Tiekėjai elektros energiją perka ir apskaitą vykdo tą mėnesį, kurį buvo deklaruotas vartojimas, pabrėžia ESO.
Šiuo metu visuomeninio elektros tiekimo kaina po valstybės kompensacijos siekia 24 ct/kWh. Tarifą kas pusmetį perskaičiuoja Valstybinė energetikos reguliavimo taryba (VERT).
Pavyzdžiui, 2019–2020 m. galutinis visuomeninio elektros tiekimo tarifas, pasirinkusiems planą „Standartinis“, buvo ne daugiau nei 15 ct/kWh.
Tad net jeigu didžioji nedeklaruotos energijos suvartota esant mažesnėms kainoms, visuomeninio tiekėjo skolininkai mokės esamu tarifu, t. y. 24 ct/kWh.
Kitais metais žadama visuomeninį tarifą kompensuoti iki 28 ct/kWh.
Nepriklausomų tiekėjų klientai už skolas taip pat mokėtų jų sutartyje numatytu tarifu. Dalis anksčiau santykinai žemomis kainomis pasirašytų sutarčių jau baigiasi, o šiandien trys fiksuotas kainas siūlančių tiekėjų vienos laiko zonos tarifai svyruoja nuo 0,48 ct/kWh iki 0,61 ct/kWh.
Premjerė Ingrida Šimonytė žada, kad nepriklausomų tiekėjų vartotojams kompensacija kitais metais sieks iki 35 ct/kWh, riba, nuo kurios kaina nekompensuojama – jau minėti 28 ct/kWh.
ESO darbuotojai, atlikdami patikrinimus, keisdami skaitiklius arba atvykę klientų prašymu ir vykdydami kitus darbus, visuomet nurašo faktinius elektros skaitiklio rodmenis. Pasitaiko atvejų, kai po tokio rodmenų nurašymo klientus pasiekia gerokai išaugusios negu įprasta sąskaitos.
Neseniai ESO specialistai susidūrė su situacija, kai klientą pasiekė maždaug 18 tūkst. eurų sąskaita už elektros energiją, nors iki tol jis mokėdavo apie 16 eurų per mėnesį.
Paaiškėjo, kad klientas 2019 metais įsigijo komercinį objektą ir mokėdavo verslo klientams kiekvieną mėnesį taikomą elektros galios dedamąją. Tačiau elektros skaitiklio rodmenų nedeklaravo nuo 2019 m. vidurio ir taip susikaupė daugiau negu 20 tūkst. kilovatvalandžių už beveik pusketvirtų metų laikotarpį. ESO darbuotojui šių metų rugsėjį nurašius ir nufotografavus faktinius skaitiklio rodmenis, buvo išrašyta sąskaita už iki tol nedeklaruotą elektros energijos kiekį, rugsėjį galiojančiais tarifais.
15min jau rašė apie kitą tokį atvejį, kai ilgus metus nedeklaruotas elektros suvartojimas atnešė 90 m. kaunietei beveik 19 tūkst. eurų sąskaitą.
Primintina, kad tų klientų, kurie dar neturi išmaniojo skaitiklio, pareiga – faktinius skaitiklio rodmenis deklaruoti kiekvieną mėnesį, rašoma ESO pranešime spaudai.
Taip ne tik bus laiku atsiskaityta už elektros energiją, bet ir užtikrinta, kad klientai nesulauks staigmenos, kai išrašoma sąskaita už, pavyzdžiui, metus vartotą elektros energiją. Be to, rodmenų deklaravimas leidžia klientams sekti savo elektros energijos suvartojimą.
„ESO klientų aptarnavimo specialistai pastebi, kad pasitaiko ir kitokių nesusipratimų. Pavyzdžiui, klientai atsiskaito už bendroms namo laiptinės reikmėms reikalingą elektros energiją vos kelis eurus per mėnesį ir mano, kad taip sumokėjo ir už savo bute suvartotą energiją“, – teigiama pranešime.