Labiausiai Lietuvos gyventojus įsigyti elektrinį automobilį motyvuoja mokesčių lengvatos, mažesni išlaikymo kaštai ir poveikis aplinkai – atskleidė tyrimų bendrovės „Norstat“ atlikta apklausa.
Tarptautinės energetikos agentūros duomenimis, 2021 m. visame pasaulyje parduota 6,6 mln. elektromobilių – dvigubai daugiau nei 2020-aisiais. Prognozuojama, kad ši tendencija išliks ir šiemet. Pirmąjį šių metų ketvirtį pasaulyje buvo parduota daugiau kaip 2 mln. elektromobilių, t. y. trimis ketvirtadaliais daugiau nei per tą patį 2021 m. laikotarpį. Viena to priežasčių – augančios degalų kainos.
Remiantis apklausa, mokesčių lengvatos motyvuoja net 52 proc. tyrimo dalyvių, mažesni automobilio išlaikymo kaštai – 48 proc., o poveikis aplinkai – 41 proc. Mokesčių lengvatos ir mažesni automobilio išlaikymo kaštai yra aktualiausi jauniausiems respondentams (18-29 metų) – atitinkamai 63 proc. ir 60 proc. Tuo tarpu mažesnis poveikis aplinkai labiau rūpi moterims (49 proc.) nei vyrams (31 proc.).
„Natūralu, kad įsigyti elektromobilį labiausiai motyvuoja finansinis veiksnys. Šiuo metu Europą varginant ekonominiams sunkumams dėl karo Ukrainoje, o Lietuvą veikiant infliacijai daugelis ieško finansiškai efektyvių sprendimų – taip pat ir perkant automobilį. Labai džiugina ir tai, kad beveik kas antram gyventojui rūpi mažesnis elektromobilio pėdsakas aplinkai. Tai rodo, kad visuomenė tampa sąmoningesnė ir linkusi prisiimti atsakomybę už savo veiksmų įtaką aplinkai“, – komentuoja Izīda Gerkena, tyrimą užsakiusios bendrovės „Moller Auto“ vyriausioji veiklos vadovė Baltijos šalyse.
Kiti veiksniai, motyvuojantys įsigyti elektrinį automobilį, yra nemokamas stovėjimas – šią priežastį nurodė 39 proc., speciali eismo juosta elektriniams automobiliams – 22 proc. Šie aspektai labiau motyvuoja vilniečius (52 proc. ir 47 proc.) nei užmiesčių gyventojus (30 proc. ir 11 proc.). Kur kas mažesnę įtaką apklausos dalyviams daro draugų rekomendacijos (3 proc.) ir elektromobilių populiarumas (2 proc.).
„Šie rezultatai atskleidžia, kad gyventojai nesivaiko madų, o labiau vertina apčiuopiamas elektromobilių naudas, tokias kaip privilegija važiuojant atskira eismo juosta aplenkti spūstis ar jokių išlaidų automobilio statymui mieste“, – sako I. Gerkena.
Tyrimo duomenimis, daugiau nei pusė – 60 proc. – gyventojų yra įsitikinę, kad pirkti brangesnį elektromobilio modelį ilgainiui atsipirks labiau nei pigesnę alternatyvą, varomą iškastiniu kuru. Taip dažniau linkusios manyti moterys (67 proc.) nei vyrai (53 proc.).
„Vis daugiau gyventojų supranta, kad elektromobilis turi daugiau privalumų nei tik mažas poveikis aplinkai. Finansinis elektromobilių patrauklumas ypač išryškėjo pastaruoju metu, kai dėl karo Ukrainoje degalų kainos pakilo ir, panašu, greitai nesumažės. Ką jau kalbėti apie automobilio eksploatavimo išlaidas. Pavyzdžiui, degalais varomiems automobiliams reikia kur kas daugiau priežiūros, mat juose yra daug daugiau techninės įrangos ir techninių skysčių, kuriuos nuolat reikia keisti. Tai tik prisideda prie augančio elektromobilių bumo“, – atkreipia dėmesį „Moller Auto“ vyriausioji veiklos vadovė.
Ji priduria, kad Lietuva šiuo metu yra vienintelė šalis, kur valstybė dalinai finansuoja elektromobilio įsigijimą gyventojams: 5 tūkst. eurų naujiems automobiliams, 2,5 tūkst. eurų 6-48 mėn. senumo automobiliams. Jei senas automobilis atiduodamas utilizuoti, galima papildomai gauti tūkstančio eurų išmoką.
„Dėl šios priežasties Lietuva pretenduoja tapti Baltijos šalių lydere skatinant ekologišką gyvenimo būdą ir remiant perėjimą prie gamtai draugiško judėjimo būdo“, – I. Gerkena.
„Norstat“ ir „Moller Auto“ apklausoje gegužės mėnesį dalyvavo 710 šalies gyventojų nuo 18 iki 74 m. amžiaus.