Pastaruosius keletą mėnesių kiekvieną savaitę mus pasiekia vienokios ar kitokios naujienos apie „Apple“ kuriamą automobilį. Neseniai sužinojome, kad Kupertino milžinė, buvusi per žingsnį nuo susitarimo su „Hyundai“, paskutinę minutę atsitraukė ir pradėjo ieškoti kitų automobilių pramonės senbuvių, kurie padėtų jai įvykdyti šį ambicingą projektą. Į tai sureaguoti nusprendė ir didžiausio automobilių gamintojo „Toyota“ generalinis direktorius.
Akio Toyoda, kuris yra „Toyota Motor Company“ įkūrėjo anūkas, Japonijos spaudai teigė šiltai priimantis naujus automobilių pramonės žaidėjus. Jo nuomone, „Apple“ turi potencialo įkvėpti naujos gyvybės į šią industriją ir suteikti pirkėjams daugiau pasirinkimo.
Tačiau „Toyota“ galva nusprendė perduoti ir tam tikrą žinutę: „Norėčiau perspėti, kad pagaminę automobilį jie turi būti pasiruošę turėti reikalų su pirkėjais ir reaguoti į pokyčius ateinančius 40 metų.“ Kitaip tariant, Akio Toyoda mano, kad bendrovės turi su savo klientais elgtis sąžiningai ir prisiimti atsakomybę už savo produktą per visą jo gyvavimo laikotarpį, įskaitant gamybą, aptarnavimą ir galų gale – nurašymą ar perdirbimą.
Nors visa tai iš pirmo žvilgsnio gali pasirodyti kaip tėviškas senbuvio patarimas naujokui, tai galima traktuoti ir kaip paslėptą žinutę, kad „Apple“ nelįstų ne į savo daržą, nes automobilių gamyba skiriasi nuo „iPhone“ ar „MacBook“ – čia galioja visai kitos taisyklės.
Tai toli gražu nėra pirmas kartas, kai „Toyota“ direktorius meta šešėlį ant naujų ir ambicingų žaidėjų. Štai praėjusį lapkritį, kai „Tesla“ akcijos staiga pakilo beveik 50 %, jis išsakė nuomonę, jog „Tesla dar nesukūrė tikro verslo ar tikro pasaulio“. Tokie žodžiai buvo iliuzija į tai, kad „Tesla“ kol kas neuždirba realaus pelno, o jos verslas yra palaikomas nuolatinių investuotojų injekcijų.
Primename, kad šiuo metu „Tesla“ yra vertingiausias automobilių gamintojas, nors per metus tepagamina 500 000 automobilių. Palyginimui, per tą patį laikotarpį „Volkswagen“ ir „Toyota“ sugebėjo į gatves paleisti maždaug po 10 milijonų transporto priemonių.
Kritikai įsitikinę, jog tokius pareiškimus lemia faktas, kad „Toyota“ perl ilgai užsižaidė su hibridine technologija ir pavėlavo į elektrinių automobilių lenktynes, todėl šiuo metu yra priversta vytis „Tesla“ ir į elektrifikacijos traukinį įšokti suspėjusį „Volkswagen“.
„Toyota“ vadovas netiki elektromobiliais: bus neįperkami žmonėms ir dar labiau terš aplinką
Gruodžio pradžioje Japonijos vyriausybė buvo per žingsnį nuo itin kontraversiško žingsnio – vidaus degimo variklius turinčių automobilių uždraudimo nuo 2035 metų, keliuose leidžiant važinėti tik elektriniams ir hibridiniams modeliams. Nors toks sprendimas sukėlė atgarsių ir pasaulio bendruomenėje, Japonija nėra pirmoji svarstanti tokį sprendimą – panašius planus jau yra paskelbusi JAV Kalifornijos valstija ir Jungtinė Karalystė. Praėjus šiek tiek laiko į tai sureaguoti nusprendė didžiausio Japonijos ir pasaulio automobilių gamintojo „Toyota“ vadovas Akio Toyoda. Kaip ir galima tikėtis, tokiu įstatymu jis tikrai nebuvo sužavėtas.
„Toyota“ lyderio nuomone, Japonijoje vasarą truktų elektros, jei visas šalies automobilių parkas būtų varomas elektra, o tam reikalinga infrastruktūra valstybei atsieitų nuo 110 iki 292 milijardų eurų. „Kai politikai sako „Atsisakykime visų skystu kuru varomų automobilių“, ar jie tai supranta?“ – retoriškai klausė Akio Toyoda Japonijos Automobilių gamintojų asociacijos metų pabaigos konferencijoje. „Toyota“ vadovas, kuris yra kompanijos įkūrėjo vaikaitis, taip pat įspėjo, jog uždraudus vidaus degimo variklius turinčias transporto priemones, dabartinis automobilių pramonės verslo modelis žlugs, kas lems milijonus atleistų darbuotojų.
Didžiausio automobilių gamintojo galva suabejojo ir elektrinių automobilių draugiškumu aplinkai. Anot jo, kuo daugiau elektromobilių bus pagaminta, tuo labiau bus anglies dioksidu bus teršiama aplinka, kadangi Japonija didžiąją dalį energijos gamina degindama anglį ir gamtines dujas. Tiesa, elektromobilių šalininkai teigia, kad šių transporto priemonių paklausa auga pamažu, kartu su žaliosios energijos šaltinių naudojimu.
Paskutinis „Toyota“ lyderio argumentas buvo tai, jog elektromobiliai iki vidaus degimo variklius turinčių transporto priemonių draudimo nespės atpigti tiek, kad būtų įperkami vidutines pajamas gaunančiam žmogui, todėl šie bus priversti atsisakyti šio patogumo. Nuo to galimai nukentėtų ir smulkesni verslai, kurių veiklai būtinas nebrangus transportas.
Vis dėlto tokia priešiška ir netgi šiek tiek desperatiška Akio Toyoda pozicija nereikėtų stebėtis. „Toyota“, kitaip nei konkurentai, nepasidavė elektrifikacijos bangai ir visą dėmesį sutelkė į hibridinių automobilių gamyba. Nors kai kurie modeliai turi iš tinklo įkraunamas baterijas, leidžiančias nuvažiuoti nedidelį atstumą, juose vis tiek montuojami benzininiai varikliai, galintys gaminti važiavimui būtiną elektrą ir taip stipriai pailginti nuvažiuojamą atstumą. Tiesa, kompanija yra viena aktyviausiai kuriančių vandeniliu varomus automobilius, kurie, „Toyota“ nuomone, bus kur kas pranašesni už elektromobilius.
Deja, panašu, jog ši strategija nėra tokia sėkminga, kaip prognozavo legendinės japonų automobilių markės administracija – neseniai pasaulį apskriejo žinia, jog brangiausiai vertinamo automobilių gamintojo titulą iš „Toyota“ perėmė bene garsiausias elektromobilių prekės ženklas ir šių transporto priemonių sinonimu tituluojamas „Tesla“.