„Toyota“ – automobilių gamintoja, kuri iki šiol išvengė tiekimo grandinės bėdų, trukdžiusių jos konkurentams visame pasaulyje, rugsėjį sumažins pasaulinę produkciją maždaug 40 proc. dėl pajausto pandemijos poveikio sektoriui – pasaulinio automobilių mikroschemų trūkumo.
Ketvirtadienį, skelbdama apie šį įvykį, „Toyota“, kaip pagrindines jo priežastis, įvardino užsitęsusį pasaulinio lygio tiekimo kliūčių egzistavimą lustų sektoriuje ir COVID-19 „Delta“ protrūkį Pietryčių Azijoje.
Dideli gamybos, tiekimo sutrikimai, prasidėję rugpjūčio mėnesį, užsitęs iki rugsėjo pabaigos bei drastiškai sumažins „Toyota“ produkciją beveik visose pagrindinėse rinkose – Japonijoje, JAV, Europoje, Kinijoje bei likusioje Azijos dalyje.
Didžiausias Japonijos automobilių gamintojas planuoja rugsėjo mėnesį dėl tiekimo sutrikimų „prarasti“ 360 000 automobilių. Šiaurės Amerikoje nebus pagaminta apie 80 000 vienetų, Europoje – apie 40 000 transporto priemonių, Kinijoje – apie 80 000 vienetų, o kitose Azijos šalyse – 8000 automobilių vienetų.
Gamybos apimčių sumažėjimai paveiks 14 „Toyota“ surinkimo gamyklų Japonijoje ir 27 iš 28 gamybos linijų. „Toyota“ teigė, kad rugsėjį planuoja „prarasti“ apie 140 000 automobilių vienetų, planuotų gaminti vidaus rinkos gamyklose, o dar 20 000 automobilių vienetų nuostoliai skaičiuojami šių metų rugpjūčio mėnesiui.
Paveiktos „Takaoka“ ir „Tsutsumi“ gamyklos Japonijoje, kurios kartu su kitais automobilių modeliais gamina „RAV4“ ir „Harrier“ krosoverius, „Corolla“ ir „Camry“ sedanus, taip pat hibridą „Prius“. Taip pat nukentėjo Taharos gamykla, gaminanti „Lexus LS“, IS, RC, RCF ir NX modelius. Šie nuostoliai sudaro apie 40 procentų „Toyota“ iš pradžių planuotos pasaulinės produkcijos rugsėjo mėnesiui.
Nepaisant gamybos procesų sustabdymo pasauliniu mastu, „Toyota“ teigė, kad šiuo metu ji tvirtai laikosi savo gamybos plano, pagal kurį dabartiniais finansiniais metais, pasibaigiančiais 2022 metų kovo 31 dieną, bus pagaminta 9,3 mln. automobilių. Šis kiekis apima tik „Toyota“ ir „Lexus“ produkciją, neįskaitant „Daihatsu“ ar „Hino“.
„Į savo metinį planą įtraukėme ir rizikos veiksnius. Tačiau rugsėjo mėn. poveikis buvo staigesnis ir didesnis, nei tikėjomės“, – sakė vyriausiasis kompanijos komunikacijos atstovas Jun Nagata.
„Toyota“ kompanijos Pasaulio viešųjų pirkimų vadovas Kazunari Kumakura sakė, kad tiekimo grandinės rizika išlieka, ir jis negali atsakyti, kada pasaulinė krizė gali palengvėti. Jis taip pat atsisakė pasakyti, kokie tiekėjai buvo paveikti ar kokių automobilių komponentų trūko labiausiai.
„Manome, kad spalio mėn. ir vėliau išlieka tokių ir panašių procesų rizika, todėl kiekvieną dieną stebėsime situaciją ir judėsime į priekį su savo kompanijos planais. Spalį ir vėliau tikimės nuo šios situacijos atsigauti, sutvirtėti ir stabilizuoti veiklą kiek tik įmanoma daugiau, bet tuo pačiu metu jau turime griežtus gamybos planus, – sakė Kumakura ir pridūrė, kad „Toyota“ nori vis tiek pasiekti 9,3 mln. per metus pagamintų automobilių tikslą. – Mes padarysime viską, kad pasiektume šį tikslą“ – teigė kompanijos atstovas.
Pasaulinės problemos
Rugsėjo mėnesį „Toyota“ ketino pagaminti apie 900 000 automobilių visame pasaulyje. Naujasis planas žymiai atitolina kompaniją ir nuo tokių skaičių, ir nuo 2020 m. rugsėjo mėn. pagamintų 973 000 „Toyota“ transporto priemonių. Praėjusiais metais gamybos skaičiai buvo tokie įspūdingi dėl visuotinio kompanijos atsigavimo po pandemijos sukelto karantino laikotarpio. Palyginimui su iki pandemijos vyravusiomis gamybos apimtimis – 2019 m. rugsėjo mėn. duomenimis, prieš užklumpant COVID-19, „Toyota“ per minėtąjį mėnesį pagamino 905 000 automobilių visame pasaulyje!
Kadangi pandemija trikdo tiekėjų veiklą Pietryčių Azijoje, tai daro įtaką „Toyota“ veiklai visame pasaulyje, nes kompanijos gamybos, pardavimų apimtys labai stipriai priklauso nuo šios žemyno dalies. Poveikis atskleidžia trapią, labai tarpusavyje susijusią šiandieninio pasaulinio automobilių verslo prigimtį.
Anksčiau šį mėnesį Japonijos konkurentas „Nissan“ pranešė, kad dėl COVID-19 protrūkio mikroschemų tiekėjo gamykloje Malaizijoje dvi savaites sustabdys gamybos procesus savo didžiulėje gamykloje Smirnoje, Tenesio valstijoje (JAV).
„Toyota“ atsisakė įvardinti tiekėją ar konkrečias gamybos procesui reikalingas detales, dėl kurių buvo įvykdytas naujausias gamybos ribojimas.
„Auto Forecast Solutions“ apskaičiavo, kad dėl lustų trūkumo visame pasaulyje automobilių gamintojai rinkai nepateikė apie 5,8 mln. transporto priemonių. ,,AFS‘‘ prognozuoja, kad galiausiai šis skaičius gali išaugti iki 7,1 mln. transporto priemonių.
„Toyota“ iš esmės nustebino visą automobilių pramonės šaką, padidindama produkciją ir pasiekdama rekordinį pelną, nepaisant dvigubos mikroschemų „pandemijos“. Pirmąjį bendrovės fiskalinį ketvirtį, pasibaigusį birželio 30 d., Japonijos galiūnė pranešė apie visų laikų didžiausią ketvirčio veiklos pelną ir rekordinius pirmojo ketvirčio fiskalinius grynųjų pajamų, pajamų ir mažmeninės prekybos rezultatus.
„Toyota“ kaip svarbią tokių įspūdingų rezultatų, visapusiškos sėkmės priežastį anksčiau įvardijo savo puikų tiekimo grandinės valdymą, pasižymintį didesnėmis pagrindinių dalių atsargomis, geresne situacijos analize ir įžvalgumu žemesnės pakopos dalių gamintojų veiklos atžvilgiu bei strateginiu ilgalaikiu planavimu, pasak kompanijos, šios ypatybės padėjo išvengti didelių veiklos sutrikimų.
Pavojaus signalas
Tačiau net ir tokio dydžio kompanija, kaip „Toyota“ iš pasaulinių sunkumų balos neišlipo sausa. Dėl bręstančių gamybos problemų įmonė rugpjūčio pradžioje kelioms dienoms uždarė ne vieną gamybos liniją keturiose Japonijos gamyklose. Kaip priežastis ir vėl nurodytos tiekimo (automobilių dalių) problemos, atsiradę dėl COVID-19 plitimo Pietryčių Azijoje, kur gamyklos buvo uždarytos dėl karantino. Šie ribojimai paveikė kai kurių „Lexus“ modelių ir kitų modelių, įskaitant „Land Cruiser“, „Corolla“ ir „Alphard“ bei „Voxy“ mikroautobusus, gamybą.
Dieną prieš šios savaitės pranešimą „Toyota“ sustabdė visų trijų Brazilijos gamyklų gamybą dėl pandemijos sukeltų tiekimo sutrikimų iš Pietryčių Azijos. Tailande viena iš trijų „Toyota“ surinkimo gamyklų buvo sustabdyta nuo liepos 21 d. Per pirmuosius šešis 2020 m. mėnesius (iki birželio mėn.) „Toyota“ pasaulinė gamyba išaugo 35 proc. -– iki 5,3 mln. Automobilių, o pasauliniai pardavimai – 31 proc. Iki 5,47 mln. parduotų transporto priemonių. Netgi daugiau nei 300 000 gamybos vienetų sumažėjimas rugsėjo mėnesį sudarytų palyginti nedidelę „Toyota“ metinės gamybos apimties dalį, kuri 2020 kalendoriniais metais pasiekė 9,21 mln. „Toyota“ produkcija, įskaitant gamybą „Daihatsu“ ir „Hino“, 2019 kalendoriniais metais pasiekė 10,73 mln. Automobilių. „Toyota“ neskelbia kalendorinių metų gamybos prognozių, tačiau praėjusį mėnesį pranešė, kad einamaisiais finansiniais metais iki 2022 m. kovo 31 dienos planuoja pagaminti apie 9,3 mln. automobilių.