Lietuvoje vairuotojai su savimi gali nesivežioti vairuotojo pažymėjimo, tokiu atveju pakanka tik asmens tapatybę įrodančio dokumento. Tačiau kai kurios valstybės žengia ir kitu keliu – atsisako gaminti tokį dokumentą, o vietoje to viską perkelią į virtualią erdvę. Ar Lietuvoje taip pat bus atsisakoma plastikinių vairuotojo pažymėjimų?
Asociatyvi „Pixabay“ nuotr.
Po ilgų „Brexit“ derybų Jungtinei Karalystei (JK) išstojus iš Europos Sąjungos, šioje valstybėje taip pat atsirado įstatyminių pokyčių. Ne išimtis ir JK transporto sektorius, kuriame žadamos naujovės.
Vietos žiniasklaida skelbia, kad JK siekia žengti nauju, kur kas „žalesniu“ keliu, todėl siūlys atsisakyti plastikinių vairuotojo pažymėjimų, o visi duomenys, įrodantys teisę su transporto priemone dalyvauti eisme, atsidurtų tiesiog mobiliojo telefono programėlėje.
Tokių planų imamasi ne tik dėl ekologinių priežasčių, bet ir patogumo. Teigiama, kad dabar atskiros paraiškos dėl fizinių dokumentų užsakymo atima daug laiko – tam prireikia maždaug 6–10 savaičių. Todėl atsisakius dokumento šis procesas galėtų būti spartesnis.
Tiesa, perspėjama ir apie galimas grėsmes – esą vairuotojų duomenys, saugomi internetinėje erdvėje, tam tikrais atvejais galėtų tapti internetinių nusikaltėlių taikiniu.
Ar tokia idėja įmanoma Lietuvoje?
Įmonės „Regitra“ vadovas Saulius Šuminas naujienų portalui tv3.lt pasakoja, kad diskusijos apie skaitmeninį vairuotojo pažymėjimą naudojant tik telefoną skirtingose Europos valstybėse, pavyzdžiui, Suomijoje ir Olandijoje, vyksta jau seniai, o apie galimus pokyčius prieš keletą metų buvo kalbama ir Lietuvoje.
Tiesa, dėl atskiros sistemos sukūrimo naudingumo diskutuojama iki šiol – teigiama, kad dabar tai tebūtų simbolika, kuri iš esmės neatneštų jokios naudos vairuotojams. Be to, kol kas dar nėra sukurta aiškių pasaulinių standartų šiuo klausimu.
„Pagal dabartinius teisės aktus su savimi nereikia vežiotis vairuotojo pažymėjimo, jeigu turime dokumentą, patvirtinantį asmens tapatybę. Jeigu būtų naudojamas skaitmenizuotas vairuotojo pažymėjimo variantas, jis galiotų tik Lietuvos teritorijoje, nes Europos Sąjungos direktyva leidžia turėti tik fizinį dokumento variantą.
Tad vėlgi yra lūkestis, kad ateityje direktyva bus peržiūrima, atsiras atskiras skyrius, kuris reglamentuos tam tikrą specifikaciją, kaip turėtų atrodyti mobilus vairuotojo pažymėjimas, kuris būtų pripažįstamas bent jau ES valstybėse“, – paaiškino S. Šuminas.
Pasak pašnekovo, dėl šios priežasties daugelis valstybių nenori skubėti įvedinėti atskiros sistemos.
„Lyderiai Europoje dėl mobilaus vairuotojo pažymėjimo tvarkos įgyvendinimo yra olandai, kurie nuo 2016 metų intensyviai dirba šiuo klausimu, tačiau irgi turi daug iššūkių, tad niekur neskuba.
Šalys nepriima greitų sprendimų, nes vėlgi nežino, koks bus reglamentavimas, kadangi problema neišsisprendžia tik šalyje – mes esame mobilūs, judame ir tarp kitų šalių“, – pastebėjo pašnekovas.
Išskiria 3 pagrindines priežastis
„Regitros“ vadovas dar kartą išryškina pagrindines priežastis, kodėl šiuo metu Lietuvai turėti tik virtualų vairuotojo pažymėjimą nebūtų naudinga.
„Pirminė problema – mobilusis vairuotojo pažymėjimas nekurs jokios vertės, jeigu šalia reikės turėti atskirą fizinį dokumentą, kurio reikėtų tam, kad save identifikuotum.
Be to, kaip jau ir minėjau, pas mus yra numatyta, kad galime nesivežioti vairuotojo pažymėjimo, o pakanka tik asmens tapatybės dokumento, policija gali patikrinti visą informaciją. Taip pat mobilus vairuotojo pažymėjimas galiotų tik Lietuvos Respublikos teritorijoje dėl Europos Sąjungos reikalavimų“, – kalbėjo S. Šuminas.
Kol kas pasiūlymų nėra
Susisiekimo ministerijos Kelių ir oro transporto politikos grupės patarėjas Dmitrij Bial antrina ir sako, kad tam, jog pokyčiai įvyktų, pirmiausia iniciatyva turėtų užgimti visoje Europoje.
„Vairuotojo pažymėjimų sritį reglamentuoja ne vien nacionaliniai, bet ir tarptautiniai teisės aktai – konvencijos dėl kelių eismo ir Europos Sąjungos teisės aktai, pavyzdžiui, direktyva dėl vairuotojo pažymėjimų.
Todėl, nepaisant įvairių iniciatyvų įteisinti skaitmeninį vairuotojo pažymėjimą, šiam tikslui, visų pirma, turėtų keistis ne nacionaliniai teisės aktai, o šią sritį tarptautiniu ir ES mastu reglamentuojančios Konvencijos ir Direktyvos“, – kalbėjo ministerijos atstovas.
D. Bial taip pat paaiškina, kad ateityje naujų pokyčių šiuo klausimu bent jau kol kas taip pat nėra numatoma.
„Šiuo metu dar nėra konkrečių pasiūlymų dėl minėtų tarptautinių dokumentų pakeitimų, leisiančių įteisinti skaitmeninius vairuotojo pažymėjimus, todėl būtų per anksti vertinti tokių iniciatyvų įgyvendinimo galimybes“, – teigė jis.