„Facebook“ paslaptis atskleidusi buvusi kompanijos darbuotoja sako, kad socialinio tinklo algoritmai ir toliau kurstys susiskaldymą bei smurtą visame pasaulyje. Frances Haugen apie kompanijos veiklą pirmadienį liudijo Jungtinės Karalystės parlamente. Atsakydama į parlamentarų klausimus pranešėja darkart pabrėžė, kad kompanija prioritetą skiria pelnui, o ne vartotojų saugumui.
Asociatyvi „Pixabay“ nuotr.
Prieš keletą savaičių sukėlusi politinę audrą Jungtinėse Valstijose, buvusi „Facebook“ duomenų analitikė Frances Haugen darkart patvirtino tai, ką jau sakė anksčiau – socialinis tinklas kursto neapykantos kalbą ir skatina susipriešinimą.
Pranešėja pakviesta liudyti Jungtinės Karalystės parlamente, šiam svarstant įstatymo projektą, kuris leistų socialinių tinklų kompanijoms taikyti bausmes, jei šios nepakankamai kontroliuoja turinį ir nešalina neapykantą kurstančių žinučių.
„Vienas nutinkančių dalykų – algoritmai pasirenka žmones, kurie laikosi nuosaikių pažiūrų, ir stumia juos ekstremalumo link. Gali būti centro kairėje ir būsi nustumtas į radikalią kairę. Jei centro dešinėje, būsi nustumtas į radikalią dešinę“, – aiškina buvusi „Facebook“ darbuotoja.
Socialiniuose tinkluose kylantis susipriešinimas, pasak pranešėjos, nėra savaiminis „Facebook“ ar jo darbuotojų tikslas, o veikiau šalutinis produktas. Pyktį kursto turinys, kurį algoritmai parenka vartotojui, o šie, jos teigimu, veikia taip, kad kompanijai neštų daugiau pelno. Tai matyti ne tik Jungtinėse Valstijose ar Europoje, bet ir visame pasaulyje.
„Neabejoju, kad įvykiai pasaulyje – tokie kaip Mianmare, Etiopijoje – tik pradžia, nes sąveika daro du dalykus: ji prioretizuoja ir stiprina poliarizuojantį, ekstremalų turinį. Antra – ji jį sukoncentruoja“, – nurodo F. Haugen.
Buvusios darbuotojos liudijimas įstatymų leidėjams – jau antras. Spalio pradžioje F. Haugen atsakinėjo ir Jungtinių Valstijų kongresmenų klausimus, tiek politikams, tiek stebėtojams svarstant galimybę griežčiau reguliuoti socialinius tinklus.
„Paties „Facebook“ atliktos analizės rodo, kad žmonės svetainėje jaučiasi prasčiau, taigi, mažiau tikėtina, kad jie pasiliks. Manau, reguliavimas ilgalaikei „Facebook“ sėkmei galėtų būti išties naudingas, nes jis leistų grįžti į laikus, kai būti „Facebook“ buvo maloniau“, – mano ji.
Kompanijos įkūrėjas ir vadovas Markas Zuckerbergas F. Haugen pareiškimus atmetė, teigdamas, kad jos kritika kompanijai neatspindi realybės.
O kritiką „Facebook“ atlaikyti darysis vis sunkiau. Amerikiečių žiniasklaida, remdamasi tais pačiais F. Haugen Jungtinių Valstijų tarnyboms nutekintais dokumentais, nuo pirmadienio skelbia konkrečias istorijas apie tai kaip prioretizuodamas pelną, socialinis tinklas kelia sumaištį visuomenėse.