Pandemijos kontekste vis daugiau kalbame apie skaitmenizacijos procesus ir tai, kaip jie keičia ne tik mūsų kasdienybę, bet ir darbo stilių bei įpročius. Vis dažniau girdime ir diskusijas apie tai, kaip vieną dieną žmonių darbą apskritai gali pakeisti robotai. Visgi, ekspertai atskleidžia, jog nerimauti nereikėtų ir kaip pavyzdį pateikia finansų sektorių, kuriame tolesnį progresą diktuoja žmogiškojo faktoriaus ir procesų automatizavimo sinergija.
Asociatyvi „Pixabay“ nuotr.
Skaitmenizuotų procesų diegimas – konkurenciniam pranašumui ir verslo augimui
Skaitmenizacija finansų srityje, ypač susijusi su duomenų analizės ir sisteminimo procesais, šiandieninėje verslo aplinkoje atlieka labai svarbų vaidmenį. Atitinkamai, tiek greičio, tiek kokybės prasme efektyvus duomenų valdymas turi tiesioginę įtaką verslo rezultatams. Pasak užsakomųjų paslaugų bendrovės „Baltic Virtual Assistants“ direktoriaus Andžej Rynkevič, įvairių finansinių procesų skaitmenizavimas netgi gali padėti didinti įmonių konkurencingumą bei užtikrinti ilgalaikį augimą.
„Skaitmeniniai procesai turėtų būti svarbūs finansų srityje veikiantiems verslams, kurie nori išlikti konkurencingi ir vykdyti plėtrą. Nediegiant finansinių technologijų, kyla rizika prarasti esamus ar pritraukti potencialius klientus. Mat, vis daugiau jų patys ieško verslo procesų optimizavimo galimybių, todėl nori rasti partnerius, galinčius užtikrinti efektyvumą ir aukštą paslaugų kokybę. Be to, skaitmenizuojant tam tikrus darbus, nuimamas krūvis nuo specialistų, taip mažinant klaidų tikimybę“, – pasakoja ekspertas.
Jis priduria, kad skaitmenizuotų procesų diegimas padeda kurti konkurencinį pranašumą ne tik klientų, bet ir darbuotojų atžvilgiu: „Teikiant finansines paslaugas, neužtenka vien efektyvių bei intuityvių skaitmeninių procesų ar įrankių užduotims atlikti, reikalingi ir kompetentingi specialistai. Esminis aspektas tas, jog geriausi specialistai vis dažniau renkasi darbovietę pagal tai, ar įmonė galės pasiūlyti jiems geras sąlygas tobulėti bei efektyviai dirbti: juk yra daug patogiau atlikti užduotis naudojant automatizacijos įrankius, negu ilgai ir nuobodžiai tai daryti rankiniu būdu.“
Skaitmenizuojami monotoniški, laikui imlūs darbai
Anot A. Rynkevič, pirmiausia skaitmenizacija finansų srityje palietė monotoniškus, laikui imlius finansinių duomenų apdorojimo darbus, kurie anksčiau buvo atliekami specialistų rankomis: „Kompiuteris gali atlikti milijonus instrukcijų bei skaičiavimų per minutę, kai žmogui tai gali užtrukti kelias valandas ar net dienas. Automatizacijos įrankis duomenis randa, tada juos apdoroja ir paruošia suprantamu formatu, kad darbuotojai galėtų keleto mygtukų paspaudimu juos išsifiltruoti ir naudoti savo užduočiai atlikti.“
Ekspertas sako pastebintis, jog kinta ne tik įrankiai, kuriais atliekamos užduotys, bet ir pats finansininko vaidmuo: „Stebint dabartinius pokyčius, akivaizdu, jog keičiasi ir šiuolaikinio finansininko rolė – jam tenka išmanyti ne tik finansinius aspektus, bet ir turėti informacinių technologijų pagrindus, kas daro šią poziciją dar labiau dinamiška ir konkurencinga.“
Pasak A. Rynkevič tai rodo, jog laikui bėgant žmogiškojo faktoriaus svarba finansų sektoriuje neturėtų mažėti – skaitmenizacijos įrankiai nėra vienintelis apsektas reikalingas procesų efektyvumui užtikrinti, nes pirmiausia juos turi tinkamai atrinkti specialistai: „Siekiant išnaudoti skaitmenizacijos teikiamas galimybes būtinos ne tik priemonės, bet ir kompetentingi finansų specialistai, kurie privalo turėti supratimą apie rinkoje prieinamus įrankius, gebėti juos atitinkamai parinkti, naudoti bei neretai – integruoti tarpusavyje.“
A. Rynkevič atskleidžia, jog jo vadovaujamoje bendrovėje skaitmenizuota ne tik nemaža dalis finansų departamento atliekamų užduočių, bet ir kitų skyrių, įskaitant žmogiškųjų išteklių valdymo, pardavimų, administracijos ar marketingo. Vadovas priduria, kad įmonėje veikia ir speciali automatizacijos komisija, kuri vertina skaitmeninės plėtros galimybes, pavyzdžiui, kai kyla klausimas dėl žmogiškųjų išteklių poreikio.
„Visi mūsų departamentai turi taisyklę: jeigu atsiranda didesnis žmogiškųjų resursų poreikis, pirmiausia toks prašymas turi pereiti per automatizacijos ekspertų komisiją. Pagrindinis tikslas – orientuotis į efektyviausius, didžiausią vertę kuriančius darbus, todėl visas užduotis, kurias įmanoma atlikti skaitmeninės įrangos pagalba, galima palikti kompiuteriams“, – tikina A. Rynkevič.
Pandemija pagreitino skaitmenizacijos procesus
Paklaustas apie pandemijos įtaką finansinių paslaugų skaitmenizavimui, ekspertas sako, jog aplinkybės paskatino procesų diegimo tempus, tačiau patys įrankiai ir priemonės nėra naujiena.
„Aš manau, kad kažkokio perversmo šioje srityje neįvyko, pandemija greičiau paskatino įmones įsidiegti procesus bei pradėti naudotis skaitmeniniais finansiniais įrankiais, kurie buvo sukurti jau seniau. Kita vertus, situacija padiktavo bendrą sutarimą, jog visi dokumentai ir sutartys gali būti pasirašomi elektroniniu būdu. Finansinių institucijų kontekste taip pat svarbu paminėti, kad šios aplinkybės tapo paskata joms įdiegti nuotolinio darbo modelius, nes būtent šiame segmente anksčiau vyravo nuostata, jog rizika darbuotojams dirbti iš namų yra per didelė“, – apibendrina A. Rynkevič.