Šalyje populiarėja darbuotojų sekimas naudojantis mobiliojo telefono abonento buvimo vietos nustatymo paslauga. Darbdaviai, žinodami telefono naudotojo buvimo vietą, taip gali kontroliuoti savo darbuotojus. Plintančia paslauga naudojasi ir vaikus siekiantys kontroliuoti tėvai, ji gelbsti ir nustatant Alzhaimerio liga sergančiųjų buvimo vietą.
Rusiško „Forbes“ žurnalo duomenimis, abonento vietos nustatymo paslauga sparčiai populiarėja Rusijoje. Kaip rašoma žurnale, šia paslauga norėtų naudotis dauguma Rusijos įmonių vadovų. Rusijoje darbuotojus daugiausia seka nedidelės firmos. Tačiau „Forbes“ kelia klausimą, ar toks darbuotojų sekimas – etiškas.
Būtinas sekamo asmens sutikimas
Vienintelės Lietuvoje abonento buvimo vietos nustatymo paslaugą teikiančios bendrovės „Mobiliųjų sprendimų centras“ direktorius Vidmantas Liutkauskas pasakojo, kad informaciją apie asmens buvimo vietą galima sužinoti tik turint žmogaus, kurio buvimo vietą norima sužinoti, sutikimą.
Pasak jo, paslauga teikiama internetu, trumposiomis žinutėmis, vaizdo pranešimais MMS ir mobiliuoju internetu telefone (WAP).
Naudojantis paslauga telefonu, tereikia išsiųsti SMS trumpuoju numeriu įrašius žodį „kur“ ir ieškomo žmogaus telefono numerį. Atsakymas apie asmens buvimo vietą bus atsiunčiamas SMS į mobilųjį telefoną.
MMS žinutėje pateikiami žemėlapiai su asmens buvimo vieta ir tekstinis vietos aprašymas. Norint naudotis paslauga internete, pirmiausia reikia užsiregistruoti. Įvedus ieškomo žmogaus telefoną, po 8–20 sekundžių jo buvimo vieta bus pavaizduota žemėlapyje.
Didesniuose miestuose buvimo vieta nustatoma nuo 50 metrų patalpose iki 2 kilometrų atviroje erdvėje tikslumu, mažesniuose miesteliuose – 5–12 km tikslumu.
Seka ir „judančius“ darbuotojus, ir sergančiuosius Alzhaimeriu
„Europoje tokios paslaugos ypatingai populiarėja, tačiau Lietuvoje kol kas esame vieninteliai“, – DELFI teigė V. Liutkauskas. Pradėjusi teikti paslaugą 2005 m. sausį, įmonė iki šiol tai daro vienintelė Baltijos šalyse. Minėta paslauga galima naudotis ir Latvijoje. Pasak jo, iki 2005 m. sausio teikta paslauga buvusi kur kas primityvesnė ir lėtesnė.
Anot bendrovės direktoriaus, šia paslauga, siekdamos pagerinti darbo organizavimą, naudojasi įvairios įmonės. Lietuvoje šią paslaugą užsisako kurjerių, statybos, apsaugos ar projektavimo paslaugų bendrovės, kitos įmonės, turinčios „judančių“ darbuotojų.
Pasak V. Liutkausko, paslauga taip pat naudojamasi nustatant transporto priemonių judėjimą – pranešama, kiek kilometrų ir kokiu greičiu transporto priemonė nuvažiavo, kur ji yra. Populiari ji ir tarp privačių vartotojų - tėvai nori žinoti, kur yra jų vaikai, buvimo vietos nustatymo prireikia prižiūrint senolius.
„Mobiliųjų sprendimų centras“ kartu su Alzhaimerio ligos asociacija dalijo mobiliuosius telefonus ir SIM korteles Alzhaimeriu sergantiesiems ir jų šeimos nariams, kad būtų galima surasti pasimetusius, dėl ligos sunkiai aplinkoje besiorientuojančius žmones.
Prieš pusantrų metų, paslaugos teikimo pradžioje, ja naudojosi per 7000 vartotojų, 1700 jų šia paslauga naudojosi nuolat. Šiuo metu šalyje jau yra 10 tūkstančių registruotų paslaugos vartotojų (besinaudojančių internetu ir mobiliuoju internetu), dar apie 40 tūkstančių abonento buvimo vietą sužino neužsiregistravę (informaciją gauna telefonu).
Pašnekovui neteko girdėti, kad darbuotojai būtų verčiami pasirašyti sutikimus siekiant nustatyti jų buvimo vietą. Be to, pasak jo, darbdavys gali stebėti darbo priemones – įmonei priklausantį mobilųjį telefoną.
Buvimo vietos nustatymas yra mokamas. Vienkartinis prisijungimas prie sistemos internetu kainuoja 0,20 Lt, sėkmingas ieškomo mobiliojo telefono savininko vietos nustatymas ir atvaizdavimas žemėlapyje – 0,60 Lt.
Tik „Bitės“ tinkle veikiančia paslauga gali naudotis visi „Bitės“, „Eurocom“, „Tella“, „Teledema“ ir „Norfa“ abonentai bei išankstinio apmokėjimo planų „Labas“ ir „BiteOnline“ vartotojai. Paslaugos veikimas pagrįstas mobiliojo ryšio tinkle įdiegiama telefono vietos nustatymo platforma.
Kontroliuoja darbuotojus
„Būna, kad užsakymus renkantys vadybininkai į rajonus nevažiuoja, o dirba telefonu. Kad tai išgyvendintume, įdiegėme abonento buvimo vietos nustatymo programą“, – DELFI pasakojo mėsos perdirbimo bendrovės „Rovisa“ pardavimų vadovas Gintaras Jakumas.
G. Jakumo teigimu, klientams skambinant, o ne vykstant į vietą, prarandama nemažai užsakymų. Šią problemą padėjo išspręsti abonento vietos nustatymo paslauga, kadangi darbo reikalais keliaujantį darbuotoją galima matyti, kontroliuoti.
Anot jo, dabar galima periodiškai stebėti darbuotojų judėjimo kryptį. G. Jakumas darbuotojų teisių pažeidimų neįžvelgia – pasak jo, samdomi darbuotojai privalo dirbti savo darbą, be to, telefonai priklauso įmonei. Anot jo, konfliktų su darbuotojais dėl to nekyla – apie „sekimą“ perspėjama iškart priimant darbuotoją į įmonę ir jis paprastai sutinka su sąlygomis.