Tūkstančiai darbuotojų viename didžiausių pasaulio skambučių centrų bus stebimi kompiuterio kameromis, siekiant patikrinti, ar dirbdami iš namų pamainos metu jie nevalgo, nesinaudoja mobiliaisiais telefonais, ir nepalieka savo darbo vietos.
Asociatyvi „Pixabay“ nuotr.
34-iose pasaulio valstybėse (taip pat ir Lietuvoje) apie 380 tūkst. žmonių yra įdarbinusi kompanija „Teleperformance“, kurios klientų sąraše yra daugybė didžiųjų Jungtinės Karalystės kompanijų bei valdžios institucijų, kai kuriems savo darbuotojams pranešė, kad jie bus stebimi specialiomis kameromis, siekiant patikrinti, ar dirbdami nuotoliniu būdu, jie nedaro „nusižengimų“.
Šis įvykis tikriausiai yra ateityje laukiančių kovų, dėl namuose dirbančių darbuotojų stebėjimo, pradžia, praneša britų dienraštis „The Guardian“.
Nors teigiama, kad ši technologija bus daugiausia naudojama komandiniams susitikimams ir mokymų metu, kameros taip pat bus prijungtos prie dirbtinio intelekto sistemos, kuri galės bet kada patikrinti, ar pamainos metu nėra pažeidžiamos kompanijos darbo taisyklės.
Darbuotojams išsiųstuose dokumentuose rašoma, kad aptikus pažeidimą, sistema jį užfiksuos nuotraukoje, kuri bus iškart nusiųsta darbuotojo vadovui ir laikoma iki 20-ies dienų.
Prieš atsigeriant reiks pranešti
Jeigu darbuotojams prireiks palikti savo darbo vietą, pavyzdžiui, norint atsigerti, kad nebūtų užfiksuotas pažeidimas, jie specialioje programėlėje turės pranešti, kad daro pertrauką ir paaiškinti, kodėl. Šiuo atveju, priežastis būtų „noriu atsigerti“.
Darbuotojams buvo pranešta, kad valgyti darbo metu yra draudžiama. „Jeigu sistema neaptiks jokio klaviatūros ar kompiuterio pelės paspaudimo, ji rodys, kad tam tikrą laiko tarpą jūs buvote neaktyvūs, ir apie tai bus pranešta jūsų vadovui. Taigi prašome, nemažinkite savo produktyvumo .“
„The Guardian“ gavo kompanijos mokomąjį vaizdo įrašą apie šią internetinių kamerų sistemą, kuriame sakoma, kad ji: „Stebi ir seka darbuotojų elgesį, aptinka bet kokius nustatytų taisyklių pažeidimus ir realiuoju laiku apie tai praneša darbuotojų vadovams, kad jie iš karto imtųsi pataisomųjų veiksmų.“
Šis sprendimas paskatino profsąjungas ir parlamentarus įspėti darbuotojus, kad vis daugiau žmonių renkantis nuotolinį darbą, darbdaviai bandys normalizuoti darbuotojų stebėjimą jų pačių namuose.
Ši situacija buvo paviešinta, po to kai 10 tūkst. „Teleperformance“ darbuotojų Jungtinėje Karalystėje gavo pranešimą, kad kameros, kartu su dirbtinio intelekto stebėjimo sistema, dirbantiems iš namų, bus įdiegtos kitą mėnesį.
„The Guardian“ redakcijai susisiekus su kompanija, jos atstovė teigė, kad nuotolinio stebėjimo programa bus taikoma tik JK. Internetinių vaizdo kamerų, skirtų šioje valstybėje esantiems darbuotojams, nebūtų įmanoma valdyti nuotoliniu būdu, ir jos būtų naudojamos tik susitikimų, mokymų ir suplanuotų vaizdo skambučių metu, kad prižiūrėtojai galėtų įsitikinti, ar ant darbuotojų stalų nėra dėl duomenų saugumo priežasčių neleistinų įrenginių, tokių kaip mobilieji telefonai.
Pasak atstovės, kitose šalyse nuotolinio tikrinimo metodai skirtųsi.
Nors šios Prancūzijoje įsikūrusios kompanijos pavadinimas daugeliui nėra girdėtas, ji yra viena didžiausių pasaulio įmonių, teikiančių telefonines paslaugas: klientų aptarnavimą, telemarketingą, techninę pagalbą ir pan.
Britanijoje šios kompanijos paslaugomis naudojasi JK sveikatos apsaugos ir švietimo ministerijos, Nacionalinės sveikatos apsaugos tarnyba, paskolas mokslams teikianti „Student Loans Company“, Karinės oro pajėgos ir Karališkasis laivynas.
Įmonė bendradarbiauja ir su tokiomis kompanijomis kaip „Vodafone“, „eBay“, „Aviva“, „Volkswagen“ ir „The Guardian“. Tiesa, mažai tikėtina, kad bet kuri iš šių įstaigų žinojo apie naujosios stebėjimo sistemos planavimą ar jame dalyvavo.
Kuriose šalyse bus tikrinami darbuotojai?
Manoma, kad „Teleperformance“ stebėjimo kameromis sistemą diegs ir kitose valstybėse, kuriose ji veikia. Tiesa, kompanija neatsakė, ar jos klientai iš JK naudojasi darbuotojais iš kitų valstybių, kurie taip pat būtų stebimi.
Remiantis dokumentais ir vaizdo įrašu, bet kuriuo pamainos metu sistema galės patikrinti, ar darbo vietoje nėra pažeidimų, tokių kaip „darbuotojas ne prie darbo stalo“, „aptiktas neaktyvus vartotojas“, „mobiliojo telefono naudojimas be leidimo“. Jeigu darbo vietoje bus aptiktas kitas asmuo, tai taip pat bus laikoma pažeidimu.
Kamerose taip pat veiks ir veido atpažinimo sistema, kad būtų įmanoma aptikti, jeigu prie stalo sėdėtų kitas asmuo. Darbuotojams buvo pranešta: „Dirbtiniam intelektui užfiksavus bet kokį pažeidimą, apie jį iš karto bus pranešta jūsų vadovui, kuris imsis tolesnių veiksmų.“
Kompanijos dokumentuose pripažįstama, kad kiti darbuotojo šeimos ar namų ūkio nariai, negali būti visiškai atriboti nuo darbo vietos, ir pridūrė, kad prižiūrėtojai nesiims jokių veiksmų: „Jeigu fone esantys žmonės nežiūri tiesiai į ekraną ar yra labai arti jo.“ Siekiant to išvengti, darbuotojų yra prašoma dirbti taip, kad kompiuterio ekranas būtų nukreiptas į sieną.
Naktimis dirbantiems darbuotojams buvo liepta užtikrinti pakankamai gerą jų darbo stalo apšvietimą, kad kamera galėtų matyti viską, kas vyksta.
Howardas Beckettas, „Unite“ generalinio sekretoriaus padėjėjas, sakė, kad profsąjunga: „Kovos teisiniais ir kitais būdais, siekiant stabdyti bet kokius bandymus normalizuoti darbuotojų stebėjimą namuose.“
Šešėlinis darbo teisių ministras Andy‘is McDonaldas teigė, kad siekdamos išsilaikyti, kompanijos dabar kliaunasi iš namų dirbančiais darbuotojais, todėl yra neteisinga pradėti: „Invazinį stebėjimą, kuris pažeis jų teises į privatumą ir sukurs baimės ir nepasitikėjimo pilną darbo aplinką.“
Po to kai „The Guardian“ paklausė „Teleperformance“ apie jų personalui kylančias abejones, vyresnysis kompanijos vadovas susiekė su darbuotojais ir paaiškino, kad jie nebus atsitiktinai stebimi, ir išreiškė nusivylimą, jog apie tai buvo pranešta žiniasklaidai. Pasak jo, toks elgesys yra laikomas šiurkščiu nusižengimu. Taigi lieka neaišku, kodėl darbuotojams Jungtinėje Karalystėje iš pradžių buvo pranešta tikėtis visapusiškos jų stebėjimo sistemos.
„Teleperformance“ atstovė spaudai teigė, kad kompanija norėjo su darbuotojais aptarti visus kylančius klausimus. Ji teigė, kad internetinių vaizdo kamerų sistema buvo sukurta siekiant: „Reaguoti į namuose dirbančių darbuotojų iškeltą didelį susirūpinimą dėl izoliacijos, komandos įsitraukimo ir palaikymo trūkumo, bei ilgalaikio kolegų nematymo.“
Ji pasakojo: „Mes visiškai pasitikime savo darbuotojais, ir žinome, kad jie savo pareigas atliks profesionaliai. Mes labai rimtai žiūrime į jūsų išreikštas abejones <...>, tačiau jos visiškai neatitinka tikrovės.“
Atstovė sakė, kad nei vienas darbuotojas nėra verčiamas dirbti iš namų, o su personalu bus kalbama, siekiant juos nuraminti. Kartu ji pridūrė: „Mums labai svarbu, kad mūsų darbuotojai dirbtų saugioje namų biuro aplinkoje, nes tik taip galėsime patenkinti savo užsakovų ir jų klientų lūkesčius, užtikrindami aukšto lygio apsaugą, tvarkant jų asmens duomenis, tarp kurių yra ir neskelbtinų asmens duomenų.“