Naudoti automobiliai Lietuvoje vis dar sudaro didžiausią šalies rinkos dalį, todėl vairuotojams svarbu, kaip šis segmentas atrodys 2022-aisiais. Rinkos ekspertai perspėja, kad tie, kas tikisi kainų mažėjimo, veikiausiai nusivils. Tačiau pamažu kinta pirkėjų požiūris į patį automobilį bei pirkimo procesą, pardavėjai taip pat suteikia daugiau garantijų, tad šios tendencijos artėjančiais metais keistis neturėtų, rašoma pranešime žiniasklaidai.
Asociatyvi „Shutterstock“ nuotr.
Statistika akivaizdžiai rodo, jog Lietuvoje paklausiausios naudotos transporto priemonės. Remiantis VĮ „Regitra“ duomenimis, 2019-aisiais Lietuvoje pirmą kartą buvo įregistruota daugiau nei 190 tūkst. naudotų M1 kategorijos automobilių, 2020-aisiais – apie 140 tūkst., o praėjusiais metais – 129 tūkst. Tuo metu naujų lengvųjų M1 klasės automobilių per pastaruosius trejus metus buvo įregistruota mažiau nei 120 tūkst.
Tad ko galima tikėtis naudotų automobilių rinkoje šiemet?
Kainos, deja, tikriausiai nesusitrauks
Naudotų automobilių pirkėjams ypač svarbi kaina. 2021-aisiais buvo galima matyti ne pačias palankiausias tendencijas, nes naudotų automobilių kainos ne tik nemažėjo, bet net ir išsipūtė. Kaip pastebi „Inchcape Certified“ naudotų automobilių verslo vadovė Augustina Černiauskaitė, ryškaus kainų kritimo nevertėtų tikėtis ir 2022 m.
„Ekonomistai prognozuoja, esą kainų bumas baigsis tik 2023-ųjų pabaigoje, bet dėl didžiulės infliacijos jos negrįš į pirmines vėžes. Svarbi ir transporto priemonių pasiūlos pusiausvyra – ji gali būti pasiekta šių metų spalį. Tai reikštų, jog galbūt smarkiau atpigs tie modeliai, kurių gamintojai į rinką galės pateikti naujų automobilių.
Jau dabar gamintojams rūpesčių kelia lustų trūkumo problemos, todėl aukštesnės klasės automobiliai, turintys geresnę komplektaciją, riebesnes kainas išlaikys ir toliau“, – teigia A. Černiauskaitė.
Automobilių skelbimų portalo vadovas Artūras Mizeras taip pat prognozuoja, kad bent jau artimiausiu metu naudotų automobilių kainos nemažės.
„Anksčiau per metus automobilių kainos susitraukdavo apie 10 proc., tačiau praėjusiais metais kai kurių modelių kainos netgi šoktelėjo. Panašios tendencijos gali išsilaikyti ir 2022-aisiais“, – sako rinkos žinovas.
Ar didės mažiau taršių modelių rinka?
Viena ryškiausių pastarojo meto tendencijų – nuolat besiplečianti Lietuvos elektromobilių rinka. 2019 m. buvo užregistruota mažiau nei 400 naudotų elektromobilių, o 2020 m. – jau 730, o per 2021-uosius skaičius padidėjo iki beveik 1 200. Didesnį susidomėjimą tokiais modeliais pastebi ir A. Černiauskaitė.
„Pirkėjai iš tikrųjų nuolat domisi elektra varomais automobiliais. Tam turi įtakos tiek valdžios kalbos apie taršių automobilių apmokestinimą, tiek ir didėjantis pačių vairuotojų sąmoningumas. Deja, infrastruktūros trūkumas vis dar kelia nepatogumų tiems, kurie gyvena ne nuosavuose namuose ar kotedžuose. Šios rinkos dalies augimas turėtų būti pastebimas ir 2022-aisiais, ypač jei atsinaujins naujų elektromobilių tiekimas“, – sako naudotų automobilių verslo vadovė.
Ar šis rinkos segmentas didės ir apskritai ar lietuviai dažniau rinksis aplinką menkiau teršiančius modelius, lems konkretūs šalies valdžios sprendimai.
„Naudotų automobilių rinkos dinamika labai priklausys nuo valdžios priimtų sprendimų: tiek skatinimo priemonių, tiek mokesčių. Ženklūs mokesčiai gali pastūmėti vairuotojus rinktis neapmokestinamus modelius.
Bet kol kas konkrečių sprendimų dar nėra. Jei jie bus, tai ryškesnių pasikeitimų galima tikėtis šių metų antroje pusėje, o kol kas daugiau dėmesio vis dar sulaukia automobiliai su galingesniais didesnio darbinio tūrio varikliais, ir tai susiję ne su tarša, o su važiavimo malonumu ir komfortu“, – akcentuoja A. Mizeras.
Pirkėjai atsargesni, pardavėjai dosnesni
2021-aisiais naudotų automobilių rinkos ekspertai pastebėjo, jog pirkėjai nori gauti daugiau aiškios informacijos apie tai, ką perka, o pardavėjai vis dažniau suteikia įvairias garantijas. Tokie pirkėjų poreikiai ir pardavėjų pasiūlymai 2022-aisiais išliks aktualūs ir populiarūs.
„Įsigydami automobilį, vairuotojai nori kokių nors garantijų. Pardavėjai vis dažniau jas suteikia, ypač apynaujiems, ne senesniems nei dešimties metų automobiliams.
Kalbant apie šią amžiaus kategoriją, vis didesniu privalomu laikoma tai, kad automobilis buvo pirktas ir eksploatuotas Lietuvoje. Tai suteikia galimybę lengviau surasti jo istoriją, įrašus apie remontą ir techninę priežiūrą“, – pastebi A. Mizeras.
Tokius pirkėjų poreikius akcentuoja ir A. Černiauskaitė. Ji priduria, kad, patikrinus transporto priemonės istoriją, kai kada vairuotojai sulaukia nemalonių staigmenų.
„Regime augantį pirkėjų skaičių, kuriems svarbi jų perkamo automobilio istorija bei garantijos. Dėl šios priežasties mes siūlome ne tik techninės priežiūros patikrą, automobilio istorijos ataskaitas, bet ir galimybę įsigyti papildomų garantijų, padedančių padengti nenumatyto remonto išlaidas eksploatavimo metu.
Kadangi siūlome galimybę atpirkti klientų transporto priemones, susiduriame ir su ne pačiomis maloniausiomis situacijomis. Kartais paaiškėja, kad automobilis buvo įsigytas iš nesąžiningų pardavėjų – jo istorijoje yra žymių apie eismo įvykius. Arba išaiškėja, kad buvo atsukta rida, o savininkai apie tai nieko nežino“, – automobilių istorijos patikros svarbą pažymi A. Černiauskaitė.